Någon som rider sin islandshäst med galoppsadel?

SoNo

Trådstartare
Tidigare i min tid så har jag tränat galoppörer, jag upplevde då att deras sadlar var extremt lätta och kändes bara som en liten läderbit man la på ryggen med stigläder.

Anledningen till att jag kom och tänka på detta är att min häst just nu behandlas pga kotledsinflammation båda benen fram.

Min fundering är om man skulle ta och köpa sig en galoppsadel eftersom den är väldigt lätt, liten och framförallt brukar ligga stilla på hästen.

Jag har just nu en fengur sadel som väger en del mer än en galoppsadel samt att den gärna glider fram precis som alla andra sadlar jag har provat på henne.

Jag vill helst inte rida barbacka på henne eftersom hon kan få för sig att hoppa till för lite olika saker under turen, därför funderade jag väldigt mycket på galoppsadel....

Vad tror ni om detta?

Sv: Någon som rider sin islandshäst med galoppsadel?

Jag har ingen aning, men av ren nyfikenhet: Hur är egentligen en galoppsadel uppbyggd? Blir det någon som helst tryckfördelning eller är det bara en läderlapp? Har aldrig sett nån live, men det verkar ju finnas en del olika modeller, somliga mer uppbyggda än andra.

Jag tror inte det spelar någon roll faktiskt, passar din nuvarande sadel så kvittar det nog. Däremot ta reda på varför din häst har fått kotledsinflammation, det är ett symptom. Var felet finns måste du söka reda på.

Att veta 100 % säkert på vad som orsakar inflammationen är extremt svårt att ta reda på.
Hon spiktrampa för 1 år sedan, när jag köpte henne sas inte detta, under hösten fick hon hovböld, hon blev halt, det kan vara en orsak.
En annan är att hon förra sommaren var överviktig, det kan vara en annan.
Vi har tränat sen hon blev friskförklarad från hovbölden, det kan vara en ytterligare anledning.
Sadeln glider fram på henne under ridningen, det kan vara en annan.

M.m.

Så att ta reda på en exakt orsak som många skriver är näst intill omöjligt enligt mitt tycke, men att byta sadeln till en som ligger still och lätta några kg kan ju vara en början.

Jag tror inte att sadeln har så mycket med kotledsinflammationen att göra.. Passar sadeln som du har nu så fortsätt använda den. Nått kg hit och dit har ingen betydelse (:

Tycker att du istället ska satsa på att få en dressyr eller islandshästsadel utprovat av en sadelutprovare. Att den glider fram är ett tecken på att den inte passar och kan vara en av anledningarna till kotledsinflamationen?

Tror inte vikten på sadeln gör någon större skillnad, däremot kan en dåligt passande sadel förstöra en häst ganska rejält.

sen kan det ju vara ridningen HUR du rider, på vilket underlag du rider, om hästen går ute mycket i kuperad terräng eller inte osv som spelar in.

rider du mycket på böjt spår i djupt underlag liknande ridhus/paddock och på en framtung överviktig häst så är det ju inte så bra.
kotledsinflammationerna kan ju vara symtom på någon annan skada i kroppen med, kanske i bakbenen så hästen avlastar genom att lägga sig på framdelen och överbetlasta kotorna fram.

angående galopp sadel, vad jag vet så finns det inga bossor/bom på de sadlarna? och man sitter väl åt sjuttahejsan i en sån sadel? det är väl bara en tillfällig sadel man rider i under lopp och vid galopp träning dvs ingen sadel man sitter ner i?

köp en bomlös jag har riditi bomlöst i 6år nu och mina hästar har aldrig fått ont eller varit halta.
bara ett tips.

Övervikt är en vanlig orsak till inflammationer i leder så det är mycket möjligt att det är där som boven är.
Sedan om en häst blir halt på ett ben lindar många bara de dåliga benet vilket är inte alls bra för hästen överbelastar då de friska benet och i många fall blir hästen bra i de sjuka benet med sjuk i de friska. Så man ska alltid linda 2 ben även de friska så att säga.
Hovböld tror jag inte är en orsak de onda försvinner så fort bölden är rensad och då är ju hästen frisk.

En sadeln kan mkt väl vara orsaken till problemet, en felanpassad sadel kan ställa till riktigt hämskheter med en häst.
Och många många hästägare har små kunskaper om sadlar och man tar därför ut en sadelprovare och litar självklart blint på denne och blir de då fel rider man runt i en sadel man tror passar...fasten den inte gör de.

Ensidig riding att man bara rider på för mjukt underlag eller alltför hårt underlag.
Ett tips är att man skriver dagbok över ridningen då kan man gå tillbaks och läsa när började hästen bli konstig i ridningen och har man tyr hittar man orsaken via boken=)

Men för att svara på frågan tror jag inte de där småextra kkilona en sadeln innebär inverkar något på hästen. Uatn så länge sadelkn passar rid i den.

Men som en sa kotledsinflammation är ju bara ett symptom på ett problem så det gäller att du finner orsaken som gör att hästen fått detta.

Lycka till nu

Övervikt är en vanlig orsak till inflammationer i leder så det är mycket möjligt att det är där som boven är.
Sedan om en häst blir halt på ett ben lindar många bara de dåliga benet vilket är inte alls bra för hästen överbelastar då de friska benet och i många fall blir hästen bra i de sjuka benet med sjuk i de friska. Så man ska alltid linda 2 ben även de friska så att säga.
Hovböld tror jag inte är en orsak de onda försvinner så fort bölden är rensad och då är ju hästen frisk.

En sadeln kan mkt väl vara orsaken till problemet, en felanpassad sadel kan ställa till riktigt hämskheter med en häst.
Och många många hästägare har små kunskaper om sadlar och man tar därför ut en sadelprovare och litar självklart blint på denne och blir de då fel rider man runt i en sadel man tror passar...fasten den inte gör de.

Ensidig riding att man bara rider på för mjukt underlag eller alltför hårt underlag.
Ett tips är att man skriver dagbok över ridningen då kan man gå tillbaks och läsa när började hästen bli konstig i ridningen och har man tyr hittar man orsaken via boken=)

Men för att svara på frågan tror jag inte de där småextra kkilona en sadeln innebär inverkar något på hästen. Uatn så länge sadelkn passar rid i den.

Men som en sa kotledsinflammation är ju bara ett symptom på ett problem så det gäller att du finner orsaken som gör att hästen fått detta.

Lycka till nu

Vi som brukar vara som hund och katt, haha, men det här kan jag bara skriva under på HELT! Håller med i varje ord.

angående galopp sadel, vad jag vet så finns det inga bossor/bom på de sadlarna? och man sitter väl åt sjuttahejsan i en sån sadel? det är väl bara en tillfällig sadel man rider i under lopp och vid galopp träning dvs ingen sadel man sitter ner i?

Galoppsadlar finns det ett antal olika typer av. Allt från små, små löpsadlar på 300 gram till träningsadlar med både hel och halvbom på 3-4 kg.

Man rider inte så länge i en löpsadel, nej. Men en träningsadel sitter de flesta arbetsryttare på några timmar om dagen, sex dagar i veckan. Så nog rider man nersuttet alltid. Själva galopparbetet med en galopphäst tar sällan mer än ett par minuter. Övrig tid, uppvärmning, konditionsträning och nedvärmning utförs mestadels i trav och skritt och tar allt från 40 minuter till ett par timmar beroende på var i träningsskedet en galopphäst befinner sig.

De flesta som får möjlighet att rida med en galoppsadel blir possitivt överaskade hur bekväma de är och hur nära hästen man kommer. En träningssadel är mycket allround med. Man rider i regel alla hästar med samma sadel, dvs. tar med sig sadel och träns till nästa häst efter avslutad tur. Och när det gäller unghästar som växer är det rätt tacksamt att slippa byta sadel varje månad då hästen växer ganska fort från det man börjat rida in den tills dess den är tre år. Dessutom är det rätt skönt att slippa ett högt bakvalv på sadeln när hästen bockar eller skjuter. En galoppsadel är ju plan jämfört en vanlig sadel...:angel:

Surfa in på Gibson Saddle och titta på utbudet. Finns lite att välja mellan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka