Någon som känner till hästprataren....

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Stuteriet

Tamara Baltzar. Hon har visst skrivit en del bra böcker om hästkommunikation. Någon som läst? eller vet något om författaren?:rofl:

Sv: Någon som känner till hästprataren....

Har varit på en föreläsning med henne och då blev jag inte så imponerad, det kändes som bluff där och då iaf.

Jag har aldrig hört om henne tyvärr... men om du är intresserad av hästkommunikation tycker jag du ska läsa Henry Blakes böcker. Dom är riktigt intressanta :)

Har både läst och hört och känner intuitivt att allt inte är seriöst. Hon är nog ingen bluff rätt igenom , men hon har livlig fantasi.
Det är MIN tolkning.

Jag har läst en bok som hon har skrivit.
Hästar berättar tror jag att den heter.

Det är bara historier som ska låta som om hästarna berättar.
Sanning eller inte lägger jag inte någon tyngdpunkt på.

Jag fastnade för boken just då när jag läste den, vissa av hästarna har varit med om stora grejer och pratar om en massa saker som man inte ens skulle komma att tänka på.
Men det är ingen bok som får mig att känna att jag skulle vilja läsa den igen eller hur man ska säga.

Det är lääääänge sen jag läste den... Tror att jag har den i källaren någonstans.

Blake skulle jag knappast rekommendera för kommunikation. Inte efter att ha läst Tala med hästar, bah vilken sörja! Säkert en duktig tränare, men på tok för militärisk för min del. Ingen tvåvägskommunikation direkt.

Har hört talas om Baltzar, men inte läst något. Ärligt talat tror jag inte på den sortens kommunikation. Jag tror det finns folk som kan läsa av hästar väldigt bra och sätta ord på vad de ser, men att verkligen prata med dem. Nej, det köper jag inte. I alla fall inte sånt som de ofta säger i de artiklar jag har läst.
OM man kunde prata med djur på riktigt, varför ser man inte till att ta reda på mer om beteenden och sprida det till världen för att ge hästarna, eller alla djur, ett bättre liv? Jag menar, då skulle alla etologer bli överflödiga och djuren skulle få ett bättre liv. Istället för att sitta och berätta som anekdoter om vilket smeknamn hästen vill ha..

hon va ute i de stallet jag stod i en gång och pratade med några hästar, hon hjälpte även till med höet i hagen så de blev mycket lättare att fodra hästarna där..ordningen i flocken blev väldigt bra.

hon beskrev saker och förklarade hästarnas beteenden på ett väldigt bra och logist sätt.

på dom hästarna funkade de bra iallafall, de va en hel del bråk med höt i den hagen som försvann, folket i stallet fick också väldigt mycket hjälp med sina hästar och i princip allt blev mycket mer harmoniskt hos hästarna.

sen om hon kan tala med hästarna på de sättet som hon beskriver i boken vet jag inte men jag vet att hon kan påverka hästarna iallafall på något sätt, är väldigt bra på deras beteenden och vad dom menar och vill.

kan säkert vara så att hon luras en hel del men när de gäller att lösa beteenden som är knepiga, de går ju liksom inte att fuska med..hon är väldigt duktig med hästar, även om hon är en bluff när de gäller att prata med dom.

hon va ute i de stallet jag stod i en gång och pratade med några hästar, hon hjälpte även till med höet i hagen så de blev mycket lättare att fodra hästarna där..ordningen i flocken blev väldigt bra.

hon beskrev saker och förklarade hästarnas beteenden på ett väldigt bra och logist sätt.

på dom hästarna funkade de bra iallafall, de va en hel del bråk med höt i den hagen som försvann, folket i stallet fick också väldigt mycket hjälp med sina hästar och i princip allt blev mycket mer harmoniskt hos hästarna.

Detta kan vilken hästKUNNIG människa som helst göra....:p

eftersom att dom hade försökt med de mesta och med många tränare och nh människor så ringde dom henne som sista utväg.

så vadå de kan vilken hästkunnig människa som helst göra, vad är de vem som helst kan göra?
jag har aldrig hört någonstans eller läst någonstans där man ordnar flocken så den blir mer harmonisk där inte hästarna rent av slåss vid höt, de va inte lite småbråk alltså.

klart man kan lösa problemen genom att byta hagar eller stängsla av så de blev mera småhagar eller liknande men då hade de blivit för små och för leriga hagar..så detta gick inte i de stallet, dom va beroende av att hästarna funkade i hagen, högarna gick inte att ha längre ifrån varandra än dom va och dom va långt ifrån varandra så de mesta va testat.

detta va ett litet stall med 5 hästar bara och inte många alternativ till hagar, därför de va så viktigt.

sen att hästarna va så jobbiga hade heller inte någon av dom andra hästkunniga klarat ur eller hittat någon som helst förklaring...va inte direkt så att dom inte testat något innan.
men är ju klart..dom som dom tagit dit som hjälp innan va väl inte hästkunniga då.

Senast ändrad av en moderator:

Alla ordnar flockar och utodring til sin ahästar. Dock me varierande resultat.

de som jag tyckte va häftigt med de va att flocken är av samma hästar idag, ingen ändring av flocken på de sättet..klart alla kan ändra sina flockar men beteendet i hagen är svårare att ändra.

sen säger jag inte att hon är mycket bättre än alla andra jag menar bara att hon är väldigt duktig på att förstå hästarna och deras beteenden och har många bra lösningar på de mesta.

Samma flock, ädnrade foderrutiner så kan det genast bli lugnare i en tidigare orolig flock.
Basic.

med tanke på att allt va testat, eller de mesta iallafall och att ingenting i rutiner eller så är ändrade så står jag fast vid att jag tycker de va häftigt med den förändringen.

hade något sånt vart ändrat hade de ju inte vart så speciellt direkt.

hon va ute i de stallet jag stod i en gång och pratade med några hästar, hon hjälpte även till med höet i hagen så de blev mycket lättare att fodra hästarna där..ordningen i flocken blev väldigt bra

vet du själv vad du skriver?

DU får vara hur impad du vill. JAG är det INTE.

med fodringen i hagen menar jag när man lägger ut höt och under tiden hästarna äter, inte hur man fodrar..jag som är otydlig kanske.

inga rutiner eller sätt va ändrade, allt va som vanligt och de tycker jag endå är häftigt, den förändringen va väldigt stor, enda skillnaden är att hästaran inte halvt mördar varandra när höt ligger ute.

hade rutiner eller sättet man fodrade på vart anorlunda än innan så hade de inte vart nåt speciellt nä.

Så hon bara "sade till" hästarna att de skulle vara snälla mot varandra när de åt - och så blev de det?

ja vet inte, jag kan inget sånt o vet inte hur de funkar.
huvudsaken är att de funkade bra på dom hästarna vad hon än gjorde.

...

...

.......

Att förstå djurs beteende är etologi, inget annat. Ett ämne man kan läas på universitetet om man är intresserad. Om man förstår varför ett djur (eller människa) gör som den gör, kan man också komma upp med en lösning. Fruktansvärt basic kunskaper.

Jag ställer mej i Älgens fotspår; Vilken hästkunnig perosn som helst hade fixat det. För jag har väldigt svårt att tänka mej att hästarna skulle lyssna på en kvinna som kommer ut i hagen och "säger" till dem att sluta bråka. Jag tror faktiskt att på ett diskret och snyggt sätt ändrade hon någon rutin/tankebana hos de/-n som fodrar i hagen.
För som sagt;
Om det vore så enkelt som att bara gå ut och fråga djuren allt man vill veta, varför bedrivs forskning om hur de ska få det bättre?

har ju skrivit flera gånger att jag inte vet hur hon gjorde, jag kan inget om sånt och kan hända att de bara va vanligt basic som hon gjorde väldigt diskret och isåfall är hon väldigt skicklig på de och då tycker jag de är lika häftigt eftersom ingen märkte nåt direkt, även om inte jag vet hur man ändrar hästarnas beteenden mot varandra genom basic kunskaper..men jag är väl inte så duktig.

har inte skrivt någonstans att jag vet att hon pratade med hästarna eller?

dom i de stallet är inte okunniga inom häst, tvärtom så är dom duktiga på hästar och kan hästens beteenden, men dom ville undvika att sära på hästarna eller ev. flytta från stallet och därför ringde dom henne för skoj skull för att se om hon kunde göra någonting och förklara kanske va hästarna höll på med..och uppenbarligen kunde hon de, vad hon än gjorde så funkade de.

har inte skrivit att jag tror på att man kan prata med hästar, tror ingenting direkt om de för jag kan ingenting om hästprateri, kan hända att man kan de lika väl som man inte kan de..man får väl tro vad man vill, huvudsaken tycker jag är att problemen man har blir lösta.

kan mycket väl hända att hon ändrade folket istället, inte vet jag men nåt gjorde hon så allt blev bättre där.

Samma flock, ädnrade foderrutiner så kan det genast bli lugnare i en tidigare orolig flock.
Basic.

Ändrade foderrutiner är en sak, ändrat sätt att lägga ut hö't är något annat. Tycker jag i alla fall.

Ändrade foderrutiner = Att fodra fler eller färre gånger per dag, annat foder, annan "ordning" mellan olika foder.

Ändrat sätt att lägga ut hö = Lägga hö't i cirkel eller i trekantsmönster i stället för i rader.

Bara som några exempel. Jag tror att ni pratar "förbi" varandra här.

Just det här med hur man lade ut hö't minns jag att hon tog upp i något kapitel i boken.

Jag har läst Tamara Balzars bok. Vissa saker var ju väldigt enkla och självklara, t.ex. att en häst kan bli stressad eller uttråkad i en viss miljö, medan annat var mer "aha-upplevelse". Det var mååånga år sedan jag läste boken, så jag kan inte ge några exempel (om jag inte letar reda på den, läser den och sen skriver här, men jag har lite för mycket annat att göra just nu, så ni får stå ut med detta ospecifika svar :p )

Sen råkade jag ha en väldigt "pratsam" häst i stallet just när jag läste hennes bok, och det var rätt intressant att testa olika saker just på honom, för han var så "lättpratad". Och då menar jag inte att han visade bilder på olika saker som TB pratar om, utan "bara" att han var väldigt uttrycksfull över huvud taget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 646
Senast: Motacilla
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 781
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel