Sv: Någon som känner till hästprataren....
Samma flock, ädnrade foderrutiner så kan det genast bli lugnare i en tidigare orolig flock.
Basic.
Ändrade foderrutiner är en sak, ändrat sätt att lägga ut hö't är något annat. Tycker jag i alla fall.
Ändrade foderrutiner = Att fodra fler eller färre gånger per dag, annat foder, annan "ordning" mellan olika foder.
Ändrat sätt att lägga ut hö = Lägga hö't i cirkel eller i trekantsmönster i stället för i rader.
Bara som några exempel. Jag tror att ni pratar "förbi" varandra här.
Just det här med hur man lade ut hö't minns jag att hon tog upp i något kapitel i boken.
Jag har läst Tamara Balzars bok. Vissa saker var ju väldigt enkla och självklara, t.ex. att en häst kan bli stressad eller uttråkad i en viss miljö, medan annat var mer "aha-upplevelse". Det var mååånga år sedan jag läste boken, så jag kan inte ge några exempel (om jag inte letar reda på den, läser den och sen skriver här, men jag har lite för mycket annat att göra just nu, så ni får stå ut med detta ospecifika svar
)
Sen råkade jag ha en väldigt "pratsam" häst i stallet just när jag läste hennes bok, och det var rätt intressant att testa olika saker just på honom, för han var så "lättpratad". Och då menar jag inte att han visade bilder på olika saker som TB pratar om, utan "bara" att han var väldigt uttrycksfull över huvud taget.