Någon som kan travar stam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cecely
  • Startdatum Startdatum
C

Cecely

Hade varit lite ql att veta om mitt varmblod har en bra stam. Jag vet inte vad som är bra eller dåligt i stammen.

Pappa: DELVIN KOSMOS (US) Farfar: SPEEDY CROWN (US)
Mamma: BITTE OMAN Morfar: IDEAL DU GAZEAU (FR)

Inte behöver man vara expert för att veta att Speedy Crown och Ideal Du Gazeau är bra hästar! Vad använder du din pålle till? Travare? Ridhäst?

Hon går som ridhäst nu men har varit travhäst, dock gjorde hon väll ingen stjärnkarriär.
Men om jag skulle ta föl på henne så kommer det inte vara helt galet då?=)

Delvin Kosmos var bra på sin tid, han sprang in en hel del pengar. Speedy Crown är ju lite av en "kulthäst"...Många bra hästar härstammar från honom. Ideal du Gazeau, känner väl de flesta till...elitloppsvinnare och otroligt vacker. Kolsvart med vita tecken....
Du kan själv kolla upp dessa hästar på www.atg.se Klicka på Sök Sportinfo

Lycka Till

men gud vad skoj ;) såg att din o min häst har samma pappa o farfar :D och även morfar :D funderar du alltså på att avla på din häst ?
Mvh / Mia

:bump: åhh ett halvsyskon! har du några bilder?=)

här är min! :love:

Jag har funderat på att ta föl på henne men det blir nog inte än på ett tag.

Just den kombination du har i din häst med Speedy Crown på fädernelinjen och franskt på mödernelinjen har visat sig vara en alldeles utmärkt kombination i många fall.

Queen L. en av världens bästa hästar hade tex Speedy Crown som farfar och Tibur som morfar

DELVIN KOSMOS

Tävlingsmeriter:
Han var mycket lovande som tvååring och sprang då ihop 1,3 mkr på åtta starter. Men han infriade inte alls förväntningarna därefter och avslutade sedan karriären med fyra vinster på 38 starter, rekordet 1.12,3a och 1,7 miljoner kronor insprunget.

Avkommor:
Den första kullen föddes 1987 och totalt finns 606 svenska avkommor till och med 2002.

Övriga fakta:
Född 1981, död 2002. Avelsindex är 104/0,99 och han belönades med värdebokstav AB. Han fick de tre sista åren (2002 först): 4+7+9=20 ston. Mankhöjd 157 cm. Han kostade på slutet endast 1.000 + 6.000 kronor plus moms.

Slutord:
Delvin Kosmos är en hygglig avelshingst. Hans bästa ätteläggar är starka och rejäla och klarar sig fint upp i klasserna. Inte som många andra Speedy Crown-söners avkommor, som ofta går väldigt bra i början av karriären men ganska snart stannar i utvecklingen. Han har aldrig varit någon snackhingst och sällan fått de bästa stona. Men han har många ungar och kanske borde det kommit fram fler stjärnor. Jag tycker dock inte att Delvin var så tokig och han gjorde skäl för sina tre pållar av fem möjliga.
/ Kihlman

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598
Hästmänniskan Hej, jag kommer bara få det här ur mig tack :) Jag är 13 år och bor i Stockholm. Har gillat hästar hela mitt liv, började rida när jag...
Svar
12
· Visningar
2 172
Senast: Ananazen
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 602
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar