Någon som hört talas om att det kan bli såhär?

Sv: Någon som hört talas om att det kan bli såhär?

Ja jag har hört talas om det, men jag minns inte omständigheterna, vet tex inte vilken typ av aggregat, mer än att den satt fast och inte kom loss under en längre stund. Tydligen kan det vara farligt om dom inte kommer loss, utan fortsätter att få strömmen i sej s a s.

Borde man inte kunna dra ut sladden/koppla ur ett sådant aggregat

Tragiskt, verkligen, men hade velat ha lite mer fakta.

det var en hovis i grannstallet igår som påpekade deras provisoriska lösning med ström till agregatet i rasthagen utanför stallet... Sladden låg nämligen i dörröppningen och hästarna klev över den...

Han sa att om en häst trampar på sladden och den går sönder så dör förmodligen hästen för dom är inte så strömtåliga.

Jag vet inte hur stor sanning det var i det men såklart är det klart olämpligt att ha en elsladd på golvet i dörröppningen på ett stall.

Hur mycket är det i ett vanligt uttag?

220 V i ett vanligt uttag - MEN det är inte volten som dödar, ett eluttag med 220 volt starkström är mycket mycket värre än ett elstängsel med 6000 V spänning i pulserna. Volt = strömspänning, ampere = strömstyrka. Låg volt kan ha hög ampere och godnatt, och mycket hög volt kan ha låg ampere.

Dessutom så är strömpulser i ett stängsel en annan sak än starkström i ett uttag. Så kika på volt är ganska meningslöst.

Men pulserna i ett normalt elstängsel är otrevliga, och en häst som inte kommer därifrån kan mycket väl drabbas av chock, och chock är oavsett orsak ett livshotande tillstånd.

(Kliva på elkabel som brister är potentiellt dödligt utan tvekan)

Men borde inte jordfelsbrytaren slå ut? Om det inte är ett batteriaggregat dvs.

Just det fallet känner jag inte till men vet en annan häst som avled efter att ha fastnat i ett "vanligt" staket. Eller ja, han avlivades då han när han kom loss hade förändrad hjärtrytm på grund av elchockerna.

Tänk att jag under alla år varit förskonad från att höra historier av hästar som dött pga el från staket.
Hästar som dött av att trampa på sladdar osv har man ju hört och och även hästar som avlivats pga sekundära elstängrelskador men inte av denna förhållandevis svaga ström.

Men borde inte jordfelsbrytaren slå ut? Om det inte är ett batteriaggregat dvs.

Många, många stall saknar jordfelsbrytare tyvärr =/

Sen vet jag inte rent teoretiskt om en häst trampar, säg med en brodd, på en elkabel så höljet går sönder och brodden kommer i kontakt med ledarna i sladden - om jordfelsbrytaren hinner bryta innan hästen redan fått en dödande stöt?

Men jag har sett många stall utan jordfelsbrytare tyvärr..

Nej en jordfelsbrytare fungerar inte på aggregatets utgående ledning men om något hänt med dess matningsledning så hade en jordfelsbrytare hjälpt och brutit spänningen.

Nej en jordfelsbrytare fungerar inte på aggregatets utgående ledning men om något hänt med dess matningsledning så hade en jordfelsbrytare hjälpt och brutit spänningen.

Ok, jag är alltså helt bakom flötet när det kommer till allt som har med el att göra men har jag förstått rätt om du menar att:

Det som händer från uttaget TILL aggregatet slår ut jordfelsbrytaren men inte det som händer på "andra sidan" aggregatet?

ja det har jag hört om, om hästen fastnar så att den får stötar hela tiden så stannar hjärtat.

detta är anledningen till att jag i stort sett aldrig har el på mina staket!!

det var en hovis i grannstallet igår som påpekade deras provisoriska lösning med ström till agregatet i rasthagen utanför stallet... Sladden låg nämligen i dörröppningen och hästarna klev över den...

Han sa att om en häst trampar på sladden och den går sönder så dör förmodligen hästen för dom är inte så strömtåliga.

Jag vet inte hur stor sanning det var i det men såklart är det klart olämpligt att ha en elsladd på golvet i dörröppningen på ett stall.

Hur mycket är det i ett vanligt uttag?

Som skrevs så är utgående ström 220 volt i en elkabel med vanligt urtag med förmodlig 10 ampers säkring. I ett 3 fas urtag är strömmen starkare eftersom ett 3 fas urtag alltid har minst 16 ampers säkring.

Att leda en häst (främst skodd häst med järnskor) över en "aktiverad" elsladd är som att spela rysk roulett, är hästen desutom broddad så är det lika med livsfarligt för hästen.

Ytterligare faktorer som påverkar ströms ledningsförmåga och stärker strömmens effekt genom kroppen är vatten och metall.

Det finns massor av fall där människor hållt i en diskbänk av metall och samtidigt med andra handen dragit ur en kontakt som varit defekt och gett en ströminpuls. Denna ström (220 v) transporteras då rakt genom kroppen och ut i den andra handen som haft kontakt med diskbänken, individen har omedelbart avlidit.

Man kan göra en test på ett elstängsel (som inte har högström) med vanlig strömstyrka (ingående 220 v som omvandlas i aggregatet).

1. Se till att marken är torr som du står på och ha gummistövlar på dig, ta i elstängslet och det kittlas lite.

2. Se till att marken är torr som du står på och va barfota, ta i elstängslet och du kommer känna en lätt stöt.

3. Se till att marken du står på är "dyblöt" och ha gummistövlar på dig, ta i elsängslet och du kommer få en stöt.

4. Se till att marken du står på är "dyblöt" och va barfota, ta i elstängslet och du kommer bli "permanentad".

5. Se till att marken du står på är "dyblöt" Lägg en metallplatta på det dyblöta underlaget och ställ dig barfota på metallplattan, Vad du nu än gör så ta för fasen inte i elstängslet för du kommer genomgå världens snabbaste plastikoperation från vit till svart.

"It dosent mater if youre black ore white"

Jo faktiskt så gör det det i bland.:crazy:

Det var med största sannolikhet inte strömmen från aggregatet i sig som dödade hästen utan dom upprepade chockerna. Strömstyrkan är så låg att den är ofarlig även om spänningen i pulserna är hög.

Det är, som Alexandra säger, den ström som kan genereras från ett vanligt 230 voltsuttag som är farlig, beroende på vilka vägar den tar.

Just risken för att hästar eller andra kan fastna (mekaniskt) i ett elstängsel och därmed utsättas för dessa kraftiga pulser, är orsaken till att vi endast tillfälligt har elen på för att lära djuren vad elstängsel är för något och någon gång ibland som påminnelse. Vi kör alltså strömlöst av säkerhetsskäl. :idea:

LIA

Vi kör alltså strömlöst av säkerhetsskäl. :idea:

LIA

Du föredrar att dom tar sig ur sin inhägnad och i stället blir överkörda av bilar??

Hela grundproblematiken bottnar i att väldigt många av dagens hästägare inte ens har kunskapen om hur en man sätter upp ett fullgått staket.

Sorglig utveckling!!

*kl*

Måste det vara "antingen eller"? Vi har ström i våra staket, dels för att våra hästar inte ska gå ut men främst för att inte andra hästar och djur ska komma in. Vilket innebär att de håller sig innanför staketen (vi har inte alltid ström iofs men nästan, men de har respekt för staketet), men vi har trådar så att om någon häst i en paniksituation skulle ge sig på tråden, i det läget när inget staket stoppar dem ström eller ej (möjligtvis trästaket då) så går tråden av, för att de inte ska fastna.
Vi har bara för att vi har trådar som går av inte hästar som går igenom staketen "för att det är kul". Jag vill inte ha hästar fast i staket, men inte heller överkörda av bilar. Olyckor händer, men jag vill försöka undvika dem.
Jag jag vet att det går att fastna även i "tunna trådar", men det ska mycket till för att de inte ska gå av.

Som skrevs så är utgående ström 220 volt i en elkabel med vanligt urtag med förmodlig 10 ampers säkring. I ett 3 fas urtag är strömmen starkare eftersom ett 3 fas urtag alltid har minst 16 ampers säkring..
Ehh du kan inte mycket om el va?

Först av allt har vi 230 V SPÄNNING i våra eluttag i Sverige. Maximala strömmen varierar mellan 6, 10 och 16 A som är de vanligaste avsäkringen. De ansluts normalt till sk SCHUKO uttag.
Men det går även att ansluta till CEE-uttag (kanske det du menar med 3-poligt? Då är i så fall CEE-uttaget blå.
De röda CEE-uttagen används till 400V uttag och även de kan ha varierande strömstyrka de vanligaste har 16A men även 32 A är ganska vanligt. Det finns även de med 6, 10, 32 och 64 A märkning. Ja och uppåt då. De har föresten ofta 4 stift och det tjockaste är jordstiftet. Men finns i alla möjliga varianter att tillgå ochh alla typer av strömmar och spänningar.

Tillåten strömstyrka har inget med antalet poler i uttaget att göra.

Det finns massor av fall där människor hållt i en diskbänk av metall och samtidigt med andra handen dragit ur en kontakt som varit defekt och gett en ströminpuls. Denna ström (220 v) transporteras då rakt genom kroppen och ut i den andra handen som haft kontakt med diskbänken, individen har omedelbart avlidit.
Fast det finns många fall där man överlevt denna strömgenom gång tack vare att strömmen valt att gå på yttersidan om kroppen i stället för att följa nervbanor och blodkärl.
Det som händer i dessa fall är att en ström som överstiger 25mA går genom kroppen och slår ut sinusknutan i hjärtat och få hjärtat att slå helt fel
En strömsrtyrka på 75mA är direkt dödande för ett människohjärta.

Detta tar förhoppningsvis jordfelsbrytaren, men persoligen skulle jg inte chansa.

I många gamla stall fnns inte heller någon jordfelsbrytare..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Är det här någonting ni hört talas om? Här blir det visst vanligare och vanligare bland groomers bland annat, att erbjuda en enklare...
Svar
18
· Visningar
1 487
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 689
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Någon mer som haft ett barn som legat efter rejält i utvecklingen; isåfall, hur gick det sen? Hur kom ni vidare med utredningar osv...
2
Svar
25
· Visningar
6 793
Senast: Tiffan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar