Någon som har koll? :-)

ch791022

Trådstartare
Bara en hypotetisk fråga som dök upp i huvudet :-)

Vid försäljning av tex en häst så har jag som säljare ingen rätt att villkora försäljningen och tro att det ska följas, möjligtvis om jag sätter ett vite på det som det kan få någon juridisk påverkan.
Men om jag istället ger bort hästen går det då att villkora gåva tex att hästen aldrig får skänkas vidare eller säljas, utan ska i så fall avlivas?
Eller är det samma visa att bortskänkt är bortskänkt?

/Camilla
 
Sv: Någon som har koll? :-)

Villkoren måste alltid vara knutna till ett straff om de inte uppfylls, annars är de verkningslösa.
 
Sv: Någon som har koll? :-)

Enda chansen att ha full kontroll vad som ska komma att ske med hästen, i de fall man lämnar iväg den. Det är att själv stå kvar som ägare.
 
Sv: Någon som har koll? :-)

Spelar ingen roll om du säljer eller skänker, får hästen ny ägare får den det.
 
Sv: Någon som har koll? :-)

Nej, Du kan skänka med villkor.

Googla på villkor vid gåva så kommer Du att hitta en uppsats från Lunds Universitet där uppsatsskrivaren redogör för har man ser på villkorade gåvor.

Det borde inte vara omöjligt att skänka bort en häst med villkor, sedan är frågan förstås vad syftet är och hur man formulerar villkoren för att uppnå detta.
 
Sv: Någon som har koll? :-)

Problemet är att du sätta villkor vid både gåvor och försäljning. Men att om någon bryter mot det så finns det inget riktigt straff för det. Det enda man kan göra är att driva det som ett avtalsbrott. Vilket innebär att man får driva det själv och det troligen kommer att kosta en hel del. Så det blir det samma sak med både gåva och såld. Även om man satt in "straff" i avtalet så får man ju driva det själv och då måste ju straffet vara så högt att det blir lönt att göra det.

Men har du tur och en det är en ärlig mottagare så fungerar det i båda fallen och utan "extra" straff.
 
Sv: Någon som har koll? :-)

Försöker vara litet kreativ ;)

frågan är om man vid gåva skulle kunna ha ett villkor som är att om mottagaren ej längre har bruk för gåvan, skall gåvan återgå till givaren.
 
Sv: Någon som har koll? :-)

Jag har för mig att det är väldigt svårt att göra inskränkningar i äganderätten på det sättet som avses i den här tråden. D v s att man inte fritt förfogar över det man faktiskt äger.

Det är ju skillnad på t ex arv, men lös egendom - jag tror det är svårt både att få till och driva igenom vid en tvist. Det ska ju vara ett rimligt vite, för att inte dömas ner. Och rimligt vite kan möjligen vara så att det ändå lönar sig att bryta mot villkoret.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 403
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 399
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 989
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp