någon som har grullo??

A

anniequarters

har sett att det finns 20% chans att jag får grullo-föl.
Någon som har grullo? bild, tack!

Sv: någon som har grullo??

GRULLO:
Rökfärgad eller musgrå häst (inte en blandning av svart/vita hår, varje hårstrå är musgrått), Man & svans är svart, färgen har vanligtvis svart ål och benens nedre del är svarta. (grå- eller musblack)

Låter som en musblack???

// M

Senast ändrad av en moderator:

Vad är specifikt för grullofärgen?
Tycker spec att den sista bilden som länkades såg ut som en ren musblack. Dessutom hette den ju "dun" [...]
Men jag kan ingenting om denna färg, så någon som vet får gärna upplysa mig!

jag tror han har dun i namnet för att hans pappa heter: Skippa Dunit Again... ;)

här finns en superläcker grullohingst! de har dessutom två grulloston och ett så fruktansvärt fint grullostoföl :love: :love: :love:

Hehe, ja Dun smoking (färdigrökt.. nej men nåt sånt :rofl: ) Dun i namnet har inget med färgen att göra.

Dun som i färgen är en brun häst (rätta mig om jag har fel).

Tror Grullo är som musblack. Om du kollar på en musblack t.ex fjording eller islänning har de samma färg.

http://www.markusholst.se/musblack/index.htm

Okej, då är jag med. För annars är ju ex blue dun musblack.

Men vad är det som gör att denna färg benäms som grullo, och inte som musblack då..?
För hästarna är ju grå med de typiska mörka huvud/ben partierna, ål samt zebraränder.

Åååå en färg i min smak...skall jag ha en QH nån gång, så vill jag gärna ha den färgen....
Har redan sett ut en som jag gärna köpt om jag hade haft plats....

Hur kommer det sig att du;) har 20% chans till det?

Jag har en morgan som är grullo. Tror grullo/grulla är det internationella namnet på musblack, det är samma färg iallafall. En svart häst med en dun gen. Många uppfödare inom quarter o morgan sätter just "dun" i namnet om de är det bara för att visa redan där den extra genen.

Om du vill se lite foton så finns det massor med sajter på nätet. Sök bara på dun och horse eller nåt. Här är en med lite morganhästar med dun gen http://www.duncentralstation.com

Lycka till med att få din egna lilla grullohäst!

Jaha okej då förstår jag. Hade faktiskt aldrig hört det förut.
Då var det ju inte så ovanligt.
Och jag hade kanske rätt om namnet på den där hästen på länken ;)

ser på AQHAs hemsida att de har 0,8% grullo registrerade, så det blir nog en dun eller bay i alla fall.

Grullo är en AQHA-färg, där kroppen (varje hårstrå) är "rök- eller musfärgad" och där man och svans är svarta, vanligen svart på nedre benen, vanligen med dorsal stripe (vad nu det heter på svenska...) Är INTE samma som gray, grå häst, som är blandning av vita hårstrån med annan färg. Om hästen har en blandning av svarta och vita hårstrån, och mörkare huvud och ben, heter färgen Blue Roan.

Grullo (uttalas grew-yo) kan bli resultatet av korsning mellan t ex Dun (gul/guldfärgad häst med svart/brun man&svans, samt dorsal stripe (streck på ryggen)) och en Svart häst.

"musblack" kanske det heter på svenska, det vet inte jag, kan bara AQHA-färgerna...

Ville bara veta om det finns någon i sverige som har denna färgen på sin quarter, kunde vara kul att se.

Nu såg jag att min länk inte har kommit med :rofl:
Det lät som att jag hade massa grullos men egentligen skulle mitt inlägg ha inkluderat länken du postade :D Tack för hjälpen ;)

:D , det var ju synd, att det inte var så då :crazy: ....
Jag som hade hoppats på fler valmöjligheter;)
Oooo, så du har oxå sett stofölet.....:love:
Vill ha, men kan inte, så länge jag inte har ett eget stall....
Vill ha föl på min egen, men av samma skäl får jag väll vänta:(

jaa! :love: klart jag har, hon går ju inte att missa ;)
något av det snyggaste jag sett!!

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
503
Senast: Mirre
·
Fritid Finns det fler norrskensjägare än jag här? Jag bor i södra landsändan men har ändå lyckats se två gånger på ett år. Ikväll är det lite...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
3 799
Senast: Lenita
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka