någon som har grullo??

Sv: någon som har grullo??

Yes...håller med dig helt o fullt...hon är vacker:love:
Skulle inte tveka en sekund...om jag hade nånstans o stoppa henne...
Sen kan jag inte låta bli o fundera:cool:
Kan man få en Grullo-skäck?
Nån som vet?

Tack!:bow: :bow: kul att se, trodde att grullo hade tydligare grå färg och mörkare ben. Nu blir det inte lätt att skilja på dun och grullo... ska läsa på om färggenerna så att det säkert blir rätt!

Kan man få en musblackskäck borde man väl kunna få en grulloskäck om det nu är skillnad. Med rätt gener är det väl bara att köra på :D

Mmmm jag såg på Paintinfo att det fanns Grulloskäck....men hur kan man kalla det för Grullo om den inte har mörka ben o ål?
Eller hade det "bara" med färgen att göra?
Jag menar då en Tobiano ex som har benen oftast vita upp till has/knä....
Och framför allt hur lyckas man o få en sån föl?
Räcker det att hingsten är det?
Hur stor "risk" %ellt är det att man får en Grullo?
Funderar och funderar:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Klart man kan få grullo-föl.
Jag har fått ett för ett par år sedan.
Hans pappa var sorell/overo och mamman var bay.

Å tack...där satte du mig i arbete:rofl:
Ja, då måste man verkligen gå bakåt och kolla gener...

Wigdul...blev det en enfärgad Grullo el overo?

Men då stämmer inte det här riktigt heller...eller räcker det att Dun finns bakåt i gener?:
Grullo (uttalas grew-yo) kan bli resultatet av korsning mellan t ex Dun (gul/guldfärgad häst med svart/brun man&svans, samt dorsal stripe (streck på ryggen)) och en Svart häst.
// Ännu mer förvirrad:confused: BonRaiz

Någon var nog felregistrerad där.... Det går inte att få en grullo/musblack om inte minst en förälder är black. Eftersom blackgenen är dominant, kan den aldrig vara dold och dyka upp senare. - Se hästens färger av Bo Furugren. Mycket intressant bok.

*knapplån*

Här kan ni läsa om dungenen: http://www.tullesbo.com/morgans/farginfo/duns.html

Förenklat så kan jag säga att en grullo/grulla (beroende på om det är en hingst eller sto) är en musblack, dvs. en svart häst med en dun/black-gen, om den sedan är ljus eller lite mörkare ton spelar ingen roll, det är samma gener som styr. Ofta benäms det som grullo när det gäller Aqha och grulla när det gäller Amha, men korrekt är att använda o eller a beroende på kön..

Hej!

Ingen var felreggad, pappa paint mamma fullblod.
Han är musblack med zebraränder på benen, svart ål samt svarta öronspetsar. Hade han inte varit grullo hade APHA inte reggat honom som grullo.
Han är overo, dock inte så mycket vitt.

Intressant....har du nån bild att beskådas?
Hur blev fölet?
Grullo overo el enfärgad ?

Hej!
Han är overo.
Om du pm:ar mig din e-mail kan jag skicka bilder på honom.
Jag äger honom inte längre men har bilder på honom.

Någon av föräldrarna måste ha varit black, tex pappan red dun overo, eftersom en sorrel overo och en bay inte kan ge en grullo/musblack...
Black kan inte hoppa över en generation och dyka upp sen. Jag menade inte att avkomman inte var grullo...

Har kollat upp vad pappan är reggad i för färg och där står faktiskt red dun/overo. Men har för mig att ägaren sagt att han var sorrel.

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
503
Senast: Mirre
·
Fritid Finns det fler norrskensjägare än jag här? Jag bor i södra landsändan men har ändå lyckats se två gånger på ett år. Ikväll är det lite...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
3 799
Senast: Lenita
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka