Någon som har ett stöttande ord på vägen?

S

smultronglass

Behöver lite råd och uppmuntran kanske här.

Har varit väldigt mkt senaste tiden här känns inte som om jag har hunnit med.

* De har vart grymt mycket med skolan
* de har varit grymt mkt med ridskolan
* sen har hästarna skadat sig och allt vad man kan tänka sig känns de som

De började med att ena yngre valacken tappade en framsko, fick inte tag på nån som kunde slå fasst den igen så hoven började gå sönder. Hittade tillslut en som kunde slå fast den igen men den sitter inte bra, han skrittades i ca 1 vecka för jag kunde inte rida direkt utan en sko.

Sen blev "gammlingen" jätte hostig (han har hafft problem med hosta länge och har kronisk), men han började hosta fruktansvärd då vi red, eller han ansträngde sig. Så fick råd av veterinären att bara skritta och travar korta sträckor. Pratade då med en duktig tjej som tyckte att jag skulle hålla igång honom som vanligt och bara sakta av och låta honom pusta så fort han fick en "hostanfall".
Vad tycker ni är rätt där?

Hans hosta är jätte jobbig nu då de är så varmt och de dammar nått grymt.

Sen blev unghästen halt, han sparkade upp ett stort sår just bredvid senan ca 2 cm långt och 1 cm djut, senan blev alldelses uppsvälld och som tur var träffade han inte senan.
Han har nu tappat grymt mkt muskler då han nästan bara har stått i ca 1,5 månad, bara promenader.

Ska börja sätta igång han nu så jag behöver tips på hur jag ska muskla upp han på bästa sätt igen.

Sen rasar ekonomin, höet har totalt möglat bort så nu blir de att köpa nytt hö, av dom pengarna man inte har riktigt. :/

Stämmningen inom familjen är ju inte heller så bra då vi har så lite pengar.

Någon som har några uppmuntrande ord eller tips att säga?

/S

Sv: Någon som har ett stöttande ord på vägen?

Hej! Vad jobbigt för dig, men så är det ju oftast; allt kommer på en gång. :( Men håll ut, det blir bättre! :)

Sen blev "gammlingen" jätte hostig (han har hafft problem med hosta länge och har kronisk), men han började hosta fruktansvärd då vi red, eller han ansträngde sig. Så fick råd av veterinären att bara skritta och travar korta sträckor. Pratade då med en duktig tjej som tyckte att jag skulle hålla igång honom som vanligt och bara sakta av och låta honom pusta så fort han fick en "hostanfall".
Vad tycker ni är rätt där?
Fick du ingen medicin av vet? Det låter som om han behöver det. Jag skulle inte anstränga hästen mer än nödvändigt, förutom om man märker att han får upp slem och så när han travar. Jag hade en valack med kronisk bronkit, och han behövde verkligen travas en bit i början på ridpasset. Då hostade han, och spottade slem, sen hostade han inte mer på några timmar.

Ska börja sätta igång han nu så jag behöver tips på hur jag ska muskla upp han på bästa sätt igen.
Tömkör, promenera i skogen, och skritta mkt i varierande terräng. Det brukar funka bra.

Sen rasar ekonomin, höet har totalt möglat bort så nu blir de att köpa nytt hö, av dom pengarna man inte har riktigt. :/
Ajaj, vad jobbigt! Kan du släppa hästarna på bete? Få tag på billigt hö om de måste ha det? Sälja saker du inte behöver? Jobba extra?

Stämmningen inom familjen är ju inte heller så bra då vi har så lite pengar.
Förståeligt. Försök att komma överrens och hålla ut, man lever så kort tid och vet inte när det tar slut. Klart det är jobbigt när allt strular runtom, men försäk uppskatta varann, och bli starka tillsammans. Låtter lätt, jag vet... :(

JÄTTEstor kram, hoppas allt löser sig! Ge inte upp! :bump:

Tack de värmde! :)
Jag fick ingen medicin bara tipsen, gör så som du sa att du gjorde med din valack, att jag travar så han får upp pulsen lite, då hostar han några ggr sen hostar han inte mkt på resten av ridpasset, kanske nån enstaka gång i galoppen.

Jag har hästarna hemma så med hyra är inga problem vilket är skönt.
Hö finns de inte så gått om här så billigt är de offtast inte men inte svindyrt helller, och bete går de på just nu.
Planerar nu en loppis i sommar + att jag just har fått besked att jag har fått jobb några veckor i sommar :) Sen blir de bara att försöka hitta nått annat att jobba på några kvällar och helger, problemet är bara då hur jag ska få tid med hästarna :/ får väl kasnke hitta nån medryttare men dom finns de inte så gott om tyvärr :/

Tack för att du tog dig tid att skriva :)
Snart är skolan slut så då har man då lite mindre att tänka på :)

Halloj tjejen!
Det ena ger det andra och helt plötsligt sitter man i "soppan"!!!! Jag hejjar på dig. Gör det du förmår, och inse att man bara gör sitt bästa! Har du någon kompis som kan avlasta lite med hästarna? Eller hitta någon medryttare osm kan avlasta lite på gammelmannen och hjälpa dig hålla igång honom? Låter som det blivit lite mycket... Har du inget bete till hästarna så du kan släppa ut dem nu?

Tappskor - jag köpte boots som "reserv" ifall mina hästar tappar skorna. inte jättebra, men det funkar att rida på i alla fall ett tag. Sen kan man gå kurs och få tappskokompetens, då gäller det bara att hitta den tappade skon igen.

Jag har en gammal hostis så kan ge lite råd om det då jag "attackerar" alla veterinärer jag hittar för rådfrågning. Håll hästen igång hela tiden så gott det går och du kan ge lite slemlösande när det är för illa. Ha honom ute så mycket som möjligt och se till att han inte kommer i kontakt med det där mögliga höet du talade om... sopa aldrig i stallet när hästen är inne, gör iordning ute och se till att han får så mycket dammfri miljö som du kan. Min hostar till vid igångstart men jag kör ändå, enl. tips från veterinär. Rosslar loss grejerna och ser till att lungorna fylls med luft (ute givetvis). Det är jätteviktigt att hålla lungorna igång så att de får luft ordentligt och att hålla konditionen, särskilt om han är gammal. SÅ jag håller tummarna för din häst liksom jag gör med min gammelman.

Uppbyggnadstips: skritt och klättring! Vet inte hur mkt du får köra på men hitta på något annorlunda varje dag så det inte blir tråkigt för dig och hästen. Lätt löshoppning (bara med bommar om han inte är så igångsatt), lite tömkörning, klättra i backar, markträna med att gå åt sidan lugnt, backa etc etc, det är jobbigare att backa än man tror (men gör det till en positiv grej!).

Lycka till och jag håller tummarna för att allt går vägen!

Tack!
Vilken åldersgräns är de på en tappsko kurs då?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel