Någon som har erfarenhet av unghäst som har snorat en längre tid

sophia

Trådstartare
jag har en ungäst på 4 1/2 år som är uppväxt på lösdrift i mindre hästflock. I våras tog jag ner henne till Göteborg och ett större stall. Vi stod först på lösdrift och under sommaren gick hon på sommarbete. Helt frisk. I slutet av juli början av aug när det regnade som mest så blev hon snorig, kom gult segare slem ur näsborrarna när hon åt kraftfoder på golvet (i hink). Lite hosta vid aktivitet och lite lätt feber. hon fick täcke på sig och blev lite bättre efter ett tag, men hostan var kvar vid trav/ökad aktivitet.
I slutet av augusti flyttade vi in på stall (30 talet hästar i stallet), hon fick vid ett tillfälle tillbaka snor, konsulterade veterinär, första steget avmaskning men blev ej bättre. Hade då ut en veterinär som kollade henne, hennes andning m.m. skrev ut ventipulmin. Ingen skillnad, veterinären var resktiktibv med att skriva ut penicillin. Fick en annan att skriva ut hippotrim pasta behandling och hostan o snor försvann men sedan blev hon utsläppt av personalen i ösregn, och när jag kom till stallet så var hon genomkall, fick täcke på sig och in i ridhuset och gick runt. Efter det får hon ha täcke på sig i både stall och ute. Fick hostan tillbaka och snorigheten kommer och går. Hon hostar inte jättemycket utan hostar till ngra gånger när jag rider henne och näsflöde, inte gult men dock tjockare emellanåt och rinsnuva liknande (ungefår som när vi är förskylda och snoriga). Hon har inte feber. (vacc mot hästinfl stelkramp och botulism. står på torv/spån. kallstall med högt i tak och ventilation. Får nu bara höensilage sedan 1 dag tillbaka (märkte i förrgår att höet luktade lite unket som de har i stallet, dock inga synliga fel på det i övrigt, innan fick hon bårde hö och silage).

Undrar om det är någon som har erfarenhet av förskylningar etc på unghästar. Hur yttrar det sig, försvinner det? Hur länge kan det pågå? behandlingar?

Jag skall konsultera veterinär igen nu men rådfrågar er här om information, så man kan bemöta veterinären med frågor etc.

Tar gärna emot råd från er med äldre hästar också om ni känner igen symtomen.

tack på förhand.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som har erfarenhet av unghäst som har snorat en längre tid

Jag skulle ta detta till en mer grundlig utredning, in på klinik helt enkelt. Skulle inte låta detta fortgå något längre, hosta är något man ska ta på största allvar då den lätt kan permanenta sig i olika former.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av unghäst som har snorat en längre tid

Låter lite som min häst, dock inte någon unghäst utan ett kallblod på 13 år. Han har snorat till och från sen i somras och sen försvann det, för en vecka sen började han hosta....
Han är pigg och glad, ingen feber, står i box med dörr öppen ut till hagen dygnet runt, står på spån/torv och höet är ok.
Veterinären har varit ute och kollat honom samt tagit blodprov(som inte visar något konstigt). Veterinären tror att det beror på nått i miljön eller ev den fuktiga luften vi har haft/har.

Har fått utskrivet slemlösande och bronkvidgande som jag ska hämta ut.

Stallägaren har pratat med en annan veterinär ang hostande hästar och denne sa att det är jätte många hästar som hostar just nu och dom tror på den fuktiga luften.

Jag själv tycker bara det är så frustrerande att inte veta exakt vad som är fel.
Inte till så stor hjälp med mitt svar, jag vet.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av unghäst som har snorat en längre tid

Jag kan bara instämma med Boj. Gör en ordentlig utredning, dvs endoskopi och provtagning när de är nere med endoskopet (man kan t ex skölja och analysera). Då får man svar på hur luftvägarna ser ut och vad som retar den/ger slem, dvs om det är en allergisk reaktion, envisa bakterier eller liknande.

INTE vänta med hosta, då står man lätt där med en dammkänslig bronkithäst i slutänden, även om det från början var något annat.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av unghäst som har snorat en längre tid

jag hade en rejäl förkylning på mina unghästar förra vintern. Det tog fyra veckor innan den hästen som var krassligast blev helt symtomfri. Jag har mina hästar på lösdrift, veterinären tipsade om att hålla hästen ute så mycket som möjligt så hon fick inte gå in i ligghallen utan bara vara ute. Täcke på givetvis.

Tyckte inte att det lät något vidare men enligt våra veterinärer så är de förödande för en häst som är förkyld att vistas mycket inomhus, och särskilt i kombination med med spån då det bara ligger och retar och förlänger processen.

Jag köpte även ett preparat som heter Honey C och gav under förkylningstiden. Efter två veckor så var symtomen halverade och efter 4 veckor var dom helt friska.

Jag hade under de veckorna särskilt tillstånd om att hålla hästarna ute av veterinärmedicinska skäl.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som har erfarenhet av unghäst som har snorat en längre tid

tack för era svar.
Ja det kanske är dags att insistera på en riktig utredning, min instinkt säger mig att det är något bakteriologiskt (eller åtminstonde var de från början). Helst skulle jag vilja ge henne en dunderantibiotika kur i.m. el i.v. :)
 
Sv: Någon som har erfarenhet av unghäst som har snorat en längre tid

Men menade veterinären att man alltid måste ha hästarna ute tills de är friska då om de är förskylda?
 
Sv: Någon som har erfarenhet av unghäst som har snorat en längre tid

tack för era svar.
Ja det kanske är dags att insistera på en riktig utredning, min instinkt säger mig att det är något bakteriologiskt (eller åtminstonde var de från början). Helst skulle jag vilja ge henne en dunderantibiotika kur i.m. el i.v. :)

Du behöver ändå utredningen isf för att veta VAD ni behandlar (och med vilken antibiotika). Dessutom, om det är allergiskt/inflammatoriskt med, så kan ni behandla ihjäl er med antibiotika utan effekt.

Personligen så efter så lång tid tror jag inte på bakterier... Spec inte utan feber och tjockare näsflöde. Men, ibland förvånar de små liven.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av unghäst som har snorat en längre tid

I mitt fall så ordinerade han det. Sedan hade visserligen inte mina skyhög feber, då kanske han sagt annorlunda. Hoppas att det ordnar sig för er.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej igår när jag hämtade in min häst upptäckte vi hög feber (40,4), näsflöde och hosta samt slöhet, hon har varit pigg och glad men...
Svar
4
· Visningar
1 297
Senast: Moa092
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 015
Senast: terrific
·
Hästvård Egentligen vill jag nog bara beklaga mig lite och skriva av mig, men en liten tro på att någon ska ha en mirakelkur finns nog också inom...
Svar
10
· Visningar
1 828
Senast: Rain_woman
·
Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 401
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp