Någon som har en bronkit häst??Behöver hjälp..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare derrus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 9 912
Sv: Någon som har en bronkit häst??Behöver hjälp..

Hej!!
Ja vet inte så mycket så länge,men hon har blivit dålig i magen och har ahft diarrre,ser ut som ja äger en ko å ingen häst,men har slutata äta å vill inte göra nåt,e ordentligt uttorkad osv.så veterinärerna från kliniken har vart i kontakt med föräkringsbolaget..så på månda får vi se hur det blir..Känns som det är lite mycke me henne nu plus att hon mår inge bra psykiskt längre heller..:cry: är inte så kul att komma till stallet å se sin älskling så sjuk å nere..men vi får se va de säger imorrn!!:confused:

Usch vad tråkigt att höra att damen är så pass risig nu :(
Vad beror magproblemen på?

Hej alla..
Nu har vi fått besked från kliniken.........
Hon ska upp till haparanda på fredag:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Hon e så pass dålig och det är så mycket som är fel,så de tycker det är bäst så..så idag blev hon utdömd......Har hållt på och åkt fram och tillbaka till kllinken från oktober tills nu..
Har suttit här och gråtit hela dagen och kan inte sluta,men som de säger det är nog det bästa för henne....:cry: :cry:
Hon kommer alltid finnas i mitt hjärta och saknaden kommer vara STOR!!:cry: :cry:
Tack för allas stöd!!
Kramar Mikaela och Honey B

Oj, här händer det grejer fort.
Trodde att hon var på bättringsvägen så som hon brallat, rejsat och rullat i hagen senaste dagarna!
En flera veckor lång obehandlad diarré vänder ju inte på nolltid, men jag tycker hon har blivit avsevärt piggare sen behandling sattes in i fredags. Dricker och äter, vräker i sig halm:)
Hostat har jag hört henne göra en gång sista veckan, det är väl jättepositivt?..

Tråkigt att det gick såhär:cry:

Hej..
Har du provat att ge din häst nått som heter Ismovit?
Vi hade ett sto för några år sedan som var riktigt dålig men efter en behandling med Ismovit är hon helt bra igen.. Lycka till..:idea:

Senast ändrad av en moderator:

hej hej jag vet hur du känner hade ett sto med kronisk bronkit samt astma och pollenallergi i 5 år. Vi kämpade båda två mot detta in i de sissta men henne kunde vi dock inte rädda det blev bara för mycket. mitt råd är att se på hästen hur mycket du kan rida min häst såg trött och ledsen ut dom dagarna hon var sämre man lär sig läsa deras kännslor ganska snart! Gav min häst islänska alger från algbörje de är slemlösande om du märker att hästen hostar slem så ska det vara nyttigt för dom. alla äter de dock inte och de e dyrt och krånglit men de är värt ett försök!!. önskar dig lycka till av hela mitt hjärta.

Ska ju stå Trapalanda å inte haparanda..vet inte vart ja fick det ifrån..men nu e d rätt..
Hej alla..
Nu har vi fått besked från kliniken.........
Hon ska upp till Trapalanda på fredag:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Hon e så pass dålig och det är så mycket som är fel,så de tycker det är bäst så..så idag blev hon utdömd......Har hållt på och åkt fram och tillbaka till kllinken från oktober tills nu..
Har suttit här och gråtit hela dagen och kan inte sluta,men som de säger det är nog det bästa för henne....:cry: :cry:
Hon kommer alltid finnas i mitt hjärta och saknaden kommer vara STOR!!:cry: :cry:
Tack för allas stöd!!
Kramar Mikaela och Honey B

Senast ändrad av en moderator:

Tråkigt att höra att behandlingen inte gick vägen :(
Skickar en massa kramar, jag & pållan tänker på er!

Blev hon utdömd för bronkiten eller hoven?

RIP fina Honey

Hej hej!!
Har själv en hosthäst, som i princip var utdömd för kronisk bronkit.
Fick då tipset om alger som räddat många hästar..det bästa jag gjort kan jag säga..det gick förvånansvärt snabbt idag är han helt frisk *peppar peppar* Vet kan ge medicin som hjälper för stunden men oftast återkommer det . Jag valde ett mer naturligt alternativ, som dessutom innehåller alla vitaminer o mineraler. Man börjar kuren med en alg som man kokar.. och går sedan över till de torra algerna som sedan blötläggs över natten bara..
Tyckte först det var dyrt men du ger ju bara en liten mängd , det är helt klart värt det!!! :)
Så jag vill varmt rek alger till din häst!! Brukar beställa över internet på www.algborje.se :bump: :bump:

länken till algbörje funkar inte, någon som vet om han bytt adress?

Har nu gett alger i 5-6 dagar och hon är inte sämre iaf MEN undrar om man kan ge cortizonet samtidigt om jag märker att algerna inte gör någon verkan?

Uppdatering ang min häst och alger.

Hon har nu fått endast alger och är helt utan problem :banana:
Hon är pigg och glad och även matte som dessutom slipper lägga en massa pengar på medicin.

:o jag som från början var skeptisk mot alger :o

har också en bronkit häst, hon har varit syntom fri ett år nu efter diagnosen. Har ett eget kallstall. Får allt foder blött. har alltid en kanna vatten vid hennes box för att lätt hälla vatten på fodret. Går ute mellan 13-15 timmar om dan. Funderar på att ge henne hackad lusern vad tror ni om det?

Jag skickar en massa tröstkramar till dig! :cry:

Till andra med host-hästar;
Jag har själv haft en ponny med svårt astma tidigare och har precis fått besked om astma eller bronkit på min nuvarande foderhäst.
Hursomhelst, så här sköter jag det:
*Ingen sopning i stallet när hästarna är inne, eller den närmsta timmen innan de ska in.
*Torvbädd
*Blötlägg hö i balja (eller badkar) en fodring före. (lägg lunchen i blöt när frukosten läggs ut osv)
*mkt utevistelse
*ingen "viloperiod", utan hon kommer ridas konstant nu, med någon dags vila då och då bara.
*kraft/musli och betfor blötläggs tillsammans
(*se till att hästen inte blir nerkyld, förkylning+astma = inget vidare)

Kommer inte på så mkt mer nu. :)
Lycka till allihopa

vill bara lägga till
Borsta inte leriga hästar i stallet!

Dammet virvlar upp igen vid sopning av golvet o hamnar överallt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 452
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 274
Senast: Mickizz
·
Hästmänniskan Ja precis som rubriken lyder så har jag svårt att hitta motivationen till att bara rida i skogen för motions skull. Har fram tills ett...
Svar
9
· Visningar
1 535
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 299
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka