Någon som har en bronkit häst??Behöver hjälp..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare derrus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 9 912
Sv: Någon som har en bronkit häst??Behöver hjälp..

Tjenare!
Mitt lilla sto har du ju träffat, och hon har också haft problem med hosta tidigare. Hon åkte på akut bronkit i samband med en längre transport, och har sedan dess varit överkänslig mot damm och halm.

Hon har stått på lösdrift i några år nu, och det har fungerat prima.
Det du bör se över är stallmiljön till att börja med. Det stall du står i (om du står kvar där) har rätt högt i tag och hyfsad ventilation (men stänger ni igen dörrar och fönster för att skydda mot kylan så blir ventilationen dålig!), men halmen de står på gör knappast saken bättre. Det kanske inte räcker med att byta till vattnad spånbädd i hästens box, om de andra har halm i sina, då sporerna vandrar runt i hela stallet ändå.
Du kanske kan ta den bortersta uteboxen med hage?
På så vis kan du förlänga hästens utevistelse tills de får kvällshöet, och även ha övre luckan öppen under natten. Blir kallt, men betydligt bättre luft! Samt byta till vattnad spånbädd att ha däri.

Prata med veterinären att prova en kur med ventipulmin(bronkvidgande) + acetylcystein (slemlösande) i 2 veckor, det hjälper väldigt bra till att få bort hostan eller i alla fall se hur pass bra hästen blir på den behandlingen innan man beslutar om det är så pass illa att man bör döma ut den enbart pga hostan.
Annars är ju lösdrift ett kanonbra alternativ, du slipper problemet med dålig stallmiljö.

har ni tillgång till hösilage även i år så ge hästen enbart hösilage, inget torrt hö, och blöt allt kraftfoder.

Hoppas det går bra med din dam, att hostan ger efter och att hoven läker!

/ din fd stallkamrat

Hej!!
Vi har gett henne både ventipulmin å acetylcystein och inget har hjälpt..Har även prövat att ställa ut henne i hingstboxen å låtit henne gå ute längra men hon stressar baar upp sig å försöker spränga hagen..Har bytt till silage å hon står på torv å spån..
Men hon har juh problem med hoven åxå å vet tro inte att hon kommer att bli bra från varken hostan eller hoven..:cry: :cry:
Hon går nu på kortison å ska göra det i 3 veckor till sen ska vi tillbaka till kliniken å kolla..men som sagt vet tror inte hon blir bra igen..
Tack så mycket!!Hoppas att ni har d bra dt ni flyttat!!
Massa kramar

Neej! Men.. jag är lite efter, vad är det hon döms ut för? Bronkit? Eller hoven??
Det finns alltid hopp!

Både och..hoven kommer troligen inte bli bra igen å inte bronkiten heller..:cry: men som sagt nu går hon åp kortison så vi får se om d hjälper nåt..hon hostar tillochmed när hon rullat sig..:cry:
Ja hoppas att d sker ett mirakel!!å att hon blir bra!!Älskar henne sååååå mycke..

Vi har gett henne både ventipulmin å acetylcystein och inget har hjälpt..Har även prövat att ställa ut henne i hingstboxen å låtit henne gå ute längra men hon stressar baar upp sig å försöker spränga hagen...
...Hon går nu på kortison å ska göra det i 3 veckor till sen ska vi tillbaka till kliniken å kolla..men som sagt vet tror inte hon blir bra igen..
släpper det efter kortisonkuren så vore det prima, då finns det en chans att hon kan bli bättre. Att ställa ut henne på lösdriften kan vara värt som ett sista försök - finns inte så mycket annat att göra, då hon inte accepterar att ni ändrar stallmiljön mer än ni redan gjort.

håller tummarna för er!

Hej!!
Min lilla älskling har varit sjuk å hostat ganska mycke nu i ca en månad å igår va vi på klinik å gick ner me kamera i luftrören och kollade och tog prover..veterinären sa att det kunde va bronkit eller annan kronisk hosta å ja blev väldigt lesen:( ..har haft henne sen i april å har bara kunnat galloperat EN gång på henne!!hon har bara varit skadad eller sjuk hela tiden..känns inte så kul längre,men ja älskar juh henne..:love:så jag kommer juh behålla henne,men ja köpte henne som tävlings häst,ja visste att hon hade en spricka i hoven när jag köpte henne men vet. sa att den skulle bli bra på högst 2 månader..men så va d inte..ja kommer inte få träna å tävla förens i maj juni nästa år,men d gör inte så jätte ,ycke men sen så kommer det här också..inge kul....

Är det det nån som har erfarenhet av en bronkit häst??Måste de gå på lösdrift??Går det att rida å tävla som vanligt eller klara de inte d??

Tack på förhand!!//Derrus

Min fick oxå diagnosen bronkit för ett år sedan och då bytte jag sstall, efter det så är han helt besvärsfri. Det förra stallet, som han blev sjuk i, var oxå högt i tak och luftigt men dom använde halm och det tålde inte han. Idag står han på ren torv och äter silage, han äter inga mediciner och hostar ingenting, det märks inte ett spår av att han någonsin har haft bronkit. Så jag skulle prova att byta stall, det kan ju vara något i miljön som hon inte tål :crazy:

ge inte upp.har en astmatiker som hostade hela tiden,gjorde oxå koll på lungorna precis som din.har provat,carragan(tror det heter så alger då)örter,slemlösande m,m,m.efter mycket tjat fick jag låna en astma mask,man trär som en plast tub över mulen,sätter fast den bakom nacken,i mitten sitter det som ett rör där puffar in medecinen,det var ventipulmin och kortison bla,så höll vi på i ca:2 månader ,först 2gg per dag sen 1 gg dag.det var ju inte så kul,det var jobbigt för hästen och för en själv,men det hjälpte ,dom sa i helsingborg att en del blir helt bra,och en del mycket bättre,min blev mycket bättre.kan få ge ventipulmin när det riktigt fuktigt ute.
hon står på vanligt stall,vattnar allt ,ser till att hon får motion och håller boxen så dammfri som möjligt.
så det finns hopp.
men vad är det som inte blir bra med hoven?

föresten,tänk om hon mår bättre på hö?
min äter inte silage,konstigt nog så tål hon det inte ,beror kanske på kvaliten .men i alla fall,testa och blöt höet,kan ju funka,vad gör man inte om det blir bättre.

Jag har en häst med kronisk bronkit och han fick flytta ut i utebox och får alltid blött foder och han mår bra....när det är jätte varmt på sommaren låter vi bli att köra honom men annars fungerar han bra....han går som skolhäst på naturbruksgymnasium som travhäst.

föresten,tänk om hon mår bättre på hö?
min äter inte silage,konstigt nog så tål hon det inte ,beror kanske på kvaliten .men i alla fall,testa och blöt höet,kan ju funka,vad gör man inte om det blir bättre.

Tack så mycket för svar!!
Hon stod på hö förut å hostade mera då..å nu hostar hon mindre men fortfarande för mycke..men ja ger inte upp så men hon klarar inte av att gå som promenad häst eftersom hon blir helt "galen" av att bara skrittas å så..å då blir hon elak å kastar av en hela tiden å d e inte heller kul..speciellt inte för henne..
Hon har en belastningsskada på hoven som vet. inte tror kommer försvinna..sorgligt nog..

Min fick oxå diagnosen bronkit för ett år sedan och då bytte jag sstall, efter det så är han helt besvärsfri. Det förra stallet, som han blev sjuk i, var oxå högt i tak och luftigt men dom använde halm och det tålde inte han. Idag står han på ren torv och äter silage, han äter inga mediciner och hostar ingenting, det märks inte ett spår av att han någonsin har haft bronkit. Så jag skulle prova att byta stall, det kan ju vara något i miljön som hon inte tål :crazy:

A d kanske e värt att pröva..frågan e baar om hon håller ialf pga hoven..men ja ska prata me de öpå kliniken å kolla va de säger..tack så mycket alla som peppar!!:D

släpper det efter kortisonkuren så vore det prima, då finns det en chans att hon kan bli bättre. Att ställa ut henne på lösdriften kan vara värt som ett sista försök - finns inte så mycket annat att göra, då hon inte accepterar att ni ändrar stallmiljön mer än ni redan gjort.

håller tummarna för er!

d e d a hoppas på att d ska släpa me kortisonet å att d sakta försvinner men vill inte hoppas för mycket då blir man bara besviken....Ska prata me eva å kolla om man kan ställa ut henne på lösdriften..problemet med d e att hon e ganska elak mot andra hästar speciellt vallacker..men d e värt ett försök..:D

Tack d behövs..

Skickar också lite peppe och säger som många andra - LÖSDRIFT! Det ska vara det absolut bästa.

Har själv en bronkithäst, dock klarar han av att ridas normalt och stå inne, men då i kallstall där dörr/fönster är öppna.

Lycka till!!! :banana: :bump: :banana:

Skickar också lite peppe och säger som många andra - LÖSDRIFT! Det ska vara det absolut bästa.

Har själv en bronkithäst, dock klarar han av att ridas normalt och stå inne, men då i kallstall där dörr/fönster är öppna.

Lycka till!!! :banana: :bump: :banana:

TACK SÅ MYCKET!!:D

Hoppas hoven läker, och att bronkiten läker. Min gammelmärr var utdömd pga bronkit, men blev HELT symptomfri på lösdrift. Tävlades i hoppning till 22 års ålder, då hon togs bort pga annan sjukdom.

Håller tummarna för er! Kram!

Hoppas hoven läker, och att bronkiten läker. Min gammelmärr var utdömd pga bronkit, men blev HELT symptomfri på lösdrift. Tävlades i hoppning till 22 års ålder, då hon togs bort pga annan sjukdom.

Håller tummarna för er! Kram!

Tack så mycket!!
Va skulle ja göra utan er:D

Jag kan skvallra lite...
Dom befinner sig faktiskt på kliniken just nu, så vi får se sen vad dom sa. Hostan blev tyvärr värre efter avslutad kortisonkur.

Men vi håller tummarna såklart för Derrus och hennes fina Humlan!

Hej hej. Du ska inte ge upp, bara att kämpa på. Min ponny är allergisk mot damm och det har varit en kamp i många år. Utebox eller lösdrift är det bästa i mina ögon. En kompis har sitt bronkit sto i ett litet kallstall, boxen närmast dörren, och det fungerar bra. Min ponny kan bara stå på torv och äta hösilage, kraftfoder såsom fibergi och betfor - som du kan blanda i "dammig mat" i. Han får även alger, som heter Dominal, man börjar med att ge dom Carageen men det vill dom oftast inte äta mer än en gång. Algerna kostade 500 kr, för flera kg, men dom är väldigt dryga. Jag försökte att ha honom inne men det fungerade inte alls, slutade med att han fick ha max dos med ventripulmin för att överleva:( så gör inte om mitt misstag utan ge din häst den miljö som den behöver.
Min ponny är pigg och glad idag, inga problem med "tuff träning" alls. :bump: Det enda är att dammiga paddockar och ridhus inte går att rida på. Man längtar efter regn på sommaren så man kan träna i paddocken. Lycka till....

Avviker lite från trådfrågan men..
Har av vet. fått infon att kronisk bronkit inte är nerdärvbart. Någon som har någon praktisk erfarenhet av detta?

Hej alla!!
Nu har vi vart på kliniken för 17:e gången,ne men nästan,och tagit de slutgiltiga proverna....veterinärerna e väldigt skeptiska eftersom hostan blev värre även under kortison kur..så vi får provsvaren denna vecka..*håller tummarna*lovar att hålla er underrättade så fort ja får reda på något!!

Avviker lite från trådfrågan men..
Har av vet. fått infon att kronisk bronkit inte är nerdärvbart. Någon som har någon praktisk erfarenhet av detta?
Blev förvånad 1996 då en veterinär påstod att kvickdrag/bronkit är enbart miljöbetingat. Blir än mer förvånat över att veterinärer än i dag kan påstå något sådant. För mig finns det helt klart en ärftlig disposition här. I regel utlöses tillståndet av miljöfaktorer, ev. i kombination med infektioner, men vissa släktlinjer verkar helt klart vara överrepresenterade. Vad jag vet finns det även en del forskning som stöder detta.
Mina egna erfarenheter: Har haft ett sto e. hingst med luftvägsproblem, vilket även drabbat en stor andel av hingstens avkommor. Min häst började hosta vid 9 års ålder efter att ett parti möglig halm använts som strö i det stall där hon stod. Mig veterligen drabbades ingen annan av stallets drygt 30 hästar. Blev ”erbjuden” att få henne utdömd ca 5 år senare men tackade nej, bytte i stället till annan miljö. Hästen levde ett drägligt liv i ytterligare många år. En avkomma till detta sto började hosta redan vid 5 års ålder utan att det fanns någon tydlig faktor som utlöst det hela.
Tror att det är väldigt individuellt hur hårt det här slår mot hästar som drabbas. För vissa kan man uppnå mycket genom att göra miljöförbättringar och/eller medicinera, i andra fall kan det vara svårare att se goda resultat trots att man anstränger sig. Antagligen är det också positivt att hålla igång hästen så mycket som möjligt, samtidigt som man förstås måste ta hänsyn till ”formsvackorna”.

derrus: Hur har det gått för din häst?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 452
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 274
Senast: Mickizz
·
Hästmänniskan Ja precis som rubriken lyder så har jag svårt att hitta motivationen till att bara rida i skogen för motions skull. Har fram tills ett...
Svar
9
· Visningar
1 535
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 299
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka