Någon som har en bronkit häst??Behöver hjälp..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare derrus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 9 912
D

derrus

Hej!!
Min lilla älskling har varit sjuk å hostat ganska mycke nu i ca en månad å igår va vi på klinik å gick ner me kamera i luftrören och kollade och tog prover..veterinären sa att det kunde va bronkit eller annan kronisk hosta å ja blev väldigt lesen:( ..har haft henne sen i april å har bara kunnat galloperat EN gång på henne!!hon har bara varit skadad eller sjuk hela tiden..känns inte så kul längre,men ja älskar juh henne..:love:så jag kommer juh behålla henne,men ja köpte henne som tävlings häst,ja visste att hon hade en spricka i hoven när jag köpte henne men vet. sa att den skulle bli bra på högst 2 månader..men så va d inte..ja kommer inte få träna å tävla förens i maj juni nästa år,men d gör inte så jätte ,ycke men sen så kommer det här också..inge kul....

Är det det nån som har erfarenhet av en bronkit häst??Måste de gå på lösdrift??Går det att rida å tävla som vanligt eller klara de inte d??

Tack på förhand!!//Derrus

Sv: Någon som har en bronkit häst??Behöver hjälp..

Det är svårt att säga hur mycket din häst klommer klara av. Det beror på hur skadade luftrören är.
Jag har en häst som har kornisk bronkit eller liknande. Hon har aldrig haft särskilt mycket slem i luftrören troligen pga att jag kände igen tecknen och åtgärdade så mycket som möjligt dirket. Min häst hostar rejält om hon står i vanligt stall, äter hö eller går i ridhus. De åtgärder jag gjort är att ställa hästen i kallstall med samma luft inne som ute, mycket utevistelse, ge hösilage av hög kvalitet, försöka röra på henne dagligen och ge henne slemlösande örter. Då allt detta sköts bra hostar hon minimalt. Tyvärr går det ju inta att råda över vädret så nu är hon tyvärr något sämre i luftrören men trots det hostar hon inte ens varje dag nu :).
Hosta gör inte automatiskt att det är kört med träning och tävlig. I sommras var Novan i kondition för en 5- mils distansritt tyvärr startade vi aldrig eftersom hon blev halt men det kan man ju knappast anklaga hostan för ;).

Det är svårt att säga hur mycket din häst klommer klara av. Det beror på hur skadade luftrören är.
Jag har en häst som har kornisk bronkit eller liknande. Hon har aldrig haft särskilt mycket slem i luftrören troligen pga att jag kände igen tecknen och åtgärdade så mycket som möjligt dirket. Min häst hostar rejält om hon står i vanligt stall, äter hö eller går i ridhus. De åtgärder jag gjort är att ställa hästen i kallstall med samma luft inne som ute, mycket utevistelse, ge hösilage av hög kvalitet, försöka röra på henne dagligen och ge henne slemlösande örter. Då allt detta sköts bra hostar hon minimalt. Tyvärr går det ju inta att råda över vädret så nu är hon tyvärr något sämre i luftrören men trots det hostar hon inte ens varje dag nu :).
Hosta gör inte automatiskt att det är kört med träning och tävlig. I sommras var Novan i kondition för en 5- mils distansritt tyvärr startade vi aldrig eftersom hon blev halt men det kan man ju knappast anklaga hostan för ;).

Tack så mycket för svaret!!Jag hoppas att proverna visar att det är en infektion,men annars får man juh ta det som det kommer,ja har tillgång till hösilage,lösdrift,utebox osv..så det ska väl lösa sig hoppas ja!!

Det går inte att säga vad som krävs för just din häst, men rent generellt så mår bronkithästar bäst på lösdrift. Alla blir tyvärr inte fullt brukbara av det.

Men ju mer frisk luft dessto bättre, utebox är bättre än innebox, kallstall bättre än varmstall etc.

A och O är stallmiljön. BRA ventilation med bra luft är första steget. Sedan kan man göra mycket annat i stallmiljön. T ex dammsanera stallet och se över strövalet. Halm fungerar sällan för bronkithästar. Kruxet är att det ofta inte hjälper att byta på EN häst, du måste byta strö i hela stallet.

Samma sak med fodret, de flesta fungerar bättre på hösilage än hö. i nödfall kan man blöta höet, men bättre med hösilage. Dock så, att bara byta till en häst hjälper inte alltid, utan även där byta till stallets alla hästar.

Inte sopa eller strö med hästarna inne, låt det gå minst en timme mellan sopning/ströande och insläpp. Borta inte leriga hästar inne så det dammar, se till att allt foder och strö är av bästa hygieniska kvalitet och ha så lång utevistelse det är möjligt.

Mind am har inte bronkit men är tyvärr dammöverkänslig. Det krävdes att hela stallet (enkelt för jag har eget stall) bytte strömedel till dammavskiljt kutterspån (tidigare halm) och bytte stråfoder till hösilage (tidigare hö). I övrigt har jag redan kallstall och långa dagar ute och sopar inte med hästarna inne. Min dam är symptomfri med det beskrivna. Hon kan några dagar stå på halm och äta vattnat hö, men sen börjar hon ofelbart hosta. Inte mycket, nån host här och där bara. Men det är ju första tecknet på att hon inte klarar den miljön.

Så, om du berättar mer hur det är nu så är det lättare ge tips om vad du kan ändra. Vad står hästen i för stall? Strö? STråfoder? Utetider?

Så, om du berättar mer hur det är nu så är det lättare ge tips om vad du kan ändra. Vad står hästen i för stall? Strö? STråfoder? Utetider?

Nu står hon i ett stort och luftigt stall som har 14 boxar men det är för tillfället bara tre hästar i stallet,det är väldigt högt i tak.Hon står på torv blandat med spån för att få bort det mesta av dammet å äter för tillfället hö men ska byta till silage nu eftersom vi ändå har tillgång till det,då blir hon glad också:)..De kommer ut vid 9 tiden å kommer in vid 4 tiden..Det ända som är svårt är att en av hästarna står på halm å om det kommer flera hästar kommer de också att stå på halm men då får ja väl ställa ut henne i utebox eller lösdriften..

Kan du öka utetiden, den är ju inte speciellt lång, och det är ju ett enkelt sätt att hjälpa hästens luftrör?

Hej hej!!
Har själv en hosthäst, som i princip var utdömd för kronisk bronkit.
Fick då tipset om alger som räddat många hästar..det bästa jag gjort kan jag säga..det gick förvånansvärt snabbt idag är han helt frisk *peppar peppar* Vet kan ge medicin som hjälper för stunden men oftast återkommer det . Jag valde ett mer naturligt alternativ, som dessutom innehåller alla vitaminer o mineraler. Man börjar kuren med en alg som man kokar.. och går sedan över till de torra algerna som sedan blötläggs över natten bara..
Tyckte först det var dyrt men du ger ju bara en liten mängd , det är helt klart värt det!!! :)
Så jag vill varmt rek alger till din häst!! Brukar beställa över internet på www.algborje.se :bump: :bump:

min häst har kronisk bronkit. han var inne på klinik i januari förra året, för att rensas. när han kom hem igen gick vi över till spån i boxen och hösilage till honom. de andra hästarna stod fortfarande på halm och hö. eftersom höet var kvar i stallet så hostade min lille i våras. men i år har jag inte hört honom hosta alls än så länge.. hästarna går ute mellan ca9 och 16 (jag fattar inte varför stallägarna envisas med att ha dom ute så lite.. suck.. håller på att övertala dem)
jag tränar honom i svår dressyr och det är inga problem.

men som många säger, det är ju helt och hållet upp till individen..

hej gumman, som alla andra säger, det beror juh på häst till häst.. jag hade en bronkit häst för några år sen å för han räckte det med att han fick va ute längre, man sopade inte stallet när hästarna va inne, å inte heller kasta ner hö.. vi vattnade hans hö å han klarade sig med det.. dom är juh ute på tok för lite hos er tycker jag..
pröva dig fram.. du behöver juh lixom inte kasta ut henne på lösdriften å låta henne stå där med silage.. prova dig fram, vad hon klarar av å inte klarar av.. lycka till.. ps dom där algerna kanske du kan prova annars..;) *kram kram*;)

Min tant har svår bronkit, men sålänge hon inte utsätts för damm så är hon bra, hon fick bronkit i samband med flytten från Island. Det var 1996.

Idag står hon på box, har inte hostat sen förra året, får ingen medicin och inget annat sålänge hon håller sig hostfri, börjar hon hosta så släpps hon ut på lösdrift en vecka eller två, får vila upp sig och få lite medicin, sen blir det bra..

Hej hej!!
Har själv en hosthäst, som i princip var utdömd för kronisk bronkit.
Fick då tipset om alger som räddat många hästar..det bästa jag gjort kan jag säga..det gick förvånansvärt snabbt idag är han helt frisk *peppar peppar* Vet kan ge medicin som hjälper för stunden men oftast återkommer det . Jag valde ett mer naturligt alternativ, som dessutom innehåller alla vitaminer o mineraler. Man börjar kuren med en alg som man kokar.. och går sedan över till de torra algerna som sedan blötläggs över natten bara..
Tyckte först det var dyrt men du ger ju bara en liten mängd , det är helt klart värt det!!! :)
Så jag vill varmt rek alger till din häst!! Brukar beställa över internet på www.algborje.se :bump: :bump:

Tänkte precis skriva om alger. Jag har en kompis med en liknande häst som du och hon använder också alger och säger att det är det bästa som finns.

Jag har tvärtemot andra här i tråden inte goda erfarenheter av alger. Min erfarenhet säger att det är slabbigt, dyrt, äckligt (enligt hästen) och ger liten effekt. Jag har fått mycket bättre hjälp av timjan, anis, lakritsrot avkok. Luktar gott, mycket billigare, gott (enligt hästen) och mycket bra resultat.
Som sagt detta är min erfarenhet och andra kanske inte får så bra reultat på min blandning.

Hade en islandshäst som har kronisk bronkit vilket jag kämpade och jobbade med länge.
Men det är ju så många som skrivit här och jag antar att många har gett dig bra och liknande råd.
Jag har skrivit om bronkit i så många trådar nu så jag börjar tappa skrivkänslan ;)
Men är du intresserad kan du ju pm:a mej =)!

Tack alla för era svar!!
Imorgon är den stora dagen då ja får provresultaten!!*nervös*
Skriver mera då!!
Tack en en gång!!
Kram!!

Hej alla..
Nu har vi varit på kliniken flera gånger och veterinärerna vill döma ut henne nu:cry: :cry:
E sååååå jä-la lesen..usch för det här..inge kul..
Men va ska man göra..Hon har juh en skada på hoven som de tror att de inte kan fixa..men ja håller tummarna att det händer ett mirakel å att hon blir bra igen..:cry: :cry:

Hej!
Vad tråkigt. Vill dock muntra upp dig med hur jag har haft det med min lilla älskling. Det är en 29-årig connemaraponny (har haft henne i över 20 år) som har haft problem med svår hosta i minst 20 år. Jag har, genom noggrann skötsel (strö, vattna hö, inte sopa när hon är inne, mycket utevistelse mm), trots allt kunnat tävla i både hoppning och dressyr ganska långt upp i klasserna.
Just nu har jag dessvärre haft allvarliga problem som jag tror beror på mycket försämrad stallmiljö senaste tiden (från spån till MYCKET dammig halm). Min åtgärd till problemet är att flytta min pålle till nästa månad till ett stall med torv, högt i tak och god ventilation. Det är också otroligt viktigt att de andra personerna i stallet verkligen förstår att de måste visa hänsyn till din häst med hosta. Lycka till med din häst, hoppas att det ordnar sig både för min pålle och för din pålle:) .

Hej alla..
Nu har vi varit på kliniken flera gånger och veterinärerna vill döma ut henne nu:cry: :cry:
E sååååå jä-la lesen..usch för det här..inge kul..
Men va ska man göra..Hon har juh en skada på hoven som de tror att de inte kan fixa..men ja håller tummarna att det händer ett mirakel å att hon blir bra igen..:cry: :cry:

Neej! Men.. jag är lite efter, vad är det hon döms ut för? Bronkit? Eller hoven??
Det finns alltid hopp!

Tjenare!
Mitt lilla sto har du ju träffat, och hon har också haft problem med hosta tidigare. Hon åkte på akut bronkit i samband med en längre transport, och har sedan dess varit överkänslig mot damm och halm.

Hon har stått på lösdrift i några år nu, och det har fungerat prima.
Det du bör se över är stallmiljön till att börja med. Det stall du står i (om du står kvar där) har rätt högt i tag och hyfsad ventilation (men stänger ni igen dörrar och fönster för att skydda mot kylan så blir ventilationen dålig!), men halmen de står på gör knappast saken bättre. Det kanske inte räcker med att byta till vattnad spånbädd i hästens box, om de andra har halm i sina, då sporerna vandrar runt i hela stallet ändå.
Du kanske kan ta den bortersta uteboxen med hage?
På så vis kan du förlänga hästens utevistelse tills de får kvällshöet, och även ha övre luckan öppen under natten. Blir kallt, men betydligt bättre luft! Samt byta till vattnad spånbädd att ha däri.

Prata med veterinären att prova en kur med ventipulmin(bronkvidgande) + acetylcystein (slemlösande) i 2 veckor, det hjälper väldigt bra till att få bort hostan eller i alla fall se hur pass bra hästen blir på den behandlingen innan man beslutar om det är så pass illa att man bör döma ut den enbart pga hostan.
Annars är ju lösdrift ett kanonbra alternativ, du slipper problemet med dålig stallmiljö.

har ni tillgång till hösilage även i år så ge hästen enbart hösilage, inget torrt hö, och blöt allt kraftfoder.

Hoppas det går bra med din dam, att hostan ger efter och att hoven läker!

/ din fd stallkamrat

Jag hoppas att proverna visar att det är en infektion,
Även om hostan startas av en infektion så kan hästen förbli överkänslig i sina luftrör, så även när infektionen väl är utläkt kan det bli aktuellt att fortsätta hålla hästen i utebox/lösdrift för att förhindra att hostan återkommer.

foderhästen jag hade hade kroniskbronkit men han hade bara problem på höst/vår då det var fuktigt o då fick han med o ta det lugnt o sen vara ute länge o stå i luftigtstall gärna kall o endast på vintern annars ute hela tiden.. vi blötte även hans hö...

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 452
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 274
Senast: Mickizz
·
Hästmänniskan Ja precis som rubriken lyder så har jag svårt att hitta motivationen till att bara rida i skogen för motions skull. Har fram tills ett...
Svar
9
· Visningar
1 535
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 299
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka