Någon som har en aning om vad som är fel?

Mirre

Trådstartare
Rasmus är numer jättesvår att mata.
Tar idag som exempel, eftersom de flesta dagar numer avlöper så.

I morse åt han bra, var nöjd och glad, inga problem.
Sedan åt han vid 10 tiden igen, inga problem då heller.
Sedan skulle jag mata, men han gallskrek bara jag tog i flaskan.
Gick inte att få honom att äta alls.

Slutade med att han skrek, jag grät och sambon fick ta över.
Då åt han upp allting. Vid det laget var kl nästan 15.30.
Sedan var allt bra, vi gick iväg till sambons föräldrar och Rasmus sov hela tiden. Skulle mata när han vaknade (3 timmar mellan målen då)
Han skrek bara jag försökte mata, gick med honom lite och då lugnade han sig. Sedan blev han ledsen igen så provade ge flaskan. Då åt han ett par klunkar bara, sedan gallskrek(!) han bara.

Skrek en stund och sedan åt han lite mer.
Nu är han lite trött men annars är allt bra.
Får se om han äter sedan eller ej.
I tisdags gick det 6 timmar mellan två mål.
Det gick inte att få honom att äta, han bara skrek.
I onsdags var det lite problem men inte så mycket, igår åt han jättebra hela dan.

Han har alltid bajsat minst en gång om dagen, men nu gör han inte det.
Det var någon dag här i veckan, minns ej vilken, som han inte bajsade alls.

Vi ska ta det med BVC, men någon som har någon aning om vad det kan vara? Han hade kolik tidigare men det gick över sedan. Allt har funkat bra tills nu.

Sv: Någon som har en aning om vad som är fel?

Hur gammal är han?
Är han verkligen hungrig när du tänkt mata honom? Är han gnällig som att han vill ha mat och inte bara ligga och kika eller titta på när någon daddar lite med honom?
Äter han bara från flaska eller också från bröst?

Vår dotter blir så när hon är hård i magen och inte bajsat.

Han är snart 5 mån.
Jo han verkar hungrig men ändå äter han inte.
Ibland har vi dock försökt ge när vi tycker att det gått för lång tid mellan att han äter.
Han äter bara från flaska.

Mizzmaria: ok, hur gör ni då för att få henne och kunna bajsa?

Jag vet inte om det är en gammal rekomendation men isåfall får du bortse från mitt inlägg.
Förr gav man barn som fick ersättning någon tesked messmör i flaskan/dag för att de skulle få bättre fart på magen. Jag vet att bvc rekomenderade det förr men det kan ju ha ändrats.

Sedan en fundering, du skriver att han vanligtvis äter var tredje timme men kanske behöver han inte det längre utan det räcker med var fjärde?
Kanske kan du börja med små smakportioner? Då får han ju andra smakupplevelser och det kan ju ge en ny vilja att äta. Du kan ju börja med att testa gröt, det är ju enkelt eftersom det liknar lite i konsistensen med ersättning och du använder ju ersättningen som "mjölk" på gröten så det blir ju liknade i smak med.
Bär du honom mycket? Om man bär så rör ju sig tarmarna mer än om han åker vagn. En bra bärsele eller sjal är guld.
Du kan också massera magen försiktigt en stund varje dag för att tarmarna ska röra sig mera och därmed få mer fart på magen.

Hoppas verkligen att det bara är något tillfälligt så att det snabbt går över.
En stor kram till dig också. Jag förstår att det är jättejobbigt.

Jag tror att rådet om messmör finns kvar, fast lite restriktivt pga saltet. Finns ju även katrinplommonpurre som du kan ge honom som ska sätta fart på magen.

Barnen blir ofta hårda i magen av ersättning. Vi hade det problemet också. Vi hade alltid lite matolja i flaskan och när han började få smakportioner så fick han katrinplommonpuré. Det hjälpte bra. Vi började med lätta smakportioner vid 4-5 månader. Sen, när vi slutade med ersättning så gick magproblemen över. Rekommendationen är ju att börja först vid 6 månader, men som jag tolkat det gäller det främst barn som ammas.

Låter som att det kan vara det att han blir hård i magen.
Vad skönt eg, vi började tro att han var allvarligt sjuk på något sätt.
Katrinplommonpure har vi börjat med, dock är det ju så lite man ger i början att det nog inte ger så stor effekt. Men man kanske skulle prova med en skvätt olja i flaskan också.

Tiny; Han äter mellan var tredje och var fjärde timme, men ibland har det tom gått fem-sex timmar mellan. Det känns som alldeles för länge.

Min dotter ammas ju, och det händer att det går 5-6 timmar emellan målen här med, om än det inte är det vanliga, och hon är inte hård i magen.

Blanda i lite olja i ersättningen, det smörjer tarmarna så bajset lättare kommer ut :)

Jag tror inte ni ska bry er om han inte äter på några timmar, han talar nog om när han är hungrig. Vår första son var stenhård i magen ända tills han gick över till vanlig mat och då fick han bara ersättning. Vi gav lactulos och det funkade superbra! Inget man ger barn och inget man ska överdosera, utan försiktigt ge lite av det regelbundet så blir det bra.

Och förresten vid 5 månader är dom ju redan ganska intresserade av omvärlden så skriker han kan ju lika gärna vara uttråkad :) eller kanske trött?

Han är väldigt bra på att tala om vad han vill.
Skriken som varit nu vid mat har mer varit smärtskrik.
Han tar verkligen i allt han kan och är jätteledsen.
Men idag har det gått bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 329
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: igbest
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 627
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025