någon som har betäckt än?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 962

Ela

Trådstartare
Är det någon som fått sina ston så brunstiga så de har gått och betäckt??

Sv: någon som har betäckt än?

japp,årets första dam är redan betäckt,kör iväg nästa i veckan.

Vårt gammelsto är redan inne på sin fjärde brunst för året...men har ännu inte kunnat köras till station eftersom man inte erbjuder hingsten förrän i mitten av april.....

japp.Vårat 3års sto är betäckt och konstaterat dräktig.föl beräknas nedkomma den 18/2 08 om inget annat händer:love:

Japp ett sto färdig och förhoppningsvis dräktig och idag ska vi betäcka sto nr 2 för sista (hoppas vi) gången :bump: De andra 2 stona ska föla först.

Brunstat har de gjort utav bara sjutton, men jag betäcker tidigast i maj då jag tycker aprilföl är lagom.

Nej, men det är nära nu:banana:
Jag åker med min till hingststationen nästa måndag, den 16:e. Så får vi hoppas att det tar sig lika lätt som förra året:)

Jag är lite i valet och kvalet då brunsterna kommit igång bra. Jag betalar samma pris för hingsten oavsett antal skick (frakt tillkommer förstås) men jag skulle helst vilja ha ett något senare föl då vi bor långt norrut och snön kan ligga kvar vid den tidpunkt hon skulle föla om det "tar" på första försöket. Stoet är förstföderska och har ca 15 dagar kvar till ny brunst. Hur göra:confused: ?!

Mina tankar kring tidig seminering.
Jag vill helst att mina föl ska kunna vara ute så mkt som möjligt från dag ett. Sent april el tidigt maj-föl är det optimala där vi bor.
Men sen kan det som sagt hända saker:( Gammelmärren slog av sig bäckenknölen och jag fick rådet att vänta 8 v innan seminering så att allt hunnit läka innan hon började bli tung.

Ungstoet tog sig på första men på dygn 19 såg vet att det var enäggstvillingar, så det sprutades bort. Ville inte spruta igång henne utan väntade på nästa brunst. Då fick vi åka varje dag i 6 dgr efs hon inte ovulerade.

Sist men inte minst soet som betäcktes naturligt. Hon stog kvar hos hingsten tills hon var konst dräktig. Normalt en frögurka, men fick infektion och var inte dräktig på dygn 45. Så hon åker iväg tidigt i år.

Så i år får jag för första gången juniföl.(tar i trä)
Blir det strul i år också så blir det ju tillslut så att man får hoppa över ett år för att komma i fas.

Knepigt det här:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Mitt fullblod är betäckt denna veckan.
Sto 2 har inte fölat än, och sto 3 ska vi göra livmodersbiopsi på i nästa vecka, sedan beror det på det resultatet om hon ska betäckas.

Vi har seminerat 4 ston på vår station redan. Blir några till nästa vecka, de brunstar bra och vi kollar de första dräktigheterna den 20/4.

Jag har en som inte togg förrän på 3e försöket förra året o gick dessutom 3 v över tiden med fölis. Så hon ska föla 7 juni om hon inte går över i år också. Så hon kommer få stå över i år o börja tidigt nästa i stället.
Stoet jag köpte i höstas (17 år i år) har jag inte sett någon brunst på trots hage bredvid hingst. Vet inte heller hur tydlig hon brukar vara.

Men den 18e ska hon iväg till DP. De har öppet hus då o eftersom det är 30 mil o jag vill dit på öppet hus så får hon åka med då.

De welshen ska betäckas om när hon fölat o korsningsponnyn ska stå över i år.
Den nyinköpta araben ska betäckas i maj då jag inte vill ha tidigare än april föl. Dock bara haft henne hemma 5 dagar så jag vet inget om hon brunstar än. Det blir rp till henne i år o nästa blir det hbl.

Nej men ska... har inte sett henne brunstig så att vi kan få en veterinärkoll!!! Det börjar bli bråttom för mig nu men jag ser inte om hon brunstar pga vi har ingen valack eller hingst

Jag håller med dig om att tidigt majföl nog skulle vara det optimala, man får väl vara noggrann med att läsa vädret och kanske släppa ut flera men korta stunder om det behagar vara skitväder med ett aprilföl. Jag har nog bestämt mig för att åka till stationen ändå så får de väl kolla om det verkar finnas något fint ägg att seminera på, annars tar jag nästkommander brunst. Eftersom ajg lånar stoet endast för betäckning i år vill man ju få in så många sprut som möjligt. Lycka till med junifölen i alla fall, då blir de utefölning? Hur fixar man det med övervakning?

Mitt junisto får stå inne på nätterna när det börjar bli dags, för hon hade en väldigt jobbig fölning förra året. Så jag vill vara med.(om man nu inte missar ändå) Hon ville dessutom inte ta till sig förra direkt utan fick bremsa henne så fölis fick komma till.

Har inte sett någon brunst på mitt kbl-travarsto sen i februari. Då brunstade hon rejält.
Hur som helst så vill jag inte betäcka henne förrän hon fällt klart. Hon är i full gång nu! Puh!! (De andra vräker oxå som tusan...)
Dock har jag inte ens bestämt mig för vilken hingst jag ska ta i år...
Två år på rad nu, har hon kastat eller resorberat fostret. Två olika hingstar som fäder.
Funderar på att prova någon annan hingst igen. Kanske t.o.m en annan ras...? :confused:

Ja då förstår jag helt klart att man vill ha dem inne så att man har absolut bästa koll. Får jag fråga hur ni förberett med fölhage, har ni sto och föl i mindre trähage först eller kör ni direkt med större hage med elektrisk tråd? Har stoet skyddat fölet från tråden? /Sar (avelsnybörjare;) )

Utefölning har jag inte nerver till, om de inte lägger sig på dan vill säga.
Damerna kommer så tätt i år så vi mockar ur och högtryckstvättar en av lösdriftena, då funkar det med kameraövervakning.

Vi släpper våra direkt i stor hage med eltråd. Har funkat bra hittils.

Det optimala hade ju varit 2 fölboxar, men stormen Gudrun knäckte gamla stallet och det nya hinner vi inte få klart.

Senast ändrad av en moderator:

Vad trist. Kanske är det stoet som har någon missbildning som gör att honinte kan bära dem fullt ut. Har vet kollat upp henne?
Det kan bli billigare för dig menar jag. Det kan vara så simpelt som en infektion efter betäckningen som gör att stoet resorberar eller kastar.
Lycka till i år! Håller tummarna!

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 431
Senast: cili
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 045
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
537
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka