Någon som gjort namnbyte på ASVH reg häst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Horsemate
  • Startdatum Startdatum
H

Horsemate

Som rubriken lyder, någon som gjort detta eller känner till någon som gjort detta?

När ungefär gjordes det och har hästen det gamla namnet kvar
inom parentes??

OBS Denna tråd är inte tänkt som en diskussion kring vad man tycker om namnbyte i sig ;) utan jag söker information om ovanstående då jag fått en del förvirrande svar från asvh o jordbruksverket gällande namnbyte på hästar och vad som gäller :)

Tacksam för svar!

Sv: Någon som gjort namnbyte på ASVH reg häst??

När jag registrerat mina föl har jag fått infon att det inte längre går att byta namn på häst som är reggad hos ASVH. Vet att man tidigare kunnat göra det mot en avgift på 5000:- men det ska vara borttaget nu.

Jag har hört att det är förbjudet att byta namn.

Jag har kollt upp det där med namnbyte. Idag faktiskt!

Min häst är reggad i ett utländskt avelsförbund med ett namn. När hon importerades till Sverige så gav importören henne ett annat namn, det namn hon hade när jag köpte henne. Ridsportförbundet upptäckte det, de vill inte ha det så. I mitt fall så kollar Ridsportförbundet upp med tyska avelsförbundet om hästen kan byta namn så den får heta det namnet som står i licensen = det namn som hästen hette när jag köpte henne.
I Tyskland så är det vanligt att en häst är namnlös tills den ska visas, tävlas eller något annat. Dessutom så är det vanligt att en häst heter ett namn i passet (hos avelsförbundet) och har ett annat namn när den tävlas.

Vad jag frågat ASVH om är om avkomman till min häst får gröna papper, därför så har jag pratat namn med dem. ASVH bryr sig inte om vad för namn hästen har om jag vill registrera henne i ASVH, men skickar jag in passet jag har för att få svenskt pass, då får hästen namnet i passet.

Både ASVH och Ridsportförbundet sa jag kan byta namn på min häst i efterhand om jag registrerar henne i ASVH, så svaret på din fråga är, ja, man kan byta namn på en häst registrerad i ASVH. Däremot så tillåter inte vissa andra avelsförbund att hästen byter namn. Kostnaden för att byta namn hos ASVH är 5.000:-.

Jodå, jag är medveten om att man får byta namn mot 5000 kr MEN det gamla namnet ska då stå kvar inom parentes enligt asvh (det har inte alltid varit så därav min fråga) och jag anser inte att det är ett namnbyte om det gamla namnet står kvar, då är det ett tillägg. Man byter ju namn för att man vill ha ett annat namn, då vill man inte ha det gamla namnet med i alla sammanhang som asvh säger att det ska vara dvs startlistor, resultat, osv.
Tanken med att byta namn är ju just BYTA namn inte lägga till.

Men det är skillnad om hästen är reggad i ett annat förbund, då kan man om jag förstått det rätt byta namn när man reggar i asvh och det verkar inte vara några problem alls.... men om hästen som i mitt fall är reggad i asvh från början och man vill byta namn då ska följas av det gamla namnet för att man ska kunna se tidigare tävlingsresultat, nu har jag en 1 åring och frågar om de kan göra ett undantag då det inte finns några resultat men det kan de inte såklart, trots att anledningen är att man ska kunna söka tidigare tävlingsresultat dvs officiella uppgifter..

Så jag var lite nyfiken om någon annan gjort namnbyte och hur det gick, om det blev parentes kring det gamla namnet i alla startlistor osv, varken asvh/ridsportförbundet/jordbruksverket som har att göra med namnbyte kan svara exakt på vad som gäller med parentesen, när o var det gamla namnet ska synas eller ej...

Men det är skillnad om hästen är reggad i ett annat förbund, då kan man om jag förstått det rätt byta namn när man reggar i asvh och det verkar inte vara några problem alls.... .

Nej, tvärtom hästar som redan är reggade under ett namn i annat förbund är det totalt stopp på att byta namn på. Går inte att ändra alls. Utan det är exakt det utländska namnet som gäller (se Görels länk ovan). Förr gick det tex på de danska hästarna som alltid har långa stuterinamn plocka bort dessa vid svensk registrering, men det har inte gått på flera år nu. Det är EU som satt upp dessa regler, en häst får endast ha en identitet. Av samma anledning så får man inte heller ett nytt svenskt pass när man registrerar in en import utan numera görs bara en tilläggsregistrering med nummer som skrivs in i det befintliga passet från utlandet.

Inte enligt de uppgifter jag fått! Men man måste byta namn på hästen i dess ursprungliga avelsförbund, dock tillåter inte alla förbund namnbyte.

Spännande, jag tänker nämligen försöka byta namn på mitt avelssto när hon reggas här i Italien. Det står att det ska gå att byta namn, "bara" 300 euro här... Men får se hur de ställer sig till en import:crazy:

Jag har inte kollat så noga vad som gäller med andra avelsföbund och namn men det stämmer säkert som ni skriver.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 618
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 023
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 446
Senast: Alexandra_W
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka