Någon som fått stor bebis?

Mayalv

Trådstartare
Jag fick idag veta att jag väntar en liten elefant (stor bebis) och det har gett mig ganska rejält med panik. Fick prata med en läkare också som sa att det inte nödvändigtvis är så mkt värre att få ett stort barn än ett som ligger på "normalkurvan". För mig låter det högst otroligt och vi har väl så smått börjat fundera på hur vi vill göra med förlossningen.

Är det någon här som fått ett stort barn? Hur gick det? Hur födde ni?

Med stort menar jag över 4,5kg.

Sv: Någon som fått stor bebis?

Min Alfred vägde 4600g när han föddesi v. 36+1..
Födde med snitt eftersom jag fick en total sfinkter grad 4 när storebror föddes. Han vägde 4265 så varken jag eller läkarna vågade chansa på vagialt igen.

Med tanke på att jag bara är 155 cm lång så räknas min tös som lite större just för min kropp. Hon vägde 4060 gram och hennes bror 3375 gram när han föddes.
Kan säga att hon var mycket lättare att klämma ut än honom!!

Du fick kejsarsnitt va?

Jag är väldigt fundersam till vaginal förlossning nu när min är så stor.

Jag kan inte komma med några egna erfarenheter eftersom alla mina barn är födda med snitt.
Men samtidigt som jag låg på BB med min första var en av mina vänner inne och klämde ur sig en liten sötnos på 56 cm och 5,6 kg... Hon sprack förvisso en del, men det berodde mer på att det var en racerförlossning än att han var stor.
Såvitt jag har förstått så är det huvudets storlek som är jobbigast att klämma ut.

Min sista var en klump på 4760 g... Född vaginal och de fick sy en del men det var inte ovanligt mycket. Men jag verkar ha rätt klena värkar, min första blev det akutsnitt med eftersom jag aldrig fick krystvärkar på riktigt efter två dygn med rätt intensivt värkarbete. Och nummer två och sist är visserligen född vaginal med med sugklocka.

Min minste vägde 5.270 gram vid födseln. Jag fick planerat kejsarsnitt pga mitt tidigare snitt, det kunde bli för riskfyllt för oss båda. En jobbkollega fick en 5 kg bebis som barn nummer 2, som hon födde fram vaginalt. Inga problem sa hon, utan det var lättare än med den första. Hade jag inte haft mitt tidigare snitt så hade jag fått vaginal förlossning med minste sonen.

Jag är 166 cm lång, vägde 62 kg vid inskrivningen. Ingen medicinsk avvikelse till tung bebis O_o

Jag har en nära vän som fick en son på typ 4,8kg eller något liknande, det var ett helvete med enorm smärta och då är ändå min vän runt 180cm lång med breda höfter!

Du vidgar dig 10cm, är huvudet 13-14cm så kan man ju själv räkna ut hur det går.. Hua....

Jag har en nära vän som fick en son på typ 4,8kg eller något liknande, det var ett helvete med enorm smärta och då är ändå min vän runt 180cm lång med breda höfter!

Du vidgar dig 10cm, är huvudet 13-14cm så kan man ju själv räkna ut hur det går.. Hua....

Jo fast rent krasst gäller ju det oavsett bebis storlek? Dvs att de får plats att komma ut är otroligt oavsett vikt ( oavsett en vikt på 3,5 eller 5kg så är de ju större än där de ska ut).

Nu fick jag visserligen en liten bebis (3070 g) men när vi var på tul och fick reda på att han var liten skämtade jag om att det var skönt att jag skulle klämma ut en liten bebis. BM förklarade att det skulle jag minsann inte ha någon glädje av för det är huvudet som avgör, inte vikten.

Jo men när det skiljer 2kg i vikt på två bäbisar känns det ganska klart vilken som är störst "över hela" så att säga.

Men jag vill inte klämma ut någonting oavsett om bäbisen så vägde 1kg så jag har redan innan bestämt kejsarsnitt. Så kan man också göra! ;)

Jo, det trodde jag med. Men barnmorskan, som borde veta det där, menade att det inte gör någon skillnad :)

Ja jag fick snitt beviljat, det var ingen läkare på akademiska som ville rekommendera vaginalt pga de tidigare skadorna jag har. Ändå har jag inga känningar eller problem med dem.
När jag gjorde TUL nu sist så beräknade de Alfred till ca 5 kg om han kommit ut vid planerat snitt i v. 38, men de sa också att de är rätt så dåliga på att beräkna vikten på stora bebisar men väldigt bra på att beräkna de små... Så inget var skrivet i sten för Alfreds vikt.

Rehabtiden efter snittet har gått så mycket snabbare än första gången...

Min lille (första barnet) vägde 4310 g, samt hade stort huvud, och vi hade ingen aning om att han var så stor, kanske tur det. Gick över en dag så det var rena turen att det satte igång.

I vilket fall sprack jag ingenting, fick sy ett stygn på grund av en liten rispa. Ont utav h-e gjorde det ju, men mest i öppningsstadiet och det är ju samma oavsett storlek på bebis.

Inte blev jag "otight" i mufflan heller, snarare tvärtom enligt sambon. :D

Så det kan gå utan problem också!

Jag har för övrigt en bekant som först fick 3 normalstora, fullgångna barn och sen kom fyran alldeles för tidigt och låg på runt 800 gram. Enligt henne var smärtan exakt likadan på allihopa.

Så storleken har inte alltid betydelse.

Barn nr 2 vägde 4,6 kg 56 lång ,tog ca 7 minuter från jag kom in på BB till han var född ,syddes med ett par stygn- född v 40,ingen smärtlindring för mig
Barn nr 3 vägde 4,6 kg 55 cm lång v 42 ,tog 1,5 timme totalt ,åkte in vid första värken ,syddes med ett par stygn även denna gång. Ingen smärtlindring denna gången heller. barnet fick en nyckelbensfraktur .
Första barnet en liten skit på 3,8 kg o 48 cm tog 12 timmar med all smärtlindring jag kunde få. Så storleken på barnet behöver inte spela så stor rollutan mer hur stort huvud barnet har i förhållande till ditt bäcken .

Mitt första barn var litet (drygt 3 kg) men föddes med ena handen liggandes vid huvudet. Mindre roligt och jag fick lagas en del delvis pga det och pga hjälp med "yttre press" (inga men efter).

Vet inte om stora barn i allmänhet har större huvud, det är nog vad jag skulle forska i om jag var du.

Första barnet vägde 4,5 kg. Födde vaginalt, var aldrig tal om något snitt pga storleken. Andra vägde 4 kg, tänker inte att det var någon direkt skillnad.

Vet inte om stora barn i allmänhet har större huvud, det är nog vad jag skulle forska i om jag var du.

Min första hade mindre huvudomfång än min tvåa, men det var värre att föda första trots ryggbedövning med honom och ingenting med tvåan.

Edit: Inser att jag svarade fel och mitt svar blir goddag yxskaft. Det jag tänkt svara var att min första hade mindre huvudomfång än min tvåa, men ettan var större än tvåan. ;)

Senast ändrad:

Kl

Jag tror inte att stor bebis per automatik behöver betyda stort huvudomfång. Mina har varit lite över medel i storlek (närmare 4 kg) och haft hyfsat små huvuden (35cm). Svägerskans bebis vägde knappt tre och hade 4 cm större huvud.

Har flera bekanta som fött stora barn utan större problem än vid en förlossning med normaltstora barn.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: cewe
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 488
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 097
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar