Någon som fått sin häst behandlad med jodolja?

angelic-a

Trådstartare
Fick min häst sprutad runt knäligamenten båda bak med jodolja. Någon som fått samma till sin häst? Vet någon vad det är?

Efter vad jag förstår är principen att injicera ett irriterande ämne under huden för att öka blodcirkulationen, t.ex. vid knät för att på så vis bemästra en inflammation. Jag har fått min ponny DMSO-behandlad subcutant i bakknäna, det är en annan variant. Fungerade bra på henne. Anses skonsammare än att gå in i leden och injicera cortison etc., men jag tror det är lite delade meningar om blistring bland veterinärer

Det är nog bara veterinärer som får göra sånt, vad jag menade var att en del vettar tycker det är en bra behandling, andra inte. Hoppas hon blir bra!!

Klassisk underhudsblister. Är som någon redan sagt jordnötsolja och jod. Brukar funka bra vid lindriga problem faktiskt. Målet är att öka kroppens eget antiinflammatoriska försvar.

Jag har fått ett par underhudsblistrade med jod + olja och en med DMSO. Jag föredrar utefter både reaktion på hästen och effekt jod före DMSO (DMSO är ganska omdebatterat med, så det kan vara så att försäkringsbolaget inte är så piggt på att betala det btw)

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 873
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 314
Senast: Zetly
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka