Någon som endast vaccinerar mot stelkramp?

sommarvind

Trådstartare
Är det någon som endast vaccinerrar mot stelkramp? Vad är andledningen isåfall? Funderar själv om det kanske räcker med stelkramp så länge man inte rör sig i större stall eller skall tävla. Vad tror ni? En annan fråga om man funderar på att ge hösilage i höst när borde man börja ta vaccin mot botulismen då?

Sv: Någon som endast vaccinerar mot stelkramp?

Jag vaccinerar mot allt, så liten kostnad jämfört med vad vården kostar om hästen blir dålig.

Jag vaccinerar min häst mot stelkramp och hästinfluensa, håller dels med föregående skrivare.
Anledningen till att jag vaccinerar kan du läsa i 'mitt' citat här nedan.

Citat från Agria om stelkramp.
Hästinfluensa orsakas av ett mycket smittsamt virus som förekommer i två olika typer, A1 och A2. Hästinfluensa florerar under hela året.

Symtomen är hög feber, nedsatt allmäntillstånd, hosta och näsflöde. Det är vanligt att febern går upp och ner, och därför är det viktigt att kontrollera feberkurvorna. Ta tempen regelbundet och skriv upp graderna sp att du inte behöver vara orolig att du kommer ihåg fel.

Låt hästen vila i några veckor efter att den blivit frisk.

Hästinfluensa är en smitta som sprids genom luften. Det räcker med att en smittad häst hostar i ett ridhus så kan alla hästar i hela ridhuset bli smittbärare.

För att minska smittrisken bör du undvika samtransport med hästar från okända stall och att din häst nosar på främmande hästar.

Jag skulle inte ta risken att inte vaccinera mot hästinfluensa, dels för att jag står i storstall där alla hästar ska vara vaccinerade och dels för att vaccinationskostnaden känns som en väldigt obetydlig summa ifall nu hästen skulle råka ut för det.

Jag fodrade min/a häst/ar med hösilage tills bara för alldeles nyligen och har aldrig vaccinerat mot botulism. Att jag slutat precis beror endast på att hösilaget saknar analys.

M-oaa

Jag vaccinerar mina avelsston och unghästar mot stelkramp och influensa eftersom risken finns att stona kan föra med sig influensa hem från betäckningar.
Jag vaccinerar däremot inte mot botulism trots att jag alltid fodrar med ensilage under den kalla årstiden. Så länge man är noga med kvaliten på fodret är risken för botulism ganska liten.

Jag vaccinerade mot både hästinfluensa och stelkramp och skulle även vaccinera mot botulism om jag hade gett ensilage/hösilage till min häst. Det kan finnas en annan häst i stallet som åker ut någonstans och tar med sig smittan hem (hästinfluensan), det räcker för att din häst ska bli dålig. Sedan vet jag inte hur det är, om människor kan få med sig smitta i kläder m.m? Det går ju i vissa sjukdomar.

Som andra skriver så är vaccinationen en väldigt liten kostnad om man skulle få otur. Då står man nog där och blir arg på sig själv som inte vaccinerade.

jag vaccinerade min häst mot enbart stelkramp, anledningen var att han stod i ett litet stall med två andra hästar och inte träffade några andra hästar och inte hans kompisar heller.

ska du ge hösilage i höst och vill ha hästen vaccinerad mot botulism är det hög tid att börja med det nu, du skulle börjat för ett tag sen till och med. Grundvaccinationen är 3 sprutor med 4 veckors mellanrum dvs tar det 3 månader. Sen årlig revaccination.

Våra får stelkramp+hästinfluensa. Äter inget hösilage.
Träffar indirekt andra hästar sommartid då de delar stall, men sällan är inne samtidigt. Hagarna är långt ifrån varann.

Better safe than sorry. :)

*KL*

Mina är vaccinerade mot Stelkramp, influensa och botulism.

De fick ensilage under 1½ år 05-06 har inte ätit det sen dess o ska förhoppningsvis inte äta det igen, men man kan ju aldrig veta, därför får dom även vaccin mot botulism.

Det är alltid en trygghet att vaccinera mot influensa. Hovis eller veterinären kan dra med sig smitta till erat stall. Du behöver inte ut och åka med hästen för att bli smittad, andra hästar i stallet kan bli smittbärare också om de är ute och tävlar eller tränar. Ang botulismär det helt valfritt, har hört att man inte kan vara 100% säker med det vaccinet, utan att hästen kan insjukna ändå. Visserligen mindre chans men inte helt skyddad... :crazy:

jo ja känner också lite så då jag aldrig tävlar eller åker iväg med mina pållar någonstans sen så har vi egen gård där det endast finns mina två pållar:) men har alltid vaccinerat mot Hästifluensa tidigare men vet många som lagt ner det och endast hållt sig till stelkramp och ev botulism. Så de var liksom bara en stilla undran och nyfikenhet på hur andra gör. Sen att det inte är någin stor kostnad håller jag absolut med om. Okej men de var bra att få reda på de om botulismen iallfall.

kl
jag vaccinerar mot allt vet säger behövs :P känns säkrast så

jo ja känner också lite så då jag aldrig tävlar eller åker iväg med mina pållar någonstans sen så har vi egen gård där det endast finns mina två pållar:) men har alltid vaccinerat mot Hästifluensa tidigare men vet många som lagt ner det och endast hållt sig till stelkramp och ev botulism. Så de var liksom bara en stilla undran och nyfikenhet på hur andra gör. Sen att det inte är någin stor kostnad håller jag absolut med om. Okej men de var bra att få reda på de om botulismen iallfall.

dessutom brukar ju infl.+ stelk. vara båda i en spruta, så egenligen finns ingen anledning att låta bli den ena =) better safe than sorry

Jag vacc mot både stelkramp och influensan då man inte vet vad som händer under hästen liv jag om jag som köpare skulle få höra att hästen inte är vacc mot hästinfluensa så skulle jag bli rätt sur faktist. då blir det ju en massa mer pengar att lägga ut för mig. om man slutar ge den så måste man ju ge grunden igen när man ska börja igen

Jag har skippat hästinfluensan. Hästen skulle haft sprutan i mars och jag vågade inte riskera att "störa balansen" eftersom hon har fång. Hellre hästinfluensa än ett nytt fånganfall...:crazy:

Jag vaccinerar bara mot stelkramp. Har eget stall med 3 hästar. Rider inte i ridhus eller möter på annat sätt andra hästar. Vetrinären såg ingen anledning till att jag fortsatte med all vaccinering när vi tog hem hästarna!
Hade nog vacc mot butalism om jag gett hösilage ;)

jo absolut är jätte nojig ang det här med hösilaget om vad som kanske kan ligga i man vet ju liksom aldrig. Men då är de med andra ord hög tid att vaccinera mot botulism iallafall.

Det är alltid en trygghet att vaccinera mot influensa. Hovis eller veterinären kan dra med sig smitta till erat stall. Du behöver inte ut och åka med hästen för att bli smittad, andra hästar i stallet kan bli smittbärare också om de är ute och tävlar eller tränar. Ang botulismär det helt valfritt, har hört att man inte kan vara 100% säker med det vaccinet, utan att hästen kan insjukna ändå. Visserligen mindre chans men inte helt skyddad... :crazy:

Precis, för att inte tala om om man måste ta in hästen till klinik vilket händer alla förr eller senare. Jag tycker det är ett ansvar man har som hästägare, både mot sin egen häst men kanske framför allt andras, att vaccinera mot influensa.

Vaccinerar mot stelkramp, influensa och botulism. Även om chansen är liten för botulism, så existerar den, och jag vill för en så liten kostnad, ge min häst det skydd som går att ge. Har man sett en häst dö i botulism så vet man vad det innebär.

Jag vet inte varför alla diskuterar pengar runt just vaccination. OM man lägger vaccinationen så att alla vaccin passar in tidsmässigt, så är det EN spruta, en gång om året, vi pratar om och då blir det billigt.

Jag vet inte varför alla diskuterar pengar runt just vaccination. OM man lägger vaccinationen så att alla vaccin passar in tidsmässigt, så är det EN spruta, en gång om året, vi pratar om och då blir det billigt.

Jag håller helt med dig. Förstår inte varför folk vill spara in på vaccinationer, hovvård och liknande för att det är "så dyrt" men kan i nästa sekund köpa ett nytt träns för åtskilliga tusenlappar. :crazy:

Jag håller helt med dig. Förstår inte varför folk vill spara in på vaccinationer, hovvård och liknande för att det är "så dyrt" men kan i nästa sekund köpa ett nytt träns för åtskilliga tusenlappar. :crazy:

Det står väl inget i första inlägget om att pengarna är orsaken till frågan? Det är ju inte så länge sen som vaccinet innehöll kvicksilver så kanske är det av hälsoskäl, om man inte vet om att det numera finns kvicksilverfritt vaccin? Och förmodligen är väl inte dagens vacciner direkt nån hälsokur heller :crazy: Stelkrampssprutor ges ju mer sällan än influensavaccinet.

(Min häst är dock vaccinerad mot både stelkramp och influensa, men det gjordes inte med glädje...)

Jag svarade mackan, inte TS.

Men av vad jag kan läsa ut av första inlägget så gällde tråden inte ev. hälsorisker i samband med vaccinering heller utan snarare om det var nödvändigt att vaccinera hästar som inte träffar andra hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 193
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar