Någon som endast vaccinerar mot stelkramp?

Sv: Någon som endast vaccinerar mot stelkramp?

Jag vaccinerar alla hästar mot stelkramp och influensa men om jag inte tävlade skulle jag överväga att skippa influensasprutan. Vaccinerar inte mot botulism trots att jag ger hösilage. Hästar kan få botulism av hö med.

Det krävs att hästen är vaccinerad mot hästinfluensa för att du ska få tävla med den (tävlar inte själv, men har hört det iallafall..) Vaccinet gör inte att hästen inte kan bli sjuk, utan att symptomen blir mildare, och då kan man ju ändå fråga sig ifall det inte är vettigare att låta bli, så att man märker det i ett tidigare skede och inte anstränger hästen under sjukdom och orsakar skador där igenom. Eller kan man tänka tvärt att man gör lidandet mindre för hästen OM den faktiskt skulle bli sjuk. I mindre stallar där hästarna inte rör sig så mycket bland andra kan det väl till viss del tyckas att dom inte borde bli sjuka men man vet ju aldrig..

Kan du inte klicka på svarsknappen i det inlägg du svarar på istället snälla.

Unga hästar som inte fått immunitet kan dö av hästinfluensa om man har otur, det kan ge sekundära infektioner som ger stora problem. Att vaccinera ger aldrig ett fullgott skydd, endast lindrigare symtom och en ibland kortare konvalescens.

Hästar som tränar och tävlar måsta vaccineras, likaså unghästar som skall visas på 3-års teste el liknande.

Tetanus och influensa kan ges som kombi vaccin eller var för sig.

Botulism vaccinerar jag inte emot, risken är så minimal om man har kunskap om grovfoder så att jag ser inte någon anledning att vacc mot det.
Det är väldigt få hästar/år som dör i detta och då har dom hästarna i de flesta fall ätit "koensilage" med lågt Ts eller dåligt skördat hösilage.

tror nog inte att det handlar om någon ekonomifråga i denna tråden du får läsa igenom den bättre ;)

FEL. Frågan var av ren nyfikenhet av hur andra gör med sina hästar ;) Sen att du drar en slutsats om att det har med ekonomi att göra är ju mer än intressant då summan i mina ögon inte alls är en särskild stor summa.:devil:

:confused:

Jag drog aldrig slutsatsen att du ansåg att det var en fråga om pengar. Bara att jag varit med om många som tyckt det.

Det här skrev jag i inlägg på föregående sida.
Men av vad jag kan läsa ut av första inlägget så gällde tråden inte ev. hälsorisker i samband med vaccinering heller utan snarare om det var nödvändigt att vaccinera hästar som inte träffar andra hästar.

Jag svarade mackan, inte TS.

Men av vad jag kan läsa ut av första inlägget så gällde tråden inte ev. hälsorisker i samband med vaccinering heller utan snarare om det var nödvändigt att vaccinera hästar som inte träffar andra hästar.

Sorry, min tanke var att citera er båda, trodde mackans inlägg också skulle komma med...

Nej, det stod inget om eventuella hälsorisker i TS inlägg, men heller ingenting om pengar;) Då tycker jag det är dumt att ondgöra sig över snåla jävlar, när det precis lika gärna kan vara en fråga om att man vill hästens bästa iom att man om möjligt vill undvika den belastningen det blir för hästens organ mm med vaccinationerna.

Läkemedelsbranschen har ju ett stort vinstintresse och är inflytelserik, så självklart trycker dom på att det är nödvändigt, men det skadar väl inte om folk tänker efter själva och försöker ta reda på hur det egentligen ligger till innan dom bara gör saker på rutin?

Nu stod det ju som sagt ingenting om hälsoaspekten i TS inlägg, men det kunde ha varit orsaken till frågan, lika gärna som den ekonomiska biten. För jag tycker det verkar konstigare om man vill spara in på den lilla kostnaden, än om man inte vill spruta i sin häst något man inte litar på är 100% ofarligt, om det kan undvikas.

Man har ju läst mycket om människobarn som misstänks ha avlidit eller fått men för livet efter vaccinering, men utvecklingen bör väl ha gått framåt.

tror nog inte att det handlar om någon ekonomifråga i denna tråden du får läsa igenom den bättre ;)

vad skulle den konkreta anledningen vara annars?
de risker som hästinfluensa innebär, och smittorisken man riskerar, är bemärkansvärd, därav anledningen att man rekommenderas att ha sina hästar vaccinerade.

när det gäller "påverkan på inre organ osv" så tror jag att vi kan vara helt på det klara med att denna inverkan inte är ngt som väger ngn som helst aspekt i frågan. Nutidens vaccin är så moderna att man inte ens behöver vila sin häst i någon större form i samband med vaccination. För 20 år sen var det en annan sak, då skulle hästen vila minst en vecka efter vaccination, pga slitage och ansträngning på inre organ. Nutidens vaccin är helt annorlunda, och veterinärer ordinerar ingen som helst vila utöver att man inte ska rida dem svettiga eller ansträngda - läs flåsiga, de närmsta dagarna.

Min ena är vaccinerad mot influense och stelkramp. Vart grundvacinerad förra året nu åter vacination av influensan. Var menningen att vi skulle börja träna, men det vart inte så.

6 åringen var vaccinerad för längesen hos förra ägaren då dåm trännade henne mycket innan olyckan och efter det gjorde dom ingen återvacinering. så det måste nog göras om på henne från grunden.

Funderar på att vacinera mot botulism då det sägs att dom ska äta ensilage i vinter.

Jag vaccinerar alla mina hästar mot båda två.
Men jag vaccinerar inte mina hästar mot boutalism då jag har varit på en föreläsning och där kom det fram att det inte var nödvändigt att vaccinera mot det. Dom fall som hästar har blivit allvarligt sjuka av boutalism har det visat sig att hästarna har fått det utav vanligt torrt hö och inte hösilage.
Men jag tycker att det är upp till var och en att avgöra om man vill vaccinera mot det.
Mina hästar äter hösilage av super bra kvalite på vintehalvåret och har gjort i flera år utan att ha blivit sjuka.. Men man ska aldrig säga aldrig.

Jag tycker att du gör som du känner passar dig bäst.

Jag vaccinerar min mot både stelkramp och hästinfluensa. För det första tävlas han en del, och tränas på anläggning med hästar från flera andra stall som också tävlar. Dessutom rör jag mig själv i flera andra stall. Botulism däremot vaccinerar jag inte mot då ponnyn bara äter hö, hans mage klarar inte ensilage.

jag skapade tråden för jag ville framföra en undran och på samma gång en förfrågan om hur andra gör:laugh: sen att du påstår att det handlade om att man vill spara in på pengar det är din slutsats,definitivt inte min.

För några år sedan hade jag inte haft en tanke på att fundera över att enndast vaccinera mot stelkramp då jag rörde mig på större anläggningar. Men i dagens läge är det som sagt min egna gård med endast två hästar som aldrig rör sig mer än ute i skogen, så därför har jag haft lite funderingar kring vaccinet och med full rätt dessutom:)

i dagens läge vaccinerar jag båda min pållar mot både och:) men ibland är de farligt att undra då vissa kastar sig som gamar över en:D Jag har också hört ang de här med botulism att det inte brukar vara någon fara så länge hösilaget är ganska torrt har du hört nåt om det? Men överväger att ta vaccinet för säkerhetsskull.

jag skapade tråden för jag ville framföra en undran och på samma gång en förfrågan om hur andra gör:laugh: sen att du påstår att det handlade om att man vill spara in på pengar det är din slutsats,definitivt inte min.

För några år sedan hade jag inte haft en tanke på att fundera över att enndast vaccinera mot stelkramp då jag rörde mig på större anläggningar. Men i dagens läge är det som sagt min egna gård med endast två hästar som aldrig rör sig mer än ute i skogen, så därför har jag haft lite funderingar kring vaccinet och med full rätt dessutom:)

men skriv då vad anledningen till att du funderar på att skippa det är?

*kl*

Mina två unghästar är båda vaccinerade mot stelkramp, influensa och botulism. Deras gamla mamma är dock enbart stelkrampsvaccinerad nuförtiden. Hon går ute i sin hage mestadels, enbart med andra hästar som också är pensionärer. Hon är 22 år.

men blir det inte problem om man skulle behöva åka in på klinik med en häst som inte är vaccinerad? får man det? jag frågar för att jag faktiskt inte vet.
men där kan det ju även finnas hästar med dessa smittor och har man inte ett skydd känns det ju väldigt risky. speciellt om man har sådan otur att hästen skulle behöva en operation, då är de ju ännu känsligare.
en tanke bara. har min häst vaccinerad mot influensa, stelkramp och botulism, känns helt enkelt bäst och enklast, lite utifall att. har aldrig tänkt på att göra på något annat vis, förvisso tävlar och tränar jag (i vanliga fall) så jag måste ju ha den vaccinerad, men även om jag inte gjorde det så vill jag ha alla möjligheter för att min häst ska må bra och slippa div. sjukdomar.

andledingen är att jag sällan rör mig i vare sig andra stallar eller på tävlingar samt att hemma hos oss finns det bara mina två hästar och dom träffar inga andra hästar. kort och gott:) Så visst tåls det att fundera över.

det är det jag också har funderat lite över, OM olyckan är framme. Då känns de ju som om det kan bli problem om hästen inte är influensavacc, vet ej om det är så men de känns lite lurigt. Så det är därför jag ännu inte tagit något beslut, vill ha lite mer kött på benen innan.

Jag har alltid vacc stelkramp & hästinflunsa. Redan från 4 månader på fölungarna o nya hästar grundas på momangen. Anledning för mig är att jag har tävlande travare ( på travet är det krav för att få starta from i höst) , ston som åker till & från betäckning, klinikbesök osv.
Skulle vacc även om de inte åkte runt.
Influensan är luftburen o kan även drabba ensamma hästar hemma på gården.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 221
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 475
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31