Någon som börjat med höskörden ännu?

P

Prince

Såg att det skulle bli fint väder hela veckan.
Undrar om man skall ta höet nu, eller är det för tidigt?

Hästar vill ju gärna ha lite grövre hö, och det är mycket
vatten i stråna ännu.

Hur har ni gjort. Nu snackar vi alltså torrt hö.

Sv: Någon som börjat med höskörden ännu?

De flesta i vårt område har slagit höt förra veckan för luftning. (Östergötland). Så det kan nog vara dags för första vallskörden nu!

Nu ser man hur stort vårt land är!
Här i Lapplandsfjällen har vi nyss släppt på bete och björkarna har precis slagit ut. Det är så kallt att inte ens myggen har visat sig ännu. Midsommarblommorna har inte slagit ut än, men hjortronblommorna blommar för fullt men var är insekterna som skall polinera dom :confused:

Normal slåtter här är tidigast sista veckan i juli :eek: Ibland i mitten av augusti, har till och med varit med om att slå i början av september men då var allt sent och vädret blev inte ok förrän då.

Att hästar skulle gilla grovt hö tycker jag är en myt!
Mina islänningar äter helst "fårhö" dvs mjukt, bladrikt hö.
Grova strån lämnas till sist, om dom fortfarande skulle vara hungriga annars ligger dom kvar!

vi tar in vårt på onsdag, första som blev intaget togs förra onsdagen.

Vet folk som tog in sitt hö på midsommarafton o dagen efter midsommar, de bor i Enköping.

Här tog de första höskörden precis innan midsommar. Första ensilageskörden ca två veckor tidigare.

Tog det första veckan innan midsommar. Ska slå en till i dag för enligt väderleksrapporten så ska vädret vara bra större delen av veckan.

Jag tror bonden vi köper av har slagit nu i helgen.. Hur länge ska det ligga innan det plockas in :confused:

I södra skåne ligger det slaget hö lite här och där!!

Vi slog i måndags och tog in allt på midsommarafton:) 6000 kilo grönt och väldoftande hö ligger på logen:) Idag skickade jag för analys...blir spännande. Bor i Halland och det ligger slaget gräss lite överallt ser det ut som. Vi hann presis ta in det torrt och fint :banana: ....lördag regnade det.

Hälsning Jacky

Här ute på ön slår de för fullt. Det hänger väl ihop med ur moget och utvecklat gräset är. I vanliga fall brukar det vara slaget och intaget vid midsommar. Lite sena är de iår.

vi väntar nog 1-2 veckor till... tanken är att hellre kunna ge mycket strå istället för att få ett alltför bra hö som måste blandas med inköpt halm... majoriteten av hästarna i vårt stall är lättgödda fritidshästar så det blir säkert bra. förra året köpte vi in hö som var så bra att det blev svårt att fodra med :p

De Jag känner har redan fått in allt :banana:
(Göteborgstrakten)

där min foderhäst står tog dom in det på midsommar.

Mina hästar föredrar mjukt ängshö framför grövre...

Well, vi slog lite av vårt hö förra tidagen, och det var kanonbra torkväder så vi tog in ett lass på midsommarafton. Vi slog även lite mera på midsommarafton. Resten slogs igår. Vi tar in vårt hö som löshö och hässjar det först. Det är lite mera pyssel men då är vi inte beroende av någon bonde som vill ha in sitt eget hö först och kan hjälpa oss sen. HAr mer än en gång fått kassera hö pga det fått ligga på slag för länge i regn pga bonden ville rädda sitt eget först...
Risken är mindre att det möglar på skullen när det är löst, då vi inte har någon fläkt.

Det är lite besvärligare att hantera löshö, men inget oöverstigligt. Vi har ju bara två hästar varav en minishettis så det handlar ju inte om några mängder vi måste hantera dagligen.

Beror ju som sagt på vilken del av landet man bor i (och vilka värden man vill ha), men i stora delar så är nog gräset moget att slås ikull. Här (mellansverige) är gräset långt, lagom grovt och helt moget, ligger slaget nu. (Grannen har iofs bara fjun, kort tunt gräs, men dom sköter inte sina vallar heller). Ska man ha någorlunda värden bör det ju ikull nu. Man får ju sämre värden om gräset får börja vissna innan man slår. Men visst det krävs ju lite längre torktid nu än med ett gräs som är på väg att vissna. Vi kör som tur är in på tork, så då räcker det nog med en tre dagars torktid på fälten.

Här i Nydala (Småland) har bonden redan fått in höet, en månad tidigare än förra året.
Vår höleverantör i grannbyn tror jag ska slå idag, han brukar vara lite senare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4