Någon som bor norr över som vet detta?

A

Anneli 07

Är det någon som vet om vargar attackerar hästar som går ute om nätterna? Det finns en varg som är ute på vift här nere hos oss i södra Sverige, är det någon risk att den attackerar hästar som går ute på bete?

Den har rivit två får och ikväll rivit och bitit en kalv och ko (som försökte skydda sin kalv)

Är absolut ingen varghatare utan tvärtom, undrar bara om någon som oftare har varg i området vet om man bör stalla in kusarna om nätterna?:)

Sv: Någon som bor norr över som vet detta?

Beror på om det är en eller flera..

Är det bara en, och hästarna är friska, så skulle jag inte oroa mig. Dom kan ju attackera både dag och nattetid om man ser det så..

Däremot om det är en flock, skulle jag nog vara lite extra vaksam..

Det är bara en varg som är ute på upptåg ;) en ung hane som troligtvis hamnat lite fel.

Mina hästar är friska och krya :D men en av de andra hästarna står i en liten sjukhage intill betet pga av ett fånganfall tidigare i vår, kanske borde hennes matte fundera på att stalla in henne? :confused:
Men som du säger, vargen kan ju lika gärna smyga förbi på dagen......

Jag är inte ett dugg orolig att ha mina hästar ute nattetid, trots att två av dem är shettisar + en mini. Skulle någon försöka räknar jag med att mitt hbl som avskyr hundar ser till att han kommer ut ur hagen fortare än kvickt! :D

En stor häst är risken sgs obefintlig för om det är en ensam varg, en liten ponny skulle jag annars ta in om den gick själv eller med enbart mindre ponnyer.

Bor man i "vargområde" är det klokt att stängsla upp ordentligt. 5 trådar, ganska tätt och ett rejält elaggregat. Har bott i rovdjursområde förrut och aldrig haft problem annat än med ett lo som envisades att hålla till hos oss. Nära ett par gånger att hunden fick stryk av den. Björnen oroade hästarna när den var i farten men vargen höll sig borta.

Den strövarg som håller till i södra delen av landet nu passerade oss precis. Den oroade mig inte det minsta. Däremot om jag haft får skulle jag lagt på mer stängseltråd och ett starkare aggregat. Tråden bör då vara av ren metall.

Nu ska vi flytta norrut igen och det blir till att tänka till vid stängsling.

Vi har en varg går i området , vi vet ej om de är flera men en har vi sett.
Den attackerade för en vecka sedan ett får o bredvid den hagen går stans ridskolehästar på bete plus shettisar , vargen har varit i hagen o sprungit så de är nog inte helt omöjligt tror jag att de attackerar hästar.
De har ju faktiskt hänt tidigare

Fullt naturligt för vargen att spana efter "svaga" djur som den kan ta. Den gör ingen skillnad på djurtyp. Unga vargar kan ibland "prova" att ge sig på även friska djur men dom brukar lära sig vad dom ska sikta in sig på. I USA har man ofta mulåsnehingstar i flockarna. Dom attackerar rovdjur och är oerhört effektiva. Dessutom skriar dom effektivt så folk blir varse om det är nåt på gång...

Vargen tar det som är lättast. Oftast och spec den här tiden finns det gott om lättare byten än hästar. Däremot svaga djur, föl etc kan de ge sig på, även om det är ovanligt.

Som redan nämnts så är rovdjursstängsel (5 trådar, tätt mellan, lägsta låg, kan kompletteras med en låg på distansisolator med) det mest effektiva och bara strömmen är på och nog i princip en garanti för att vargen inte tar sig in.

Vi har varg här, i omgångar kommer den väl tätt inpå, och 2003 var det rena massdöden bland får i trakten, vargen nöjesrev massor med får. Jag hade föl, som inte alls intresserade trots att den var hos grannen. Grannen fick bidrag och stängslade rubbet med viltstängsel, inga vargdöda får sen dess.

Är det någon som vet om vargar attackerar hästar som går ute om nätterna? Det finns en varg som är ute på vift här nere hos oss i södra Sverige, är det någon risk att den attackerar hästar som går ute på bete?

Den har rivit två får och ikväll rivit och bitit en kalv och ko (som försökte skydda sin kalv)

Är absolut ingen varghatare utan tvärtom, undrar bara om någon som oftare har varg i området vet om man bör stalla in kusarna om nätterna?:)

Det fanns (tidigare) en unghane som under drygt ett år tid strövat i samma revir strax norr om Vallentuna. Den hade aldrig slagit ett tamdjur men jägarna gillade inte att ha varg i närområdet och enda sättet att för tillstånd att skjuta den är att ansöka om skydds jakt.

För att skydds jakt ska beviljas så krävs det att vargen vid upprepade tillfällen fäller/skadar tamboskap vilket ju aldrig hade hänt.

Nu fick jägarna en ide och helt enkelt klippte upp fårstängslet i en stor fårhage i vargens revir. Fåren sprang ut i skogen och vargen fällde och skadade får och lamm.. Kvarlevorna placerades i hagen och stängslet lagades. Detta upprepade sig några gånger samtidigt som man va väldigt noga med att dokumentera som slagna sargade kvarlevorna av får/lam lemlestade i sin hage.

Efter fjärde "attacken" kallades länsstyrelsen ut för att konstatera att skydds jakt skulle beviljas. Jägarna blev som tokiga och adrenalinet sprutade lika mkt vilt som deras vapen avfyrade sina kulregn.

Vargen sköts naturligtvis inom ett dygn.

Får jag välja mellan att ha en varg i mitt närområde eller ett gäng hatiska jägare så känner jag mig tryggare med vargen.

Varför blir alla helt desperata så snart peter skriker vargen

Fast, nu ville TS endast veta om h*n skulle vidta några särskilda åtgärder för att skydda sina djur. H*n påpekade också att det absolut inte handlar om varghat på nåt sätt. Tycker nog att alla i den här tråden enkelt och sakligt hållit sig till ämnet utan att skrika "varg" med varken hat eller rädsla.

Fast ts var ju väldigt tydlig på att h*n inte har något emot varg.

Måste du alltid vara så negativ när du svarar på inlägg?

*kl*

Till TS:

När vi misstänkt att det finns varg i skogarna runt oss så har jag tagit in hästarna på nätterna. Troligen är det ingen risk, men man kan inte vara säker. Ordentligt stängsel med el är bra, som andra sagt, håller viltet ute, om hästarna ska vara ute.

Norrland

Nja, nu var jag ju absolut inte ute efter att få vargen skjuten, då jag tycker mycket om även vilda djur och tycker det är helt fantastiskt att få möjligheten att se en vild varg här nere hos oss.
Så skulle någon skjuta vargen skulle jag bli väldigt ledsen.:(

Det jag undrade var om det fanns något man kunde göra för att hålla vargen från hästarna.

Jag tackar för de goda råd jag fått :) hagarna är ordentligt stängslade och det är el på dom, däremot har vi inte femtrådigt stängsel, utan tre trådar. Vi har ju en del vildsvin också här i området så man kanske borde tänka om och stängsla med fem trådar istället? :confused:
Hästarna kan ju även bli rejält skrämda om en varg eller ett/flera vildsvin plötsligt dyker upp i hagarna och då både springa igenom stängsel och göra sig illa på annat vis.

Tydligen har vargen börjat sin vandring norrut nu och sist någon såg den var den 4 mil härifrån, igår syntes den 1 km från vårt. Jag hoppas den får fortsätta sin vandring utan att bli ihjälkörd eller skjuten.

Fast, nu ville TS endast veta om h*n skulle vidta några särskilda åtgärder för att skydda sina djur. H*n påpekade också att det absolut inte handlar om varghat på nåt sätt. Tycker nog att alla i den här tråden enkelt och sakligt hållit sig till ämnet utan att skrika "varg" med varken hat eller rädsla.

Sakligt är väl endå det tips jag skrev om att vidta lämpliga åtgärder... Se till att inte jägarna klipper sönder ditt staket till dina tamdjur.:angel:

Varghat har jag endast uppleft från jägare,,, aldrig ngn ägarer av tamboskap.

Är jag fortfarande otydlig i skrift??

Vi har ju en del vildsvin också här i området så man kanske borde tänka om och stängsla med fem trådar istället? :confused:

Tror jag inte det behövs fem trådar till utan endast en fungerande eltråd med "kräm" i..

Fråga Lilla Skutt om vad som gäller för att hålla grisarna inom sitt revir och hur man håller vildsvin utan för hästarnas inhägnad.

Är det ngt Lilla Skutt e bra på att förstå sig på, så är det just SVIN!! :love:

Vi bor i ett område som är både varg-, lo- och björntätt. (Inte lika mkt lo dock)
Vi har våra hästar ute dygnet runt året om och har haft så flera år. Vi bor dessutom i utkanten av vår by - mot skogen till. Skogen är vår granne.
Vi har haft varg på gården och björnar är det gott om bakom vår hage. Säkert har hästarna sett mer björn än vi tror. Varg med.

Än har det då inte hänt något och jag är inte ett dugg orolig över att det ska det heller. Jag är mer rädd för människan när jag har mina hästar ute dygnet runt isåfall.
Här uppe är det varghysteri och jag är så trött på den.

edit: vi har inte ens ström på.

edit igen: Det var dessutom en fårägare i grannbyn som fick sina får dödade. Några av dem iaf - men inte av vargen, utan av grannens hund.

Nu fick jägarna en ide och helt enkelt klippte upp fårstängslet i en stor fårhage i vargens revir. Fåren sprang ut i skogen och vargen fällde och skadade får och lamm.. Kvarlevorna placerades i hagen och stängslet lagades. Detta upprepade sig några gånger samtidigt som man va väldigt noga med att dokumentera som slagna sargade kvarlevorna av får/lam lemlestade i sin hage.

Efter fjärde "attacken" kallades länsstyrelsen ut för att konstatera att skydds jakt skulle beviljas. Jägarna blev som tokiga och adrenalinet sprutade lika mkt vilt som deras vapen avfyrade sina kulregn.

:rofl: :rofl:

Dagens bästa historia :cool:

Vi bor i ett område som är både varg-, lo- och björntätt. (Inte lika mkt lo dock)
Vi har våra hästar ute dygnet runt året om och har haft så flera år. Vi bor dessutom i utkanten av vår by - mot skogen till. Skogen är vår granne.
Vi har haft varg på gården och björnar är det gott om bakom vår hage. Säkert har hästarna sett mer björn än vi tror. Varg med.

Än har det då inte hänt något och jag är inte ett dugg orolig över att det ska det heller. Jag är mer rädd för människan när jag har mina hästar ute dygnet runt isåfall.
Här uppe är det varghysteri och jag är så trött på den.

edit: vi har inte ens ström på.

edit igen: Det var dessutom en fårägare i grannbyn som fick sina får dödade. Några av dem iaf - men inte av vargen, utan av grannens hund.

:bow::bow::bow:

Så talar endast en hästägare med erfarenhet av verkligheten..

Du får 100% stöd från mig för ditt kloka,kunskapsgivande inlägg..

:bow::bow::bow:

Så talar endast en hästägare med erfarenhet av verkligheten..

Du får 100% stöd från mig för ditt kloka,kunskapsgivande inlägg..

Hur mycket erfarenhet av varg och hästhagar har du i Stora staden? Har du själv hållit hästar i direkt anslutning till skogar där varg och björn går?

Norrland

Då har du nog aldrig träffat på Sveriges urbefolkning Samerna. De har tamboskap och gillar inte vargar..

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Fritid Som en del kanske vet så vill jag köpa ett hus, någonstans i Sverige då det inte går att köpa ett vettigt hus för min budget i...
2
Svar
35
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 598
Senast: ridtravare
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: terwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka