någon som är intresserad av lite fina hovar??

Sv: någon som är intresserad av lite fina hovar??

Häststackaren stod ensam i en hage i Turkiet ett år när vi var där :crazy:
Mager och omusklad, ville ta med den hem :love:
Den var iallafall inte kvar året efter. Hoppas att den blev avlivad eller helst av allt att den kom till ett bättre hem...

ja, precis... Men hursomhelst går det nog få ordning på det, men tid lär det ju ta.
Har hästen varit halt någon gång? Vad ska du använda henne till?

nja hon har ju haft en del problem. tränaren har sprungit in och ut på kliniken men det har nästan alltid rört sig om halva grader.

hon skall tränas för att startas. så vi får se hur långt vi kommer :)

btw så kom inte hovslagaren :devil: han skulle försöka komma ikväll istället. *hoppas*

Häststackaren stod ensam i en hage i Turkiet ett år när vi var där :crazy:
Mager och omusklad, ville ta med den hem :love:
Den var iallafall inte kvar året efter. Hoppas att den blev avlivad eller helst av allt att den kom till ett bättre hem...

skönt. jag trodde det var en häst i sverige som reds som vanligt :crazy: så tråkigt att djurhållningen i många länder är så dålig. inte för att vi är perfekta men vissa länder är ju expert på att hålla djur sådär :cool:

för några månader sen innan ägaren klagat på att hon hade långa fötter

22156669.jpg

Såg liknande hovar fast värre när jag var på klinik för ett tag sedan. En travare som var på hältutredning. Inte konstigt att den var halt tyckte jag, men vet sa inget om hur hovarna såg ut. Undrar hur många fula hovar som är orsaken till halta hästar. Och konstigt att inte vet påpekar att hästen kanske borde få hjälp med fötterna.

nä det är ju just det.. därför är det så viktigt att att ha bra hovslagare och som många inte fattar som vill länga tårna att det kan bero på en hälta istället för steget. man skanske ska börja i rätt ände :cool: men överlag så tycker jag att hovarna börjar bli kortare och kortare på travsidan nu.:)

Okej.. väntar med spänning på fortsättande bilder...

Vill inte hålla med om det du säger, men måste erkänna att det ligger lite i det. Har varit likadant för mig. Har varit ute med veterinärer som gjort hältutredningar på hästar med mycket "lustiga" hovar utan att komentera att det kanske vore idée att se över ett hovslagarbyte.
Studerar själv till veterinär och har verkligen bestämt mig för att lägga mitt focus på just hovar!

:banana::banana: idag var hovslagaren här. :bump:

den som skulle sko henne kom aldrig :devil: så jag ringde en annan hovslagare i månadags eftermiddag och idag vid 13 var han här. det kallar jag service när man som bäst behöver den!! :love:

han skor inte travhästar men det blev rätt bra. eller som han sa "det blev inte fantastiskt, utan mindre bra". :rofl: bra att de har självinsikt iafl. men med de förutsättningarna så går det ju inte att få det bra första tiden. det tar ju så lång tid att få det bra. men helt klart bättre.

nu är inte vinklarna brutna lika mycket och kotorna blev faktiskt ganska raka och fina. men han ville ta 1½ cm till på baktrakterna än vad han kunde :eek: då jäklar har det vart illa om man inte ens kan ta på baktrakterna utan att det skulle gå igenom. fram gick det inte att at ett jota typ. hon var så sänkt i sulan så det skulle gått hål om han tagit mer en en cm. så det ligger lite jobb framöver. men han jämnade till hovarna så gott det gick så de är inte så jätteojämna nu som innan. men helt klart INTE symetriska.. men vad gör man när det inte går att ta nåt. så jäkla typiskt - men de va det jag befarade.

bilder kommer ikväll när jag kan fota. smet iväg från jobbet på lunchen :angel:

Senast ändrad:

Din häst var lång i fötterna, MEN hellre det- än att hästen är för nedverkad o öm-halt!

Helt klart verkar det som om hästarna inte tar ngn permanent skada av höga hovar- om de inte överansträngs samtidigt.

Om hoven växer utan att tån blir lång- står den i ganska bra balans- hoven växer proportionerligt- behöver inte verkas lika ofta.

mm fast denna häst tränas för start - och om inte det är överbelastning så finns det nog ingen träning som är det. en travhäst som är dåliga i fötterna håller inte speciellt länge.

dessutom är hon inte bara LÅNG i fötterna - de är totalt osymetriska!! höger framtå är nästan 3 cm längre än vänster och trakten är 2 cm längre på höger än vänster. sen är hoven 2 cm smalare i diameter på höger än vänster. det är inte hälsosamt. hovslagaren mätte vinklarna på henne och kotvinkeln skilde 20 grader mellan frambenen :eek: tycker du fortfarande att hon inte skulle ta skada av att tränas stenhårt med hennes skoning??

Senast ändrad:

Jag förstog inte att den tränades- överhuvudtaget:angel:
Du!
Jag var på S-valla igår o spanade in hovar.
Den fabulösa 3-åringen som vann var fin i fötterna o en annan som vann hade även sulor.

Det är ju poppis nu att ta av skorna för tävling, men hu.. vad det torde slita- stenhårt grus:eek:

De måste nog ha lite hov att stå på plus bra kvalité.

ja det sliter som fasen - men man brukar spara lite på hovarna inför start så de inte är nyverkade och sen så går de ju faktiskt bara 2 km barfota. man tar av den alldeles innan loppet och sen slår på dem direkt efter igen. vissa hästar sliter som bara den och vissa är orörda. men normalt sett så räcker hovarna bara ett lopp i den där farten och med den belastningen.

men det finns sjuuukt många hästar som över huvud taget inte kan gå barfota i lopp. mamman till hästen i denna tråd hade jag som tävlingshäst och hon fick sulläderhudsinflammation av att gå barfota i lopp :crazy: så henne var det inget alternativ att gå barfota tyvärr. även fast det gynnade henne otroligt i övrigt.

men sen beror det mycket på vad de har för material på banan. är det blött så brukar de köra på lite grövre material och det kan avra rena döden för många hovar.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Svamp?