någon som är intresserad av lite fina hovar??

Sv: någon som är intresserad av lite fina hovar??

synd bara att det är så jäkla svårt att få tag på en bra hovslagare. om jag har otur så kan det dröja innan jag får henne skodd. :( och jag vill ju inte direkt börja träna henne innan det, för det kan inte finnas någon häst som mår bra av att ansträngas när de ser ut sådär.

frågan är bara hur mycket man vågar ta i början. man vill ju inte bryta av för mycket på en gång. usch... vad mycket lättare det hade varit om hon sett bra ut i fötterna. då hade det bara varit att köra i gång. nu är hon så jävla fet så hon skulle behöva det. :crazy: väger säkert MINST 50kg för mycket och har inte en muskel på kroppen..

Det värsta när de är sådär felverkade är att det tar lååång tid innan det blir bra, det är ju som du säger inte bara att korta direkt.

Min första häst, en travare, hade jag först i travstall med tillhörande hovslagare. Så, ja, när jag bytte stall och fick en ridhäst-hovis var det många långa suckar som drogs av nya hovis.

Tror det tog 2 år innan han var helt nöjd. Eller ja, så nöjd han kunde bli efter förutsättningarna.

jag har fått atg i en hovslagare som ska komma och sko henne i morgon kväll redan :banana::banana:

bilder kommer ;)

Lindrigt om man jämför med dessa :crazy::cry:
7323750.jpg

Herregud! :eek::eek::eek:

Vad "höga" hovar om du fattar. Vid balarna är det ju jättehögt och långt! Skönt att någon med kunskap har köpt h**** och kan "reparera" h****. :bow:

vi har ganska så lika uppfattning! och fotot är nästan till hovarnas fördel gämtemot verkligheten. de är sjukt olika verkade. HF är längre, trångskoddare, högre trakter och mer deformerad än VF. man skulle i princip vilja ta bort hälten av det som finns :o men det kommer att ta en jävla tid innan de blir någorlunda bra. hästen är så bruten i alla vinklar hon har i princip :crazy:

Ja, ungefär vad jag tycker också. Vill bara förtydliga att trots att HF är mer deformerad än VF så är ju VF verkligen inget föredömme...

Ja, det kommer ta ett bra tag innan de där blir bra troligen. Men fota gärna efter varje skoning, och skriv gärna ned det hovlagaren säger och det h*n tänker ändra för att rätta till allt. Skulle vara intressant och lärorikt!

Lycka till nu imon och hoppas hovisen är riktigt bra!

Joo.. precis som ditt exempel är lindrigt om man jämför med vissa andra..

Usch, fattar inte hur folk kan låta det gå så långt!
Vilka skidbackar!

jo jag ska dokumentera efter varje skoning. jag hoppas att denna hovslagare är bra som kommer i morgon. det är ingen här som vet :o men det ryktas mer söder över om att han är bra. och han är den enda som kan och vill sko med kort varsel. hon måste bli skodd nu och då hoppas jag för allt i världen att han gör ett bra jobb. :)

usch.. :crazy: i vilken kondition var den hästen? tränades den fullt ut eller är det en häst som nån skitit i? :(

Ja det får vi hoppas.. btw, hur långesedan är det hästen skoddes på bilderna?

Misstänkte det faktiskt.. Skorna såg extremt oslitna ut.. Får hoppas att hovis kan ta mycket nudå när han kommer ut, för om det vill sig illa kanske det ändå inte går (om hon i normala fall går med ÄNNU längre hovar. Med normala fall menar jag då någon månad efter skoning.)

Oj! Synd att du inte bor här nere i skåne. Vi har ju nästan överskott på duktiga hovslagare.

Helt plötsligt känner man sig lyckligt lottad.

Misstänkte det faktiskt.. Skorna såg extremt oslitna ut.. Får hoppas att hovis kan ta mycket nudå när han kommer ut, för om det vill sig illa kanske det ändå inte går (om hon i normala fall går med ÄNNU längre hovar. Med normala fall menar jag då någon månad efter skoning.)

nä riksen är ju att hon fått längre fötter osh det tar lång tid innan de går tillbaka. att de inte går att verka mera.. det voe ju toppen :crazy:

Oj! Synd att du inte bor här nere i skåne. Vi har ju nästan överskott på duktiga hovslagare.

Helt plötsligt känner man sig lyckligt lottad.

känn dig lycklig! det är de värsta med att bo i norrland - det finns inge yrkesfolk knappt :mad:

ja, precis... Men hursomhelst går det nog få ordning på det, men tid lär det ju ta.
Har hästen varit halt någon gång? Vad ska du använda henne till?

Tralala.

Jag ser dig.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21