mimus
Trådstartare
och deras beteende?
Jag skaffade mig 2 grisar, (mini/hängbuk) ett syskonpar för drygt 5 år sen.
Dem är helt underbara men var 3 mån och rädda när de kom, och har varit stallgrisar.
Dem lever ett som jag tycker fritt och bra liv, har stor utebox och en STOR hage i anslutning som skulle kunna få många grisar och även hästar avundsjuka.
Dem är sociala, sällskapliga men med stor integritet, och något skygga för främlingar.
Funkar jätte bra med barn.
Med åren har jag lärt mig att tolka deras läten och vad det betyder(ungefär i alla fall.)
Nu till problemet, Megasen, kastrerad, har börjat bli något aggressiv, jag hör det på hans röst och tonläge + att vid flertal tillfällen gått emot mig och nafsat i byxorna.
Något som jag aldrig skulle kunna tänka mig.
Grisar ser generellt dåligt men hör, luktar mycket bra.
Han är smidig och slank, så det är inte att han skulle ha blivit fet och fått veck som hänger över ögonen som skulle kunna vara en orsak till beteendet.
Han har betar som måste göras något åt, och jag är rädd för att han då kommer bli rädd,för vi måste hålla honom och risken är då att han börjar bitas. Tror jag och att då förtroendet skulle bli sargat.
Han kan INTE ha betarna kvar för de växer mot trynet och gör honom snart illa.
Om han har ont är svårt att säga för han gillar INTE att bli fast hållen.
Så vad ska jag göra, hjälpa honom med betarna och hoppas på att allt går bra, Vet gillar ej att söva grisar ( de kan dö )
och om han blir aggressiv efter detta, ta bort honom?
Eller ska jag ta bort honom innan för att inte utsätta honom för stress.
Nån som har några kloka råd?
Jag skaffade mig 2 grisar, (mini/hängbuk) ett syskonpar för drygt 5 år sen.
Dem är helt underbara men var 3 mån och rädda när de kom, och har varit stallgrisar.
Dem lever ett som jag tycker fritt och bra liv, har stor utebox och en STOR hage i anslutning som skulle kunna få många grisar och även hästar avundsjuka.
Dem är sociala, sällskapliga men med stor integritet, och något skygga för främlingar.
Funkar jätte bra med barn.
Med åren har jag lärt mig att tolka deras läten och vad det betyder(ungefär i alla fall.)
Nu till problemet, Megasen, kastrerad, har börjat bli något aggressiv, jag hör det på hans röst och tonläge + att vid flertal tillfällen gått emot mig och nafsat i byxorna.
Något som jag aldrig skulle kunna tänka mig.
Grisar ser generellt dåligt men hör, luktar mycket bra.
Han är smidig och slank, så det är inte att han skulle ha blivit fet och fått veck som hänger över ögonen som skulle kunna vara en orsak till beteendet.
Han har betar som måste göras något åt, och jag är rädd för att han då kommer bli rädd,för vi måste hålla honom och risken är då att han börjar bitas. Tror jag och att då förtroendet skulle bli sargat.
Han kan INTE ha betarna kvar för de växer mot trynet och gör honom snart illa.
Om han har ont är svårt att säga för han gillar INTE att bli fast hållen.
Så vad ska jag göra, hjälpa honom med betarna och hoppas på att allt går bra, Vet gillar ej att söva grisar ( de kan dö )
och om han blir aggressiv efter detta, ta bort honom?
Eller ska jag ta bort honom innan för att inte utsätta honom för stress.
Nån som har några kloka råd?