Någon som är duktig på russavel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hovdam
  • Startdatum Startdatum
Sv: Någon som är duktig på russavel?

Hej
Jag har ett litet russto vars stamm jag är nyfiken på. Är helt ny på russ.
Fotuna 30-05-0657
e. Ruton 513
u.Umbra 4094
ue. Effekt 347
uue. Lorion 268

Hon har bred bläs fyra vita ben vit svans och fläck under magen. Var kommer bukskäckanlaget i från?

Hej!
Hon heter väl Futona, din häst?
Rina som är mormor till henne, har lämnat skäck också, och det kommer från Balder 140 och hans stam som kommer från Skansen förresten, apropå tidigare inlägg. Balder är mormors morfar till Futona.
På pappas sida, finns Nils Dacke 94, som är mormors morfar till Ruton, hennes pappa.
Dessa hingstar hade skäckanlag, och det har gått vidare i alla generationer. Det brukar dyka upp lite skäckar hos hennes uppfödare då och då. Ruton själv är mörkt brun utan tecken, och Umbra ljusbrun med stjärn, så är genetiken!

Glömde skriva till att Rutons mödernelinje som kom till stuteriet med mormor Domina 582, även den är av Skansenstam, som har gett en del skäckar.

Futona (Fotuna?) har förutom spännande färg även en del släktingar som presterat bra på travet. Farfar Milton, som var utlånad till Finland ett antal år, travade själv 2.01,5. Hans pappa Pinocchio, travrekord på 2.05,9, var en riktigt bra travförärvare, precis som man kunde tro av stammen, Dröm (1.56,9) - Nils Dacke (2.08,9).

Vidare var Futonas mormor Rina ett mycket kapabelt (och något knepigt...) sto som bl a vann Guldstoet och travade 1.52,7a. Morfar Effekt travade inte så fort (2.13,3) men vann rätt många lopp. Effekt var ELIT-premierad och lätt linjeavlad på matadoren Dröm.

jag ska ut med kamran. fläcken under magen syns inte i viterpälsen som är så pass ljus att fläcken bara syns i sommar päls. Men det är ingen tvekan omm att hon har skäck anlag.:banana: Glömde skriva att hon har blå fläckar i ögonen.

har hon "flikiga" strumpor som går låångt upp på benen? då räknas hon väl som Sabino?... eller det kanske det inte heter på russ :o :crazy:

Inom russ nöjer vi oss att kalla dem skäck, kort och gott. Med grundfärgen angiven, såsom brunskäck, rödskäck osv. Det är bara recessivskäckanlaget som finns inom rasen.
Jag tror att detta sto bara har korta strumpor om jag minns det hela rätt och är inte registrerad som skäck utan som brun med de vita tecken hon har.

Stämmer. Hon har bara korta strumper. Det andra vita under magen och i svansen står inte med i passet:confused: :confused: Hur gör jag med det.

Kontakta Svenska Russavelsföreningens registratur, som du hittar på www.gotlandsruss.se under registrering, så kan vi diskutera hur vi skall göra för att rätta upp signalementen. Hon är ju chipmärkt i samband med id-kontroll, så det är inga problem med identiteten på så vis.
Liselotte

*ursäkta min lilla trådkapning*

är det nån som känner till allgunnens yes jag tycker han är så fin hadde jag haft ett russto så hadde jag nog velat få henne betäckt med han, :)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar