Någon som är duktig på russavel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hovdam
  • Startdatum Startdatum
H

Hovdam

Vi har nu fått in ett bedårande russ-sto i stallet. Eftersom vi avlar halvblod kan vi inte ett "jota" om russavel. (Min syster som köpt henne till sina barn-barn). Så nu undrar jag om det finns någon duktig här på buke som kan säga något om följande stam;

Far: Haj 374
Mor: Vasti 3086
Morfar: Vagabond 360
Mormorsfar: Komet 338

Nu har vi ju inte köpt henne för avel, men eftersom vi är avelsintresserade är det ju alltid kul att veta lite mer om stammen och om någon tycker vi skulle ta ett föl efter henne.

Tacksamma för alla svar!

Sv: Någon som är duktig på russavel?

Ingen som vet? "putt" :smirk:

Vagabond är ju iallafall rätt så känd, används en hel del inom travet.
Haj känner jag igen, men jag kan inte placera honom just nu..

Vagabond är elitpremierad med rek. 1.43,2a.
Han är far till bl.a. Bond och Tyson II :)

Komet är också elitpremierad och far till bl.a. John Russ.

Så stammen är det inget fel på iallafall ;)

Haj 374 A-premierades 1994, flerfaldigt guldbelönad på utställning i Sverige. Han exporterades 1996 till Finland, stuteri Ai-Ka (hemsida http://www.aikatalli.net/ - fast man begriper inget om man inte kan finska), och dog där i fjol, 24 år gammal. Han representerade Gulldings hingstlinje, har ingen son i aveln i Sverige men Jonne som är avelshingst i USA. Haj har främst utmärkt sig som exteriörförärvare, han är inte eftertraktad i travstammar. Bild:
galleria.php

Motsatsen gäller för morfar Vagabond 360, ELIT-premierad 1997, död 2002. Ingen framstående exteriörförärvare men en lysande matador och linjebildare inom travaveln.

Ditt stos mormor Komtessan var ett pyttelitet sto som just pga sin mankhöjd inte kunde stambokföras, minimihöjden för ett russ-sto är 115 cm... Därför valdes Vagabond till henne när hon betäcktes, en ganska stor och rejäl hingst, och resultatet blev Vasti.

Mödernelinjen i övrigt är samma som i samme uppfödares mycket välkända Diana 2243, ett ELIT-sto som producerade diplomston och utställningsvinnare på löpande band. Diana var ungefär 3/4-syster med mormorsmor Majvi.

Ditt sto B-premierades 2000 med 87878=38 poäng, vilket ju är helt OK. Lycka till med henne!

Då står det fel på sidan jag hittade tiden på :o ...
men det är lätt o missa tagenterna, men det är synd att dt står fel

Nä det tycker jag inte för i så fall hade aldrig min häst haft det dåvarande svenska rekordet. :D På den tiden fanns det inte någon som gått under 1.45.

Tack för alla svar!:bow:

Det verkar ju inte så dumt. Men om jag skulle betäcka nästa år - har ni russkunniga några förslag på hingstar? Vore lite kul att ha en liten "russunge" på gården. Säljbar sådan.

Nä det tycker jag inte för i så fall hade aldrig min häst haft det dåvarande svenska rekordet. :D På den tiden fanns det inte någon som gått under 1.45.

Nu hänger jag inte riktigt med här, tycker du INTE att det är synd att det står fel :confused: Jag tycker det är rätt dåligt att det inte ändras...

Tyckte att det lät väldigt snabbt, men jag visste ju att han hade ett bra rekord iallafall...men det var ju säkert väldigt bra för så många år sedan.

En poäng med ditt sto är att hon är "rent" russ, utan inslag av främmande blod (alltså från de båda welshhingstar som togs in i russ-stamboken på 1950-talet). Många uppfödare bryr sig inte om detta, men det kan ju vara kul att veta.

Om du bor i Göteborgs-trakten har du ju ganska nära till fantastiskt fine Hadar 539, BIS-vinnare på Riksutställningen 2002, 2004 och 2005, m m. En underbar RUSShingst: typstark, välbenad, rörlig... Dessutom mycket välstammad, med ELIT-premierade oerhört förärvningssäkra föräldrar. Hadars äldsta avkommor är födda 2004. Hadar är liksom ditt sto fri från welshblod.

Kolla in hingstlistan på russavelsföreningens hemsida www.gotlandsruss.se, den dateras upp i vår med aktuella stationer för russhingstarna. Ditt sto är ganska lättkorsad, hon har inte så vanliga blodslinjer.

Vill du har en lättsåld avkomma är det kanske någon av prestationshingstarna som gäller - men då är kanske frågan hur attraktiv ditt sto är som moder, e en inte särskilt gångbar travpappa, om hon inte har egna travprestationer? Hingstar med starka egna travprestationer är t ex Ernst Ronaldo 580 (äldsta avkommorna födda 2006), Junisorken 484 eller Raider 448; alla tre passar bra till ditt sto blodsmässigt, Junisorken är "welshfri".

Vad kul att hon är "ren". Kanske inte så många som bryr sig men kul ändå. Men några bryr sig i alla fall, ex Slottskogens Djurpark i Gbg. Dom vill ha genuina russlinjer vad jag förstår.

Hm, blir ju knepigt det här med att välja hingst. Stoet självt har inga meriter från travet vad jag vet, och med en icke önskvärd pappa (i travet) men en önskad som morfar... Antar att man inte kan få så mycket för ett russföl om det inte har "perfekt" stam för travet. Även om man väljer en kanonhingst. Eller har jag fel?

Tja, finns en del att tänka på här verkar det som.

Lånar plats i denna russ-tråd, hoppas att det inte gör något.
Vi har ett russ-sto f.1987 och jag skulle gärna vilja ha reda på hennes utställningsresultat om någon har tillgång till gamla sådana.
Det gäller i så fall 1990 när hon fick diplom och 1991 när hon AB-premierades. Har hittat ett gammalt resultat från -89 på Skogsbaggens hemsida.
Säg till om du tror du kan hjälpa till så PM-ar jag uppgifter om henne.

Du tror inte att det skulle underlätta om du skrev vilken häst det gäller här i stället? :idea:

Vill du har en lättsåld avkomma är det kanske någon av prestationshingstarna som gäller - men då är kanske frågan hur attraktiv ditt sto är som moder, e en inte särskilt gångbar travpappa, om hon inte har egna travprestationer? Hingstar med starka egna travprestationer är t ex Ernst Ronaldo 580 (äldsta avkommorna födda 2006), Junisorken 484 eller Raider 448; alla tre passar bra till ditt sto blodsmässigt, Junisorken är "welshfri".
Jag har funderat flera ggr över Jardin som är morfar till Tyson II och Unni Speed. Han är ingen travförärvare vad jag förstår men det har ändå blivit hög klass på avkomman. Om de lägger på en "travhingst" på det här stoet borde det väl ändå vara gångbart med Vagabond och Gisela, Komets mamma, som borgar för travanlag på mödernet?

Du tror inte att det skulle underlätta om du skrev vilken häst det gäller här i stället? :idea:

Anledningen till att jag tänkte PM'a var att jag tänkte jag kunde ange vem som ägde henne då, något jag inte vill göra på ett forum.
Men det är ju inte någon nödvändig uppgift så här kommer hennes stam etc:

Centri 3004 (reg.nr: 1843/87)
f.1987
e.Intrig 378 u.Cenita 2601 ue.Center 330 uu.Diana 2243

Hon stod fram till åtminstone 1994 på Gotland, hon har fått fyra föl:
-91 h. efter Komet 338 (Cento), -93 h. e.Othello G 431 (Corint), -94 h. e.Kanel 442 (Cesar) och -96 s. e.Amiko 450 (namn?).

Jag har hittat ett resultat från 1989 här: http://www.skogsbaggen.com/skogsbaggen/resultat/resultat.html

Hoppas att du eller någon annan kan hjälpa mig.

Hon har fått fyra föl:
-91 h. efter Komet 338 (Cento), -93 h. e.Othello G 431 (Corint), -94 h. e.Kanel 442 (Cesar) och -96 s. e.Amiko 450 (namn?).

Stofölet född 1996 heter Cera SE 30-96-5859, enligt stamboken band XIII.

Vad gäller premieringsresultat från 1990 & 1991, om inte Centris dåvarande ägare Sören L kan hjälpa dig (antar att du pratat med honom?) kanske du kan kontakta premieringsarrangören Gotlands Läns Hushållningssällskap, telefon 0498-20 22 40 och be dem rota i sina arkiv. Lycka till!

Nä, jag har inte gjort några ansträngningar alls att ta reda på något :o , valde den lata vägen att slänga ut en förfrågan här (här brukar alltid finnas någon som vet nå'nting ;) ).
Känner du till hennes dåvarande ägare (vet inte ens om personen ifråga lever)?

Jag känner inte Sören, men har PM:at dig hans telefonnummer som jag hittade på Eniro.se. Han ägde ditt sto 1991 när hon stambokfördes och AB-premierades i alla fall.

Vad kul att hon är "ren". Kanske inte så många som bryr sig men kul ändå. Men några bryr sig i alla fall, ex Slottskogens Djurpark i Gbg. Dom vill ha genuina russlinjer vad jag förstår.

Kanske inte ett dugg intressant, men även Skansenstallet vill ha rena russ...

Lycka till med ditt sto

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar