Har kommit fram till att min häst får för lite av både fosfor, kalcium, magnesium och selen. Han får nu 10 kg hösilage, ca 4 dl blöt betfor, 1,5 dl mineraler av märket Vitafor Solid och en halv jäst per dygn. Även runt 1 kg halm att tugga på under natten.
Analysen på hösilaget:
Ts 88,4%
Råprotein 99 g/kg TS
Smb protein 55 g/kg vara
Energi 8.3 MJ/kg vara
Med den foderstaten han får nu får han både för mkt energi och protein, men om jag minskar på hösilaget tappar han i vikt.
Han är för tillfället skadad och har vilat/promenerats i 2 månader. Började skrittas uppsuttet ca 45 min/dag för 2 veckor sen. Står i sjukhage.
Det är en häst med mycket energi och som spänner sig och stressar upp sig lätt.
Om jag bytar ut mineralerna till Vitafor Strong blir alla värden bra förutom fosfor som fortfarande är för lite, är det jätteviktigt att ge i rätt mängd?
Analysen på hösilaget:
Ts 88,4%
Råprotein 99 g/kg TS
Smb protein 55 g/kg vara
Energi 8.3 MJ/kg vara
Med den foderstaten han får nu får han både för mkt energi och protein, men om jag minskar på hösilaget tappar han i vikt.
Han är för tillfället skadad och har vilat/promenerats i 2 månader. Började skrittas uppsuttet ca 45 min/dag för 2 veckor sen. Står i sjukhage.
Det är en häst med mycket energi och som spänner sig och stressar upp sig lätt.
Om jag bytar ut mineralerna till Vitafor Strong blir alla värden bra förutom fosfor som fortfarande är för lite, är det jätteviktigt att ge i rätt mängd?