Någon som är bra på att beräkna hur länge hunden kommer leva?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sandraR
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 4 139
S

sandraR

Hej !
Hur gammal tror ni att en hund som är 9 år gammal, tidigare illa behandlad med dåliga tänder och som lätt blir förkyld kan bli? Det är en shih tzu och normalt blir de 15-16 år vilket jag så gärna hoppas att han kommer bli. men just då att han vart illa behandlad innan han kom till mig, det kan ju ha "försvagat" honom? Är bara nyfiken, för ibland grubblar jag så mkt på det då han har en riktigt stor plats i mitt hjärta.
Kram Sandra.

Sv: Någon som är bra på att beräkna hur länge hunden kommer leva?

Nästan helt omöjligt att säga, han kan ju tex bli påkörd av en bil imorrn... Eller ja, du förstår poängen.

Jag skulle kosta på honom en seniorkontroll på klinik om du är orolig. Där kollar de hjärta,lungor, tar blodprov osv.

Ja jag säger den före, går ju inte direkt räkna.

Men gör en koll ho vetrinären riktigt så vet ni sen hur hunden är för skick i nu.

Finns tyvärr ingen adekvat livsmätare för varken människor eller djur, men hunden är i ett gott skick i dagsläget och har inga sjukdomar? Då lär den leva ett tag till iaf. Att göra regelbundna kontroller hos veterinären låter som ett vettigt råd, om man är orolig, annars så se till och njut av varje dag med din hund. Oavsett hur länge den kommer att leva så kommer det ändå inte vara länge nog enligt dig. Man vill aldrig förlora en vän.

Alla våra shih-tzu har blivit långlevade och det har passerat många genom vår familjs kennel :). Är du orolig så kolla upp honom på en klinik!

Tack för alla svar! Hur mycket kostar en seniorkontroll på ett ungefär då?
Kram Sandra.

Tror inte du ska tänka så mycket. Går ju inte att gå runt och fundera på när ens hund, häst, katt, mormor, pappa, sambo ska dö. Då blir man ju galen.:D

min hund var också illa behandlad när hon var ung och var mager som ett staket när jag fick henne. men hon fyller 13 vid årsskiftet och har nog planerat att leva länge till. 13 är ju rätt gammalt för en schäfer! så jag tror inte du behöver vara orolig så länge hunden är pigg och glad.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 005
Senast: Lillefrun
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 375
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej. Min snart 12 åriga ponny Aurora har fått artos i ett bakknä som inte gått att behandla och som inte blivit bättre sedan våren 2021...
Svar
13
· Visningar
1 455
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka