Någon som använder sig av...

G

GaurdianAngel

ryckmetoden vid inlärning av fot? Varför? Fick idag reda på att en tränare, som jag inte trodde, använde sig av denna metod gör det. Trodde att h?n hade större kunskap än så, eller är detta vanligt?

Sv: Någon som använder sig av...

Hmm, det här trodde jag övergavs för tio år sen. Förstår inte varför man vill lära in ett 'frivilligt' beteende med en bestraffning. Vad skulle det vara för bra med det?

Jag gör det aldrig. Fot ska vara något roligt och inget man gör för slippa ett ryck.
Däremot såg jag en som lappade till sin hund över huvudet i måndags. Jag vet inte riktigt vad hon gjorde, för jag tränade själv. Men jag hörde hon sa sakta till sin hund flera ggr, och tillslut fick hon utbrott och tog tag i hunden och lappade till den. Undrar hur mycket den lärde sig av det?!!

Nej, jag rycker inte. Det har ingen effekt på min hund. Däremot petar jag henne på örat när hon fladdrar iväg och tappar fokus. Då är hon med i matchen igen.

Nej det gör jag inte. Mina är för hårdhudade för att ens känna det. Men visst kan jag rycka i andra sammanhang om jag blir irriterad. Igår fladdrade den ena hunden iväg mot ett par skällande småhundar för andra gången och då blir jag arg på klassikt sätt och stampar i backen (myyycket effektivt *nope*) och nog tror jag att jag drar till också. Men om det blir nått direkt ryck vet jag inte... Inget som hunden iaf reagerar på. Det är nog mest att spännet på kopplet skramlar till.

Men under fot har jag aldrig gjort det. Men borde enligt många eftersom att mina hundar inte är så diciplinerade när de går fot. Vi kan lika få 6.5 som uppemot 9 om det är en bra dag. Det där med diciplin *tss* Överskattat ;)

Jag lärde in fritt följ genom helt och hållet positiva metoder. Däremot kan ett lätt ryck i kopplet vara effektiv korrigering på MIN hund - HON blir taggad av det och får bättre position.

Däremot skulle jag inte lära in fritt följ på det sättet.

Skönt att höra. Jag blev väldigt förvånad över att denna tränare lärde ut sådant. Dessutom till en valpägare. :crazy:

Ja, de där öronen är bra ibland. De får sig en tillpetning ibland. Har ju en fördel att mina hundars öron står upp. :angel:

Apropå det där med fot..
Sorry om jag lånar tråden lite GA.

Mulle kan vara jätteduktig när det gäller att gå fot.. när han själv vill dvs. Men problemet är att oftast går han snällt en bit, och sen när man minst anar det så sliter och rycker han mot en lyktstolpe/buske eller nåt annat intressant.
Nån som vet hur man kan göra? så man slipper dra armarna ur led varenda gång man är ute med honom. :(

Gör han så när ni tränar och gå fot, eller menar du när ni bara går promenad?

Precis!

Jag är inte heller guds bästa hundägare. Visst gör man fel ibland, just för man kanske blir irriterad mm. Men på träning då är det positivt och roligt. Sen om de skulle rycka till när man är ute och går, då skulle jag också kunna rycka tillbaka (ren reflex tror jag, eller hur jag nu ska säga.)

Inte jag...men om hunden kan fot och ändå fjantar iväg kan den få en snärt av kopplet, det brukar iaf få min hund att skärpa sig (ofta räcker det att jag snärtar kopplet mot mitt eget ben eller bara harklar mig, ibland behöver man bara påminna dom lite om att man faktiskt är med).

Nu vet inte jag om det är så. Men jag tycker mig märka att hundar som gör så, oftast också vinner på det. Att de rycker till och drar mot tex en stolpe för att nosa, och oftast får de då göra det, för de kanske ska kissa.
Men sånt tillåter aldrig jag. Inte ens om de vill kissa. Kissa kan man göra utan ryck.

Jag pratar mycket med mina hundar när vi är ute i koppel, nosar de och jag vill gå så säger jag så gott som alltid deras namn när jag vill gå vidare. Då lyssnar de direkt, och det blir inga segdragningar. jag har testat att inget säga, och då blir det gärna det där att de står kvar och nosar och försöker hålla sig kvar, fast jag drar.

Så jag har inte dessa problem, och är kanske inte den bästa att ge råd. Men jag hade sagt ett ordentligt nej, och sagt att hunden skulle komma tillbaka till mig. Och när den slutar dra, skulle den få gå fram och nosa. Och som jag skrev innan, skulle en hund hålla på så titt som tätt, skulle jag säkert rycka tillbaka och sen säga nej och fortsätta som jag skrev. För en arm urled vill man ju inte ha...

Tillägg...jo, man ska ju inte rycka, men skulle en hund hålla på så mycket, så skulle jag nog också bli irriterad och ge ett ryck tillbaka... Tyvärr :-)

När du tränar.. Är du tillräcklig rolig? Eftersom han tappar koncentrationen.

Min äldre hund är helt i sin egen värld och nosar och märker inte att jag går iväg. Inte ens om hon är kopplad om jag säger som så... Ju mer stressad orolig hon är ju mer suger hon fast och nosar. Jag har gjort allt. Jag menar verkligen allt, men ingenting har fungerat.. Är hon lös så kan hon bli 200 m efter utan att märka att vi går iväg. Ibland brukar jag retas med henne och jag kan lyfta upp hennes båda baktassar samtidigt utan att hon slutar att nosa på exakt samma ställe!! Numer har jag gett upp och accepterar att hon nosar. Är hon lös så passar jag henne hela tiden så att hon blir max 5 meter bakom. Är hon kopplad så antingen gå vi (då kortar jag kopplet) eller så nosar vi (å det går i snigelfart :D)

Den yngre hunden märker alltid om vi går iväg och följer också bara med om kopplet tar slut. Det är inget jag lärt henne utan hon bara gör så.

Jag har också fått tipset.:crazy:
Tur att man har en sund inställning och inte köper allt man hör längre... Vilket man ju ofta gör som nybörjare.

Ryckmetoden skulle aldrig funka på min hund. Eller jo visst, nog kanske han skulle lära sig gå fot, men utan glädje.:crazy:

Enda gången jag rycker tag i min hund är när han gör något förbjudet. Då måste jag ta i med all min kraft för att han ens ska rubbas, men den korrigeringen förstår han och det räcker ofta med ett ryck för att han ska skärpa sig. Förbjudet under träning är tex att köra ner sin näsa i backen så att min arm nästan dras ur led (:mad: ) eller tvärkasta sig mot en annan hund (60 kilo kropp som gör en häftig lekinvit kan göra ont:mad: ).
I huvudsak korrigerar jag blixtsnabbt med rytningar, harklingar eller stamp i marken under träning.

Märkligt att det finns människor som använder sådana här förlegade metoder för att lära in en sådan enkel sak som fotgående år 2005.:eek: :crazy:

Jag är inte den sorts person som gärna rycker i hunden, men när jag precis hade övertagit Zingo försökte han dra iväg efter ett par harar. Han lyckades släpa iväg med mig ca 5 m innan jag fick stop på mina egna ben. Tyvärr var han i det läget onårbar, han varken såg, hörde eller kände att det fanns någon i andra änden av snöret som ville honom något. Den gången var jag faktiskt tvungen att helt enkelt vända honom i luften. Det är inget jag är stolt över och jag har aldrig behövt göra om det. Men det var en hemsk känsla att inte ha kontroll över och kontakt med honom.

Synd att detta ska läras ut.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 255
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
869
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 862
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama