Sv: Någon som använder sig av...
Nu vet inte jag om det är så. Men jag tycker mig märka att hundar som gör så, oftast också vinner på det. Att de rycker till och drar mot tex en stolpe för att nosa, och oftast får de då göra det, för de kanske ska kissa.
Men sånt tillåter aldrig jag. Inte ens om de vill kissa. Kissa kan man göra utan ryck.
Jag pratar mycket med mina hundar när vi är ute i koppel, nosar de och jag vill gå så säger jag så gott som alltid deras namn när jag vill gå vidare. Då lyssnar de direkt, och det blir inga segdragningar. jag har testat att inget säga, och då blir det gärna det där att de står kvar och nosar och försöker hålla sig kvar, fast jag drar.
Så jag har inte dessa problem, och är kanske inte den bästa att ge råd. Men jag hade sagt ett ordentligt nej, och sagt att hunden skulle komma tillbaka till mig. Och när den slutar dra, skulle den få gå fram och nosa. Och som jag skrev innan, skulle en hund hålla på så titt som tätt, skulle jag säkert rycka tillbaka och sen säga nej och fortsätta som jag skrev. För en arm urled vill man ju inte ha...