Någon som använder sig av...

Sv: Någon som använder sig av...

Jo, jag fattar inte vad det är med fågelhundstränarna... Det är ju faktiskt rätt enkla hundar, jag menar, jag är uppväxt med terriers, en fågelhund är rena barnleken.

Men det är nåt de har fått för sig, här nere kallar vi det för vhorstelydnad ;) Dvs, allt våld är nödvändigt :angel: Dock har jag än så länge inte träffat den fågelhund som är "stenhård i huvudet", från början är de alla rätt följsamma, men ägarna förstår ju dem bara för att "de är så hårda"... Jamen skaffa terrier så kan vi snacka sen.

Vet inte om du såg "JAKT" när de hade fågeljakt med gordon setter, som hade kvinnlig förare.... Skrikigare och jobbigare hundförare har jag aldrig sett, jag hade skämts livet ur mig om det hade varit jag, men ingen annan reagerade. Nä, fågelhundar är stenhårda, ska uppfostras med stryk och man måste gå upp i falsett för att de ska lyssna, dessutom 700 dubbelkommando....

//E

Jag hamnade i en speciell situation för någon månad sedan.
Jag hade en kund på min salong som jag höll på att göra behandling på och samtalet kom in på hundar.
Först skall jag berätta att om det förs samtal under behandling så är det i princip kunden som svamlar lite, jag pratar som regel inte. De skall få slappna av.
Då berättade min kund att det var så jobbigt med den ena hunden som bara drog och drog. Jag frågade henne "Vad gör du åt det då?" (Vi har båda hund så ibland pratar vi om det.) "Jag rycker till."

Hmm, vad svarar man på det utan att starta upp en diskussion under behandlingen? :smirk:
Kommer inte ihåg vad jag sa nu, men det var något neutralt samtidigt som jag påpekade att det nog fanns mer effektiva metoder. Oavsett, SUCK!

Detta är en person som tränar jakt.

Nej jag såg inte det. Problemet är väl att de har sån sa***s jaktlust och det är därför man har så svårt med förföljandet. Nån sa till mig att 10% av hundarna var fast i flog. Vet inte om det stämmer? Men men...

Jag skulle gärna uppdatera policyn, men inte i den riktning du önskar.

Trötter skrev:
Hu... Varför inte föreslå att man pratar med sin hund..? :idea: :angel:

Kan inte någon som är engagerad i det här gänget agera o se till att man uppdaterar policyn??? Vem utbildar instruktörerna? Varför händer det ingenting? Jeeses... :confused: :crazy: :devil:

Vad är det du reagerar på undrar jag?:confused:

Det här? ---> "Hunden måste ”väckas/ påverkas” för att kommunikation skall uppstå. Det kan innebära att hundägaren till exempel handgripligen tar tag i hunden eller ger den ett koppelryck. Avsikten är då att hunden ”vaknar upp” och låter sig påverkas. "

Jag uppfattar inte något i policyn som fel?

Jag har aldrig använt ett ryckande som inlärningsmetod i Fotgående. Min hund kan kommandot "fot", och när jag har sagt det vet han vad som gäller. Skulle han få för sig att bara strosa vidare så kan jag peta honom lite på örat eller rycka lite lätt i kopplet, just som uppmärksamhet. Det funkar inte att gulla med rösten eller dra upp en godis framför näsan.

Däremot har vi använt den sk. ryck metoden när det handlar om att gå fint i koppel. När han gick in i sin könsmognad blev han HEMSK i kopplet. Drog och slet, kastade sig mot andra hundar osv. Försökte med alla knep så som att stanna och vänta på kontakt (detta resulterade en gång i att vi stod blickstilla i 35 minuter utan att min herre brydde sig ett smack), fick kontakt och gick 1 steg, då drog han igen och vi fick köra om samma metod. Efter 20 min tröttnade jag. Har även testat att pipa med boll, godis och hela kittet men icke. Så en dag när vi var ute och han började tokdra så klaschade jag till honom i sidan med läderkopplet. POFF så var det problemet helt ur världen.

Alla hundar är som vi sagt innan olika. Alla mattar också för den delen!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 255
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
869
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 862
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern