Någon som använder sig av...

Sv: Någon som använder sig av...

Jag måste faktiskt skamset nog säga att jag har gjort det med min hund. Efter att gått kurser på bruks och hundpsykolog och min hund bara lyfter ögonbrynet ock vänder ryggen mot mig vad jag än tog mig till så tröttnade jag. Hon fixade tex "ett-steg-sitt" men inte två steg, då bara gick hon. Så en dag när jag var ute och hon "försvann" ryckte jag tillbaka henne på plats och berömde jättemycket. Hon är av den typen som blir upptrissad av hårdhet eller vad man ska kalla det. Försök att leka igång den hunden utan att nypa, dra och putta på henne, det går bara inte. Hon går fot med mig nu med glädje och hyfsat fin ögonkontakt, hon är inte speciellt kontaktsökande och har aldrig varit.
Detta är absolut ingen metod som jag skulle få för mig att använda när jag ska lära in fot på en annan hund, och absolut inte en valp. Detta kändes som sista utvägen i ett svagt ögonblick och det funka.

Jag accepterar inte att han gör så, anser oxå att kissa kan han göra utan att dra. Men den inställningen verkar inte Mulle ha. Jag har nog försökt allt, men han verkar inte riktigt fatta att jag håller i andra änden på kopplet. Sen har jag nog inte alltid styrkan att hålla emot när han rycker till, då jag har problem med både axlar, rygg och nacke. :(
Är han lös så gör han dock aldrig så. Då kan han gå fot hur länge som helst utan att ens titta på en stolpe eller dylikt.

Jag tror jag är tillräckligt rolig :o Iaf anser han det när han är lös, för då funkar ju allt klockrent, och jag gör precis på samma sätt när han är kopplad :confused:

lär in fot med ögonkontakt och "fånga" honom med blicken. något som jag har kämpat med hela sommaren med min tik är ett engagerat ff. jag har gått korta bitar och tvärvänt samtidigt som jag har hukat mig och gett en näve godis vid mitt högra knä. det ska upprepas många många gånger och man får inte förstöra det genom att kräva ff någon längre bit. vill man kan man lägga in ett "nu vänder vi" eller annan förvarning innan man svänger.

så småningom går man lite längre bitar och vänder inte förän man har stadig ögonkontakt och efter det kan man göra en sväng (snärtigt med lätt böjda knän) utan att hunden får godis och göra godissvängen kort därefter.

rätt utfört får du en hund som går ur en vändning med superenergi och som under hela ff går och hoppas på en vändning. från ett riktigt dåligt ff har nu min tik ett skitsnyggt.

samma sak kan man sedan föra över till halterna men där står man stilla rakt fram och ger godis på hundens vänstra sida (kräver förståss lite teknink) för att undvika att rumpan åker ut.

GaurdianAngel skrev:
ryckmetoden vid inlärning av fot? Varför? Fick idag reda på att en tränare, som jag inte trodde, använde sig av denna metod gör det. Trodde att h?n hade större kunskap än så, eller är detta vanligt?

Tragiskt. Att någon har en titel/utbildning eller lång erfarenhet är ju tyvärr inte någon garanti för deras kompetens... Tider förändras - o alla hänger inte med i utvecklingen. Ju mindre ödmjukhet o nyfikenhet desto större "stillestånd"...
Precis som på hästsidan får man välja förebilder/tränare med hjärtat - känns det inte bra; så är det inte bra. De har stagnerat. :crazy:

Nej, men när jag kollat på kurs på bruksklubben så har det varit en metod som använts flitigt. Tyvärr.

Den metoden användes när jag gick kurs på Brukshundklubben för 14 år sedan. Trodde inte att de använde den alls längre. Jag använder den inte nu och kommer inte att göra det heller.

AnnikaW skrev:
Den metoden användes när jag gick kurs på Brukshundklubben för 14 år sedan. Trodde inte att de använde den alls längre. Jag använder den inte nu och kommer inte att göra det heller.

Det är INTE förenligt med brukshundklubbens policy att träna in fritt följ på gröna hundar enbart genom ryck i halsbandet!! Sådana metoder skall inte förekomma längre, utan bör anmälas till distriktet så klubben får en reprimand.

Det förekommer inte nu på min klubb, detta var ju för 14 år sedan.

cillamuffins skrev:
lär in fot med ögonkontakt och "fånga" honom med blicken. något som jag har kämpat med hela sommaren med min tik är ett engagerat ff. jag har gått korta bitar och tvärvänt samtidigt som jag har hukat mig och gett en näve godis vid mitt högra knä. det ska upprepas många många gånger och man får inte förstöra det genom att kräva ff någon längre bit. vill man kan man lägga in ett "nu vänder vi" eller annan förvarning innan man svänger.

så småningom går man lite längre bitar och vänder inte förän man har stadig ögonkontakt och efter det kan man göra en sväng (snärtigt med lätt böjda knän) utan att hunden får godis och göra godissvängen kort därefter.

rätt utfört får du en hund som går ur en vändning med superenergi och som under hela ff går och hoppas på en vändning. från ettriktigt dåligt ff har nu min tik ett skitsnyggt.

samma sak kan man sedan föra över till halterna men där står man stilla rakt fram och ger godis på hundens vänstra sida (kräver förståss lite teknink) för att undvika att rumpan åker ut.

Fot med ögonkontakt är det jag har tränat ända sedan han var valp. Det var nog bland det första jag lärde honom.. Och som jag skrev tidigare så funkar det ju när han är lös. Men när han är kopplad så verkar han inte ta det på samma allvar :confused: Eller så vill han helt enkelt slippa kopplet. Han har aldrig vart speciellt överförtjust i det. Vet att exet inte var så snäll mot honom när dom två var ute utan mej. :( (jag hade honom praktiskt taget lös hela tiden när vi var ute då, bodde mitt ute i skogen)
Det kanske sitter i fortfarande? Att han är så van vid att vara lös och vill slippa koppel?

// J som försöker hitta en förklaring till varför han gör som han gör.. men d blev kanske lite långsökt.

Det är väldigt vanligt hos jakthundstränare, och jag tycker speciellt hos de norrut (har varit lite överallt och det är inte lika vanligt här nere). Speciellt vanligt hos fågelhundstränare....

Jag har ju fågelhund och har än så länge inte träffat någon jakthundstränare som inte använder sig av koppel som korrigering/bestraffning. När jag förklarar att jag tränar UTAN koppel för att inte binda mig vid det (jag menar, vad gör de den dagen de inte har något koppel) så uppmanas jag med ett hånskratt att visa. Och att då min hund går bättre FF än deras gör med koppel är ju snöpligt....

Jag har gått efter brukshundsklubbens metoder, så nog vill jag säga att SBK har kommit långt i detta.

Försöker ifrågasätta denna metod, det ger ju bara sega hundar som väntar på korrigering i stället för beröm. Grejen är bara för dem är det en "hård" metod att slå skiten ur hunden, detta är en mjuka/nya skolan för dem... Vet en man här nere som tjänar storkovan på att privat utbilda hundägare i denna skola, i första hand jakthundar och ofta visar upp osv, han är inte främmande för "koppeldressyr".

Och om min hund sackar så stannar jag, alt. om det är mycket tjat och okoncentrerat så petar jag till henne.

//E

såg en gubbe på klubben i tisdags som försökte lära sin tollare att gå fot genom att varje gång hunden började nosa eller fick för långt fram rycka och säga nej. Det blev ännu värrre geom att han inte var speciellt tajmad i sina bestraffningar,om man nu ska använda det är väl tajming ett måste för att det överhuvudtaget ska få NÅGON effekt,men detta såg bara ut att vara jobbigt för både hund och förare. Tråkigt att se...:crazy:

min linföriget är inte heller riktigt lika bra som ff. om L har 9,5 på ff så har han 8,5-9 på lf. koppel använder vi ju när det är "avläge" så jag antar att de inte är lika taggade då. M som blivit lärd med ryck-metoden har (hade) dock en bättre lf än ff.

börja om med lf-träningen som du gjorde med ff. kanske är det så enkelt som att han inte har fattat?

lånar knapp...

Följande är saxat från sbk:s hemsida, det i fetstil har jag markerat:

POLICY
för Hunden i Svenska Brukshundklubben (SBK).

Policyn förespråkar att hunds beteende skall påverkas genom positiva metoder där man arbetar med hunden. Det kan ske genom att hundägaren avleder hunden och därmed ”får den på andra tankar”. Tillvänjning är en annan form av träning som bygger på att hunden och föraren successivt närmar sig det som utlöser beteendet och belönar önskat beteende. En förutsättning är dock att relationen mellan hund och förare bygger på förtroende och tillit där hunden underordnar sig förarens vilja.

Oönskade beteenden uppstår ofta utifrån att hunden tar alltför många initiativ och helt enkelt inte låter sig påverkas av sin förare. Hunden måste ”väckas/ påverkas” för att kommunikation skall uppstå. Det kan innebära att hundägaren till exempel handgripligen tar tag i hunden eller ger den ett koppelryck. Avsikten är då att hunden ”vaknar upp” och låter sig påverkas.
Så snart som hunden upphört med det oönskade beteendet skall också hundägaren upphöra med åtgärden mot hunden och invänta önskat beteende och belöna. Tillfogas hunden någon ytterligare korrigering är det att betrakta som straff/ våld.

Detta är ingen tränare från brukshundsklubben.

inte heller hos en jakthundstränare.

Faktum är att jag gick en blodspårskurs för något år sedan, som också innehöll en lydnadsdel. (Typ fot, sitt, stanna kvar) Instruktören där använde koppelryck ganska frekvent. Tyvärr.

oohhh... om jag säger som så... där vart jag kommer ifrån är det mycket eng.setter... (en del pointer också) De hundarna går alltid 2 steg bakom sin förare och ser ut som om att de ska dö... Det blir ryck ryck RYCK om hunden så mycket tittar åt ett annat håll.

Ibland kan jag avundas deras lydnad på hundarna. Men... Inte ser det så så roligt ut.

Jag har tränat ihop med dessa vad gäller fast i flog också. Ja det var lite cirkus. Det våra Labradorer och Flattar uppnådde på 2 h så höll de på med i två dagar, så det är helt klart en stooor skillnad i bl.a. jaktlust också... (Jo en Labrador kan också bli fast i flog, men tyvärr så avbröt jag träningen för tidigt, folk tittade så konstigt på mig när vi stötte duvor i stan :p)

Trissa skrev:
lånar knapp...

Följande är saxat från sbk:s hemsida, det i fetstil har jag markerat:

POLICY
för Hunden i Svenska Brukshundklubben (SBK).

Policyn förespråkar att hunds beteende skall påverkas genom positiva metoder där man arbetar med hunden. Det kan ske genom att hundägaren avleder hunden och därmed ”får den på andra tankar”. Tillvänjning är en annan form av träning som bygger på att hunden och föraren successivt närmar sig det som utlöser beteendet och belönar önskat beteende. En förutsättning är dock att relationen mellan hund och förare bygger på förtroende och tillit där hunden underordnar sig förarens vilja.

Oönskade beteenden uppstår ofta utifrån att hunden tar alltför många initiativ och helt enkelt inte låter sig påverkas av sin förare. Hunden måste ”väckas/ påverkas” för att kommunikation skall uppstå. Det kan innebära att hundägaren till exempel handgripligen tar tag i hunden eller ger den ett koppelryck. Avsikten är då att hunden ”vaknar upp” och låter sig påverkas.
Så snart som hunden upphört med det oönskade beteendet skall också hundägaren upphöra med åtgärden mot hunden och invänta önskat beteende och belöna. Tillfogas hunden någon ytterligare korrigering är det att betrakta som straff/ våld.

Hu... Varför inte föreslå att man pratar med sin hund..? :idea: :angel:

Kan inte någon som är engagerad i det här gänget agera o se till att man uppdaterar policyn??? Vem utbildar instruktörerna? Varför händer det ingenting? Jeeses... :confused: :crazy: :devil:

På första kursen som jag deltog i fick vi lära oss att vi skulle rycka tag ordentligt i hundarna, behövdes det så skulle vi dra så att dom ramlade. :crazy:
Jag var nybörjare och trodde att det dom sa var korrek men när hunden slutade visa glädje när vi körde in på deras parkering bestämde vi oss för att inte åka dit nå mer.

Skulle jag åka på kurser i dagsläget skulle jag välja en tränare i dagsläget skulle jag välja en som finns här och som kör i egen regi. Dom jag pratat med som gått där är mycket nöjda med hennes mjuka inlärningsmetoder. Hon jobbar efter att det ska vara roligt att arbeta och lära sig och det tycker jag låter som en mycket sund inställning.

På tal om hunden är han duktig att gå fot och när han blir disträ och vill traska iväg lite före så räcker det att man harklar sig eller petar till honom lite med fingret så återgår han till sin position.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 255
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
869
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 862
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama