Någon som använder Kormantskor?

Sv: Någon som använder Kormantskor?

Guldskor fungerar inte för mig. Min häst får sultryck av de. Hans hovar växer dessutom långsamt.(Jag har provat allt för att öka tillväxten). Han bör helst gå 10 veckor med samma skor flör att det ska finnas något att verka.
Jag använder järnskor med hårdmetallsvets. Hovis skor och riktar en extra omgång skor. Jag tar hem skorna och svetsar på de färdigriktade skorna. På så vis kan jag lägga på mer svets och jag slipper brandrisk och annat stök i stallet. Han brukar kunna gå två tävlingar på samma skor. Hovis sömmar med slimsöm och jag sömmar, om det behövs, om i samma sömhål med E söm.

KL

Tack för alla svar!

Hovis var här och skodde förra veckan med Kormantskor och har även varit iväg och tävlat distans och än sålänge är dom kanon.

Kormantskorna är mycket smalare och tunnare än den vanliga Järnskon men har håller bra ändå!
Har ju inte ridit med den så mycket men dom har ju iallafall klarat av en 5 mil tävling ;) och det bådar ju gått för fortsatt andvändning.

/I

Groom-pelle skrev:
Måste rätta Psykskaft: Våra (rättare Kristall) dips är inte ditsvetsade, utan "bara" nerknackade i borrade hål. Dipsen är koniska och sitter därför fast som berget. De funkar precis som dubb i ett vinterdäck. De ger både fäste i ex.vis asfalt och funkar som förstärkning mot slitage.

Har denna skoning testat med dips, skodd i dag, kan inte uttala mig om hur det funkar... Men min hovslagare svetsade även fast dipsen. fem i varje sko fick min häst. tre i tån och två i trakten.

Har skott honom med järnskor med hård svets(vilket funkar kanonbra, skon håller), men han halkar så på asfalten så nu provar jag detta. Och i dag fick han även sulor runt om, har ledsnat på att åka ut med stentramp (som hände på bla rönningen). Så sulor runt om blev det... Det är inte billigt att ha distanshäst.

Provade en gång med guldskor fram där han sliter mest, där rök skon efter 10 dagar, så de vill jag inte ha igen.

Blev nyfiken på det här med dips! Min 4åring är som jag skrivit i en annan tråd inne i en riktig vevvel-fas och har märkt att han halkar en del på asfalten vilket är vansinnigt obehagligt då jag är livrädd att vi ska drutta omkull vilkte vi har gjort på asfalt..en rolig kombination av bromasar som stressar och gör så att han viftar med huvudet,lite halvtaskigt fäste på asfalten och så snubbling.Båda framknäna uppskrapde..sådär lagomt roligt.
Men dipsen måste ju hjälpa honom att få lite bättre fäste? Är det hovslagaren själv som sätter dit dipsen eller måste man beställa?Min lillefjant går med dubbelnollor runtom om jag inte minns helt fel.
Värt att prova för oss?

Vår hovslagare borrar hål i järnskorna och knackar i dipsen. Inget stort jobb alls.

Tack så mycket för informationen.Ska fråga min om han kan fixa det åt oss...får se om det blir bättre!Tack för tipset!

Jag undrar om någon vet var man kan få tag på titanskor? När jag gick som hovslagarlärling, skodde jag en häst med titanskor, dessa var 1 år gammla och fortfarande i hyfsat skick samt med 6 små broddar gjutna i skon.

Ägaren sa att han köpt dom på täby galopp, men att dom kom från Tyskland. Skulle gärna vilja få tag i ett par.

Någon som vet?

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
990
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 442
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka