Någon som är nyfiken...?

Nixehen

Trådstartare
.. på mitt nuvarande stallbygge och vill se bilder? :) Ytterst simpelt på alla vis, men bilder finns ju på pågående byggnation så! :D
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Självklart, de är mycket roligare att se andra jobba än att göra det själv :).
Och att se ett stall växa fram är det roligaste som finns ^_^
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Vi har startskottet på vårat bygge om 1-2 veckor så jag vill se :) Får nog snöra upp bilder på mitt också sen om intresset finns..
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Absolut! Håller själv på för fullt :) så klart man vill se hur det går för andra!
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Okej!

Jag "kom över" ett gammalt fårhus som jag nu får inreda till stall efter eget huvud.
Byggnaden är 7,2x7,2m och ska inhysa tre fullstora boxar, plats för dagsbehov av hö och halm, samt gärna en "holk" där jag kan ha foder, vatten och läder med lite uppvärmning.

Började med att rita upp lite skisser, så bjuder på dem också! ;)

Klurar_pa_hur_jag_ska_lagga_upp_det_i_nya_stallet_gor_snygga_xD_ritningar_i_paint_Nagra_tankar_3.jpg

97741_1379104849.jpg

37613_1379108925.jpg


I slutänden blev det ingen av dem - utan det blir ungefär som följande:
Sahar_tror_jag_att_det_far_bli_minsann.jpg


fortsättning följer..
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Först fick jag lov att tömma på grejer:
Dags_att_tomma_byggnaden_dar_jag_ska_bygga_stall.jpg

http://cdn08.dayviews.com/110/_u7/_u4/_u4/_u2/_u4/u744248/13045_1376693949.jpg

Sedan var det dags att tömma på gammal bädd, en traktor tog det värsta - men en hel del fick vi skotta för hand. *pust*
Mocka_ur_gammalt_farskit_halm_och_snusk_Minst_8ars_badd_Bla_Men_det_maste_bort_for_att_jag_ska.jpg


Först på med grovgrus, 8kbm
26348_1379701063.jpg

65645_1379701151.jpg


Sedan på med fingrus - 8kbm:
90402_1379701268.jpg

Sedan padda:
69704_1379701602.jpg


(blir grusgolv i vinter då vi inte hinner gjuta. Däremot så lägger jag ev. stenplattor eller gummimattor sedan. Vi får se!)

Mer bilder på G..
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Idag har vi så börjat att bygga - den roliga biten!
Eftersom det är öppet upp i nock blir det lite knöligt med regelverk - men med långjävla plankor och en rejäl stege så löser det mesta sig! :)

79844_1379789953.jpg

63520_1379789962.jpg

99188_1379789965.jpg


Imorgon ska boxväggarna spikas klart, sedan blir det boxdörrar, dörr-i-dörren och innerväggar där det bara sitter masonit som innervägg.
Sedan efter det blir det att bygga trappa till loftet och "holk" för prylar. :)

Laddar väl upp mer bilder eftersom om intresse finns! :)
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Det är ju putte boxar! Jag skulle aldrig sätta en stor häst i en box på typ 9-10 kvm.
Minst 12-14 kvm :p :D :bump:
En av ritningarna har en box på 12 kvm, men de andra är för små i min smak.
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Och din åsikt i frågan är av vikt för min tråd för att..? O_o Jag förstår verkligen inte vikten av att kliva in och vara oförskämd bara för att? :cautious: Jösses alltså.. :wtf:
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Va kul! Var ligger det? Kommer du ha tillgång till bana/ridhus? :) Jag blir ju till och med sugen på att komma och hälsa på ;)
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Ute i Alunda, så det är ju nära till stan! Klart du ska komma ut och hälsa på! :D:D
Ridbana finns, med hinderpark om man så vill, massor av ridvägar (underbara!!). Inne i "stora" stallet finns också spolspilta, tvättmaskin, stor sadelkammare, plats för hovslagare (med betonggolv, klar fördel mot grus vid skoningar etc.) osv. Så i mitt stall ska pojkarna sova, äta natthö och bajsa typ - de går ute maximal tid (12-16h) per dygn i flock i kuperad hage, med fri tillgång på grovfoder. Så knappast troligt att de kommer lida i sina "små" boxar. ;)
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Ser superfint ut! Kommentaren om att de var små är ju bara otroligt onödigt. Kan man inte klaga på takhöjden/något galler eller liknande får man ju hitta på ngt annat ;)
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Så det finns ett större stall intill? Trevligt! :) Har du fått boende där också eller bor du i stan? *nyfiken värre* :D Jag får ta med mig zassoo eller cili, de hittar bättre där ute än vad jag gör!

Och nej, jag tror inte dina pojkar kommer att lida nånstans :p
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Ser superfint ut! Kommentaren om att de var små är ju bara otroligt onödigt. Kan man inte klaga på takhöjden/något galler eller liknande får man ju hitta på ngt annat ;)

Men eller hur? Jag blir så less bara. Alltid ska det kommas med pekpinnar åt något. Bara för att liksom. :banghead:
Det kommer blir riktigt luftigt och bra! Inga galler mellan boxarna och fri takhöjd, Stor stallgång och dessutom är de ute nästan jämt liksom. ^^
Och tack! :D

Så det finns ett större stall intill? Trevligt! :) Har du fått boende där också eller bor du i stan? *nyfiken värre* :D Jag får ta med mig zassoo eller cili, de hittar bättre där ute än vad jag gör!

Och nej, jag tror inte dina pojkar kommer att lida nånstans :p

Japp, men tyvärr fanns där bara två lediga boxar, och eftersom min ena var tvungen att komma hem från fodervärden hastigt och olustigt så fick det bli en annan lösning. (Med betydligt mer jobb, men mycket positivt också! ^^)
Jag bor här ute just nu, tills jag hittar något annat. ^^ (man ska vara nyfiken, annars får man ingenting veta ju! ;) )

Ta med Cili - henne känner jag ju. Blir det bara EN nu (läskig) människa! :nailbiting: :D ;)
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Hinderpark! ;)

Det blir finfint ditt stall! :)

Haha YES! En liten en, men dock - HINDER. Får se om vi hinner med att du får prova dem med Sudd-Ludd när du kommer ned. ^^ Han är ju rätt så ut kondis, men ett par skutt ska han väl orka med - långbeningen. :love:
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Borde ni inte använt betydligt kraftigare reglar, de där ser ut att knäckas så snart en häst får för sig att klia rumpan mot väggen, klenare än 10x10 hade jag aldrig vågat regla med om ens så klent när de är så långa. Tror det är 25x25 om det räcker i vårt stall och då går de ändå bara upp till liggande takbjälkar och är fastgjutna i golvet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 002
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 143
Senast: mamman
·
Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 852
Senast: Time Lord
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp