Någon som är nyfiken...?

Sv: Någon som är nyfiken...?

Haha YES! En liten en, men dock - HINDER. Får se om vi hinner med att du får prova dem med Sudd-Ludd när du kommer ned. ^^ Han är ju rätt så ut kondis, men ett par skutt ska han väl orka med - långbeningen. :love:

Det vore kul! :)
Fina Sudd-Ludd!
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

9-10 kvm för box är inte alls så fasligt litet att det inte går o ha storhäst i det... :) Alunda, uppsala alltså? :) Mysigt det ser ut! >Och gud vad roligt att få planera eget stall. det ligger väl som en framtidsdröm här!
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

9-10 kvm för box är inte alls så fasligt litet att det inte går o ha storhäst i det... :) Alunda, uppsala alltså? :) Mysigt det ser ut! >Och gud vad roligt att få planera eget stall. det ligger väl som en framtidsdröm här!

Det är ju minimimått för storhäst >171, 10 kvm
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Jag är imponerad över att du lade så mycket jobb och pengar på golvet. Personligen är jag tveksam till om jag ens skulle bry mig om att gjuta utan nöja mig med plattor.

Men, nu till ett men... Jag vill inte verka som någon sorts pekpinne men enligt reglerna så måste stallet vara sparksäkert.

Mao så räcker inte 22 mm vanliga brädor utan man måste upp i större dimensioner för att det skall stå emot. Vanlig boxutfyllnad brukar vara det dubbla.
Som någon i tråden redan nämt ang bjälkar så är 10x10 (alt att du skruvar ihop två reglar av den sort du har) mera rimligt för att göra dem.

Tänk även på att inredningen måste vara väl förankrad i golvet. Tro mig du vill inte få en häst som ligger och sparkar i väggen för att den har rullat fast eller har kolik så släpper allt i nederkant och hästen får hela boxväggen över sig som ett spikbemängdt plockepinn.

Om man bortser från skaderisken så är det ju förbålt eländigt att få stallet utdömt vid en inspektion och det blir det om du behåller väggarna.

Kanske du redan har grävt ner förankring och tänkt sätta dubbla bräder alt plyfaskivor på dem och "tjocka till" reglarna och då är det ju lugnt.

I övrigt så tror jag på stallet som sådant. Just att det är fri takhöjd och ventilationen/luften kommer att vara på plussidan. Storleken på boxarna är inom regelverket och hur den än är så måste du begränsa dig till det faktiska utrymmet. I detta fall går de dessutom ute i stora och bra hagar under en lång tid av dygnet.

Lycka till med bygget och posta gärna mera bilder.

mvh Eva
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Ute i Alunda, så det är ju nära till stan! Klart du ska komma ut och hälsa på! :D:D
Ridbana finns, med hinderpark om man så vill, massor av ridvägar (underbara!!). Inne i "stora" stallet finns också spolspilta, tvättmaskin, stor sadelkammare, plats för hovslagare (med betonggolv, klar fördel mot grus vid skoningar etc.) osv. Så i mitt stall ska pojkarna sova, äta natthö och bajsa typ - de går ute maximal tid (12-16h) per dygn i flock i kuperad hage, med fri tillgång på grovfoder. Så knappast troligt att de kommer lida i sina "små" boxar. ;)

Nu ville du ju uppenbarligen inte ha kommentarer men för att spara dig en massa pengar om du inte själv tänkt på det. Ligger detta stall på samma gård alltså som det stora stallet ? Om det gör det så måste ni förpröva stallet annars kostar det skjortan om ni bygger utan förprövning. Om fastigheten rymmer mer än 5 hästar måste man förpröva innan man får börja bygga annars blir det dryga böter.
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Jag är imponerad över att du lade så mycket jobb och pengar på golvet. Personligen är jag tveksam till om jag ens skulle bry mig om att gjuta utan nöja mig med plattor.

Men, nu till ett men... Jag vill inte verka som någon sorts pekpinne men enligt reglerna så måste stallet vara sparksäkert.

Mao så räcker inte 22 mm vanliga brädor utan man måste upp i större dimensioner för att det skall stå emot. Vanlig boxutfyllnad brukar vara det dubbla.
Som någon i tråden redan nämt ang bjälkar så är 10x10 (alt att du skruvar ihop två reglar av den sort du har) mera rimligt för att göra dem.

Tänk även på att inredningen måste vara väl förankrad i golvet. Tro mig du vill inte få en häst som ligger och sparkar i väggen för att den har rullat fast eller har kolik så släpper allt i nederkant och hästen får hela boxväggen över sig som ett spikbemängdt plockepinn.

Om man bortser från skaderisken så är det ju förbålt eländigt att få stallet utdömt vid en inspektion och det blir det om du behåller väggarna.

Kanske du redan har grävt ner förankring och tänkt sätta dubbla bräder alt plyfaskivor på dem och "tjocka till" reglarna och då är det ju lugnt.

I övrigt så tror jag på stallet som sådant. Just att det är fri takhöjd och ventilationen/luften kommer att vara på plussidan. Storleken på boxarna är inom regelverket och hur den än är så måste du begränsa dig till det faktiska utrymmet. I detta fall går de dessutom ute i stora och bra hagar under en lång tid av dygnet.

Lycka till med bygget och posta gärna mera bilder.

mvh Eva

Nu ville du ju uppenbarligen inte ha kommentarer men för att spara dig en massa pengar om du inte själv tänkt på det. Ligger detta stall på samma gård alltså som det stora stallet ? Om det gör det så måste ni förpröva stallet annars kostar det skjortan om ni bygger utan förprövning. Om fastigheten rymmer mer än 5 hästar måste man förpröva innan man får börja bygga annars blir det dryga böter.

Det är det här som är så fantastiskt med Bukefalos, alla utgår ifrån att man är en idiot. :grin:

GIVETVIS är virket inte ynka 1", de är 2,5" tjocka - vilket, om ni kollar på bilderna, visar att reglarna är 3-4"tjocka och 8" breda. De HÅLLER för en hästspark. Eller att köra in med en bil i väggen om man så vill.
GIVETVIS är stolparna nedgrävda 50cm i golvet och förankrade.
GIVETVIS är boxarna av godkänd storlek och drygt det, förövrigt så är minsta godkända storlek för häst 170+ är 9kvm - inte 10.
Och slutligen - GIVETVIS har vi koll på lagar och regler.

Har jag glömt någon pekpinne? Varför inte FRÅGA om ni undrar om man tänkt på något istället för att på bästa besserwissermanér utgå ifrån att man inte har koll? :meh:

Just det: stallet byggs i samråd och med hjälp av snickare med 50år i yrket. Vi som bygger har byggt stall (och annat) många gånger förut.

Har ni konstruktiv kritik/idéer/smarta tips så är ni mer än välkomna givetvis, men JA, jag blir irriterad när folk - som inte har en aning om något - ska komma och klappa mig på huvudet och tilltala mig som om jag är en idiot. Jag är många saker - men idiot är inte en utav dem!
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Ja somliga ljuger som en häst travar också eller var har ni fått tag på de abnormt kraftiga sladdarna odyl som ni tydligen använder om virket skulle vara de mått du använder.

Där är bara en som gör sig riktigt löjlig här och det är du så barnslig så hälften hade räckt.
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Okej, då mindes jag fel. Rätt av dig! :) Mina hästar är i vilket fall under 160, så det är mer än lugnt oavsett vilket.
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Ser ut att bli ett jättefint och luftigt stall! Skönt att få ha sina hästar i ett eget stall.

Nu halshugger du väl mig.... Men snälla glöm inte bort elen!
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Elektrikern kommer i slutet på veckan och flyttar korkat placerade kablar, uttag och strömbrytare! ;) Samt sätter upp fler lysrör och uttag på bättre ställen! :)
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Ledsen, ärligt talat så jag hatar sånt här!! Han måste dra ny el, dom gamla kuloledningarna är inte godkända och jag hade inte vågat ha mina hästar i ett stall med gamla ledningar.

Jag vill inte trampa på dig eller vara elak så du vet det, jag är bara allmänt hispig när det gäller el!!
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Men varför vara precis på gränsen. Har alltid upplevt att hästar med större box och boxen blir lättare att sköta om och det går att lära den lättare med att ha som en toalett osv. :cool:
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Men varför vara precis på gränsen. Har alltid upplevt att hästar med större box och boxen blir lättare att sköta om och det går att lära den lättare med att ha som en toalett osv. :cool:

Jag tror säkerligen TS hade haft större boxar om det hade funnits PLATS till det!
Nu är hon begränsad till den ytan hon har och gör det bäst av det.
Dessutom går hästarna ute halva dygnet eller mer, så inte lider dem inte!
Boxarna är inom godkända mått. punkt.
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Det är det här som är så fantastiskt med Bukefalos, alla utgår ifrån att man är en idiot. :grin:

GIVETVIS är virket inte ynka 1", de är 2,5" tjocka - vilket, om ni kollar på bilderna, visar att reglarna är 3-4"tjocka och 8" breda. De HÅLLER för en hästspark. Eller att köra in med en bil i väggen om man så vill.
GIVETVIS är stolparna nedgrävda 50cm i golvet och förankrade.
GIVETVIS är boxarna av godkänd storlek och drygt det, förövrigt så är minsta godkända storlek för häst 170+ är 9kvm - inte 10.
Och slutligen - GIVETVIS har vi koll på lagar och regler.

Har jag glömt någon pekpinne? Varför inte FRÅGA om ni undrar om man tänkt på något istället för att på bästa besserwissermanér utgå ifrån att man inte har koll? :meh:

Just det: stallet byggs i samråd och med hjälp av snickare med 50år i yrket. Vi som bygger har byggt stall (och annat) många gånger förut.

Har ni konstruktiv kritik/idéer/smarta tips så är ni mer än välkomna givetvis, men JA, jag blir irriterad när folk - som inte har en aning om något - ska komma och klappa mig på huvudet och tilltala mig som om jag är en idiot. Jag är många saker - men idiot är inte en utav dem!

Jag har inte på något som helst sätt antytt eller utgått från att du skulle vara en idiot men med detta inlägg bekräftar du tyvärr det.

Jag har inte pekpinnat utan utgått från bilderna och där kan jag tydligt se att det verkar röra sig om vanliga reglar och plank.
Tyvärr är det så att reglar har alla måttet 45x45, 70, 90, 120, 145, 170, 195, 220. Allt annat är inte standardmått men ni kanske har en egen såg sågat upp dessa mått du beskriver?
Fö är en tum = 25,4 mm och då skulle dina plankväggar vara 6,35 cm tjocka.

Som en jämförelse är en stege av liknande modeller sett från sidan mellan 5,5 -7 cm bred. Jämför man planken på boxväggarna så är de betydligt mindre än stegarna och således inga 6,35 tjocka som du påstår.

Gnäll inte, men jag försökte faktiskt på ett så trevligt och konstruktivt sätt som möjligt påtala att det kanske är ett problem.

mvh Eva *inte ens snickare*
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Men vilken attityd! Folk bara frågar, undrar och påminner, och du börjar genast gasta om hur de idiotförklarat dig...

Ingen här vill att du ska stå med färdigt stall och fullt med problem, och vill därför påpeka eventuella brister redan nu då du rätt enkelt kan åtgärda dem.

Men kul med stallbyggningstrådar är det alltid!
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Tycker bygget ser väldigt klent ut tyvärr... Stolparna upp till taket ser väldigt klena ut mitt råd är att ha de dubbla. För även om de är breda så får de inte samma hållfasthet som en fyrkantig rejäl regel. Plankorna i boxväggarna är även de för klena. Det kan omöjligt vara 2" det har jag i mitt stall och de plankorna är alltså är de 5 cm tjocka.

Kan säga såhär att min pappa har jobbat med byggen i 50 år byggt flera hus från grunden osv. men han hade ingenaning om vilka krafter det blir av en häst och underdimensionerade därför vissa saker i mitt stall som jag nu har fått byta ut.

Och slutligen: att spika boxväggar är vansinne enligt mig! Det var en av sakerna jag fick ändra i mitt stall! Min d-ponny tryckte ut spikarna nästar 2 cm när hon kliade sig på boxväggen.... Så rejäla skruv! Vilket kommer bli svårt att använda med de där klena stolparna...
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Håller med angående spikar, min häst sparkar i väggen på morgonen och vibrationerna i väggen gör så att spiken ploppar ut efter ett tag. Sen har hon också sparkat ut en bräda mitt på box väggen, 5cm tjock och låg i svetsat U järn. Så det är inte lite kraft de har.
 
Sv: Någon som är nyfiken...?

Boxväggar:
Dimension_pa_boxvagg.jpg


Stolpar/reglar:
62582_1380114522.jpg

97939_1380114520.jpg


Alla nöjda och glada? :)

Edit: Väggarna är inte spikade utan skruvade med rejäla träskruv. :)

Ainasoja: Jag ska absolut ta upp det med elektrikern och se till att han drar om allt från skratch! Några ickegodkända elledningar vill vi inte ha.. Tack för input!
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 001
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 143
Senast: mamman
·
Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 852
Senast: Time Lord
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp