Någon mer som har russkiy toy??

M

MamaJustify

Vi har två hundar en schäfer och en russkiy toy. Schäferägare finns det ju gott om:) men finns det någon som har russkis??

Sv: Någon mer som har russkiy toy??

Min syster hade en som nu har getts bort till en annan familj. Dålig mentalitet, mycket problem med tandsten och kissade inne konstant, något som uppfödare sa att "man får räkna med när det gäller så små hundar"... :crazy: säger väl det mesta. Kan tillägga att de även födde/föder upp schäfer för bruks.

Men visst, jättesöt liten kille. Verkar vara mycket problem mentalt sätt inom rasen. Hon ställde sin och han var i princip den trevligaste varje gång, andra gick inte att ta i och tvekade inte att bita domaren. Ändå åkte dom inte ut utan kunde ändå hamna på högsta prispallen.

Så i mina ögon sett är aveln pinsamt dålig, men det är ju söta hundar. Tyvärr. Är väl därför folk köper dom. Blir nog aldrig mer en sån.

Vilken dålig erfarenhet. Men man kan nog inte dra alla russkis över en kam. Är dock inte jätteinsatt i aveln.

Att dom kissar inne beror väl på uppfostran? Kanske småhundsägare är mer toleranta mot sådant?

Vår lilla russkitjej är världens goaste, lite blyg mot okända men skulle aldrig få för sig att bita. Sen måste man skydda dom små hundarna mot att "alla" vill klappa och många tror att det är fritt fram när det är små hundar. Som tur är så tvekar många pga schäfern så jag måste inte dagligen stoppa folk från att rusa på min lilla tjej!

Givetvis ska man inte dra alla över en kam, det finns nog flera individer som är trevliga men överlag har jag bara mött usla exemplar. Vi har haft hundar och uppfödningsverksamhet i flera generationer i min familj, det spelade ingen roll vad vi gjorde med denna lilla kille dock - han kissade inne ändå. Även bajsade. Vi är verkligen inte mer toleranta mot sådant (har både stora och mindre hundar), men uppfödarna verkade ju uppenbarligen det. :crazy:

Vi låter aldrig någon rusa fram till våra hundar, oavsett ras. Barnen i familj och släkt är alla hundvana (i princip alla i släkten har hund :p) så där var det heller inga problem. Ändå högg han, och när man tittade på hundarna som premierades på alla utställningarna var väl inte det så konstigt... det är ju ändå de hundarna som används i aveln.

Jag har fem stycken små ryssar här hemma. Både lång och släthårig. Väntar en kull nu i höst. Jag är helt frälst i rasen.

Oj vad kul. Visst är dom mysiga.
Vet dock inte om vår dam är så "rastypisk" hon är lite avvaktande mot andra än familjen men är en riktig liten "larmklocka" och skäller med schäfern när hon vaktar:)
Hon älskar att ligga i mitt knä med en filt på sig, då mår hon bäst:)

Jag har hundar som är avvaktande, men även ett par som älskar allt och alla. Dom skäller inte specielt mycket när dom är en och en, men i flock kan det bli en del vaktande. Det har dom ju i generna :) Att ligga under täcket eller filten är något av det bästa som finns! Så ibland kan det bli lite trångt när alla ska knö in sig tätt intill på kvällen.
Jag tränar mina små i agility och rallylydnad. Tränar du något med din?
Vilken kennel kommer hon ifrån?
Min kennel heter Mini Monstrets. Jag tycker det passar mina små gremlinsar ;)

Kenneln hon kommer från heter Kennel Jagnes (men tror den ligger på is, födde upp russkiys och greyhounds)
Nej, jag tränar inget med Freya hon visar inget intresse för det men hon älskar att följa med på långa promenader:)
Vad är rallylydnad?

Jag har hundar som är avvaktande, men även ett par som älskar allt och alla. Dom skäller inte specielt mycket när dom är en och en, men i flock kan det bli en del vaktande. Det har dom ju i generna :) Att ligga under täcket eller filten är något av det bästa som finns! Så ibland kan det bli lite trångt när alla ska knö in sig tätt intill på kvällen.
Jag tränar mina små i agility och rallylydnad. Tränar du något med din?
Vilken kennel kommer hon ifrån?
Min kennel heter Mini Monstrets. Jag tycker det passar mina små gremlinsar ;)

Rallylydnad är en jätte rolig sport som passar alla :) Sök på google så får du fram massor om det. Kanske något som din lilla tjej hade tyckt va intressant.

ok, det ska jag göra, tack för tipset, återkommer och berättar när/om vi testar:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 940
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 396
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 168
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka