Någon med PPID- häst här?

Krans

Trådstartare
Ja, hur mår era hästar med PPID? Ålder?Medicineras dom?Kan dom ridas normalt?Hur har ni löst foderfrågan om de andra hästkompisarna har helt andra behov gällande hövärdena än din häst?( Foder i hagen etc) Bete- hur gör ni? Väldigt tacksam om någon orkar svara.

Shettisvalack 12 år, medicineras med Prascend sedan i maj och har nyss tagit prov nr 3 men inte fått svar på det ännu. Går på 0,5 tabl nu och har ändrats i päls och kroppsform, bukmagen är borta och pälsen är blankare och kortare/tjockare i stället för lång, fast han har fortfarande en rätt så extrem vinterpäls..

Bete är skogshagar MED munkorg. Inga andra gräshagar förrän vinter och snön ligger/gräset är stendött eller nertrampat. Som tur är går han med en annan shettis så hon äter samma hö/samma mängd :) Hon är bara 2 så får fri tillgång inne.

Han äter vanligt hö från småbalar, selen/e-vit, Speedibeet samt lite Pavo Care4Life. Höet täcker ensamt övriga mineralbehov.

Hoppas mitt svar ligger kvar trots att tråden ev flyttas :)

Min häst är 15 år och i fullt arbete...eller ja, inte just nu för hon fick sår på ett bakben för två veckor sedan som veterinären var tvungen att sy.

Hon fick i alla fall diagnosen i april i år men det började med all säkerhet redan förra året för hon fällde lite lurigt då. Sen dök det upp en hel del symptom under vårvintern i år så då testades hon och provsvaret var positivt. Hon har medicinerats med Prascend sedan dess och det har funkat utmärkt. Pälsen är fortfarande lite skum emellanåt men alla andra symptom försvann på bara ett par veckor.

Hennes foderstat ser ungefär likadan ut som innan med andra ord anpassad efter grovfodret. Hon går i samma hage året runt och släpps inte på något kraftigt bete.

Går dessutom i egen hage eftersom hon är väldigt sur och grinig mot andra hästar. Hon smet ur sin hage för två veckor sedan och stack in till en ny häst i hagen jämte.....och där uppstod såret som jag nämnde tidigare. Senast hon gick tillsammans med en annan häst var för lite mer än ett år sedan. Helt plötsligt fick hon psykbryt och började jaga sin "kompis" och det gick så illa att hon själv gick omkull och höll på att slå ihjäl sig. Det var då jag bestämde mig för att det fick vara nog och sedan dess går hon själv. Jag kan med andra ord ge henne precis så mycket mat som hon behöver.

När det gäller motionen så arbetas hon varierat 5-6 dagar i veckan. Dressyr, hoppning, tömkörning, uteritt. Jag rider max 4 dagar i veckan och kör resten av passen från marken men det beror mest på att hon förutom PPID även har spondylos. Vi samlar på diagnoser. :D

Våra två ponnyer har PPID. A-ponnyn fick diagnos i somras efter flera mystiska fånganfall. Hon har ätit medicin i 4-5 månader och har blivit piggare och smalare. Hon är dock mest bara hagprydnad numera, hon har spatt i haserna och kan inte ridas längre. C-ponnyn hade en mycket lindrig fångkänning i somras, sedan hade hon både extremt lång päls och lätt att få fettdepåer, samt att det buktar ut ovanför ögonen. Därför valde vi att ta prov på henne också, och hon fick också diagnosen PPID.

A-ponnyn hade från början över 600 ecth, nu är hon nere på 35. C-ponnyn hade 42 acth och har bara ätit medicin i 2 veckor. C-ponnyn rids och tränas normalt på hobbynivå. Eftersom det var ganska nyligen de båda hade fångproblematik är det grushage som gäller än så länge, får se hur vi gör när (om) snön kommer. Nästa sommar tänkte vi testa med en hage med gammalt fjolårsgräs + betesreducerade. Vi har även en EMS-häst och en som är frisk men lättfödd, så alla äter foder med ganska lågt socker och MJ. Bara en av våra fyra hästar har ingen diagnos alls, så vi samlar väl också på dem :meh:.

Ja, hur mår era hästar med PPID? Ålder?Medicineras dom?Kan dom ridas normalt?Hur har ni löst foderfrågan om de andra hästkompisarna har helt andra behov gällande hövärdena än din häst?( Foder i hagen etc) Bete- hur gör ni? Väldigt tacksam om någon orkar svara.

Har en shettis med PPID. 1/2 tablett Prascend på morgonen. Fungerar bra på den dosen. Ej bete men har en fång känslig kompis. Hö, olja o potatisprotein är basen i fodret. De hålls igång minst 5 -6 dagar i veckan. Löshoppas en ggr i veckan. Övrigt promenader, tömkörning, agility. Här har det hitils fungerat bra. Mer normal päls, PPID hästen är lite kändligare o kan stressa upp dig lite mer.

Har en shettis med PPID. 1/2 tablett Prascend på morgonen. Fungerar bra på den dosen. Ej bete men har en fång känslig kompis. Hö, olja o potatisprotein är basen i fodret. De hålls igång minst 5 -6 dagar i veckan. Löshoppas en ggr i veckan. Övrigt promenader, tömkörning, agility. Här har det hitils fungerat bra. Mer normal päls, PPID hästen är lite kändligare o kan stressa upp dig lite mer.

Stessa upp sig lite mer ska det stå

En connemara i stallet på 24 år har det men det är inte min häst så det blir inget utförligt svar.

Han åt medicin när han kom men sedan har han inte gjort det under en period av olika anledningar. Det märks ingen skillnad på honom med medicin och utan förutom på testsvaren. Hans päls är lustig men i övrigt har han inte så många symtom. Han äter samma hösilage som de andra och går i vinterhagen på sommaren, det vill säga gräs men hårt nerbetat och söndertrampat sådant, box på natten. Testat bete men då fick han fångkänning.

Han rids dressyr och uteritter sex dagar i veckan. Mår toppen för sin ålder.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 675
Senast: Rosett
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama