Någon klok med bra förslag?

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Om man har en häst som behöver äta dubbelt så mycket hö som de andra hästarna i hagen, hur löser man det då? Min lille kille behöver äta mycket mer hö ute på dagen än vad hans tilltänkta hagkompisar behöver/får. Han är ingen storätare i boxen på natten, så det går inte att ge honom allt extra där heller. Någon som har någon smart idé på hur man kan lösa detta problem? Jag vill ju att han ska gå i en flock!

//julia

Sv: Någon klok med bra förslag?

Kan automatisk fodergrind vara något?

Fatima

Ja, men hur förhindrar man de andra hästarna från att gå in då?

//julia

kanske finns det möjlighet att ställa din häst i box eller mindre hage(sjukhage) då de utfodras så kan han få rätt mängd foder:)

Tyvärr går det inte att kontrollera att din häst får mer hö om ni inte har fri tillgång eller sätter ut större högar med hö.
De andra hästarna kommer inte låta din häst stå & äta ur en egen hög med hö ifred om de redan ätit klart sitt, men det har du säkert insett.

Blir som sagt även problem med automatisk fodergrind & liknande pga att de andra hästarna inte ska ha ner hö.
En lösning är egen hage, en annan är att din häst står med annan häst som oxå ska ha lite mer hö.

Om ni har en smalare hage eller iaf rimliga mått så kan ni alltid testa utfodra din häst i en del av hagen som man spärrar av med ett rep under tiden alla äter, men detta blir förstås mer jobb för den som ska utfodra.
Alternativt som ngn skrev, ta in din häst när den ska äta men det blir väldigt mkt extrajobb.

Hm tänkte nog att om släpper i din häst i en separat hage och fodrar där samtidigt som man fodrar de övriga och sedan stänger med en automatisk fodergrind som sedan går upp efter ca 1,5 timmar eller så.

Det är ju alltid svårt det där med de olika behoven.

Mvh Fatima

Hej!

Om man har en häst som behöver äta dubbelt så mycket hö som de andra hästarna i hagen, hur löser man det då? Min lille kille behöver äta mycket mer hö ute på dagen än vad hans tilltänkta hagkompisar behöver/får. Han är ingen storätare i boxen på natten, så det går inte att ge honom allt extra där heller. Någon som har någon smart idé på hur man kan lösa detta problem? Jag vill ju att han ska gå i en flock!

//julia

Det går att lösa.
Jag har haft det problemet med olika hästkonstellationer under årens lopp och löst det såhär:
Hästen som behöver mer, blir ofta lite ledsen över att få stå lång tid själv och äta i egen mathage. Så jag har minimerat tiden för "egenätning".
Som flera har föreslagit här, så gör man en hage i hagen. En ruta ca 15*15 minst, med en automatisk grindöppnare. Finns alltifrån sådana som funkar som mekaniska äggklockor, till solcellsdrivna och allt däremellan.
När man fodrar, ställer man helt enkelt hästen som ska äta mera, i rutan, och knappar in önskad tid hästen behöver för att äta upp sin giva (man får ta tid). Det finns ofta en gräns, för hur mycket den orkar äta upp vid ett och samma tillfälle, så man får kolla hur mycket den orkar äta, så den inte kliver ut när grinden öppnas,och de andra går in där och äter så de får för mycket istället.
Resten av den hästens behov, kan man ge i form av pelleterat gräs- blötlagd lusernpellets, som hästen snabbt och lätt får i sig, en eller två ggr/dag. Man kan ge ganska mycket lusern vid varje tillfälle, eftersom det är ett grovfoder.
Lycka till.

Det kan räcka med att han får tex Hippo Alfa extra i boxen. Det är så mkt mer koncenterat än hö, fast lika ofarligt.

Funkar det behöver du ju inte bygga extra fållor etc.

Jag hade ett avelsto som stod inne och åt 7 kg alfa på natten...

Jag läste inte jättenoga vad ts hade skrivit tyvärr, min variant var för lösdriftshästar som inte står inne på natten.

Svårt... ta in honom extra tidigt så han hinner äta två doser inomhus... samt ge honom hackad luzern också... det är ju lite som "stråfoder", ger bra näring så de går upp i vikt fint, samt är väldigt bra för magen på hästen.

Kl

Tack alla för era förslag. Jag har funderat på alla de alternativ som kommit upp sen tidigare, så jag antar att jag får välja det som är minst dåligt. Personligen skulle jag önska att de har fri tillgång, men det vill inte alla hästägare, och det har jag förståelse för. Som det ser ut nu fungerar det jätte bra, han får 2 kg morgon, 2kg lunch och 3 kg i boxen + 1kg lucern. Nästan fri tillgång på halm i hagen dessutom, så som det ser ut nu fungerar det alltså jätte bra.

Problemet är att jag skall flytta honom till ett annat stall och jag tror inte att det är så poppis med fri tillgång där då hästarna får ganska lite hö i hagen under dagen. Men jag kan nog övertala dem att ha fri tillgång på halm =) Jag tycker att det är oerhört viktigt att hästarna har grovfoder att tugga på så de inte börjar bilda magsår.

Tack igen för alla kluriga förslag.

//julia

Hej igen!

Nu har jag kommit på lösningen (mycket tack vare Nickes förslag)! Hästarna har en liten foderhage och min tanke är att bygga på den med ytterligare en liten hage. Jag skaffar en automatisk fodergrind med timer och släpper ut Thytur i den lilla extra hagen på morgonen, medan de andra hästarna äter i "sin" foderhage. På så sätt kan jag ge honom mer hö till frukost och så släpper grinden ut honom efter bestämd tid (jag får se hur lång tid det tar för honom att äta upp och ställa in tiden på timern). Vid lunchen kan han äta lika "lite" som de andra och så får han mer inne i boxen sedan. I så fall kommer han att få 3kg hö på morgonen, 1 kg hö till lunch och 3 kg hö på natten = 7kg hö/dygn. Ibland kommer hästarna in vid sju, men kvällsfodras vid nio, så då har jag också tillfälle att ge honom lite mer. Vad säger ni om detta?

Vilka fodergrindar kan ni rekomendera?

//JULIA

Senast ändrad:

Låter som en bra ide! Kan inte rekomendera något eftersom jag inte har någon erfarenhet av sådana grindar ännu men det är säkert andra som har bra förslag.
Lycka till!
Fatima

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar