Någon här som...

M

millansnillan

Läst Jan Fennells bok "Förstå din hund" och tränar hunden enligt den metoden? Hur går det?
Ska få hem valpen nu den här veckan och jag tycker att allt i den boken verkar så rätt, vill verkligen träna hunden enligt den metoden eftersom man får ahaupplevelser hela tiden. Man känner verkligen att man förstår varför hunden reagerar som den gör i vissa situationer, och hur man på ett sätt utan våld och bara enkel kontakt får bort oönskade beteenden.

Någon som tränar hunden enligt Jan Fennells metod? Hur går det?

Sv: Någon här som...

Det är en intressant bok och man kan plocka ut en hel del bra saker ur hennes sätt att träna hund. Men som med alla instruktörer/hundtränare så får man ju sålla.

Jag har läst både den och en annan bok som hon har skrivit: "Du och din hund". Vi använder mycket av det på våran valp och jag tycker det fungerar bara fint. Vi har inte anammat allt men har metoden som en "grundpelare". Jag gillar tankesättet att träna hunden utan våld. Men jag känner att man själv kanske har för lite erfarenhet kring metoden för att få den att fungera så optimalt som den verkar göra för henne. Jag tycker absolut att du ska prova träna din hund enligt hennes metod om du är sugen på det!

Försök få tag i boken
Fågelhundsträning på naturens villkor, skriven av Bengt Rödseth.
E-post: Fageljagarens@swipnet.se

Den boken är helt outstanding när det gäller dressyr-träning av SAMTLIGA hundraser. Den gäller INTE bara fågelhundar.
Det viktigaste är att läsa den INNAN man skaffar hund, alltså innan man har hunnit göra fel.
Det gäller att hunden lär sig göra rätt innan den får prova att göra fel, för hunden lär sig i bilder, har den en gång fått göra fel så sitter felet där, och då ska man först dressera bort felet och sedan lära in rätt, och det är dels svårt och även onödigt arbete om man börjar rätt på en gång.

Jag har läst de mesta i hundböcker men den boken är den som ger mest.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
955
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 122
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 686
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka