Någon här som jobbar deltid eller pluggar som har häst?

Sv: Någon här som jobbar deltid eller pluggar som har häst?

Okej.. :)

Tio...

Lägg en budget. Det går om man vill. Jag har i perioder levt på 4-5000 i månaden. Speciellt vintertid. Och då haft häst. Man prioriterar ju djuret först. Sen knåpar man ihop något med det som är kvar.
Skitjobbigt. Och man blir galen på allt som har med ekonomi att göra. Men man klarar det.

Men om jag personligen fick gå tillbaka skulle jag väntat med att skaffa häst.

jag får ca 11000-12000 i månaden för mitt heltidsjobb och det går utmärkt med en pålle.. som många skrivit redan så handlar det ju om att prioritera(?)

Nej, men förlåt. Nu var jag otydlig. Det är de enda "fasta" räkningarna jag har. Sen så laddar jag på mobilen för ca 500kr/månaden också. Max.
Sen självklart mat, osv.
Men efter mina räkningar som jag har betalda har jag ca 7000kr kvar. Det borde jag väl klara mig på med stallhyra, mat, kläder osv?

Shit vad glad jag hade varit om jag haft 7000 kr över när alla räkningar är betalda:eek:

Min inkomst är på ca 13000 kr/månad inklusive barnbidrag och underhåll.

Jag försörjer mej och mina två tonåringar (mycket mat:angel:) och två hästar, två hundar och åtta katter.

Så kör på men tänk på att först spara ihop till en buffert.

Jag sparade samma summa som hästen hade kostat varje månad i två år, (för mej 2000 kr/månad, har dem hemma) dels för att veta att jag klarade det ekonomiskt och dels för att ha en buffert om något händer.

som det verkar finns det hopp för min del och skaffa häst också så småning om alltså,ska dock bli klar med körkortet först.sen blir det att spara till bil och häst,även om det tar ett tag:)

Jag får ut ca. 10-11000 på 75%.
Det ska räcka till 3 hästar, 2 kombi bilar (skatt och försäkring), lån på transporten, mat till 5 kaniner och 3 marsvin.

Hyra där du bor då?
Hur har du råd med tre hästar?

Hyra där du bor då?
Hur har du råd med tre hästar?

Hyran ligger på 2500...
Jag har mina hästar hos mina föräldrar och slipper ju då boxhyra men allt annat kostar ju. Men som sagt var man får prioritera. Lägger hellre pengarna på djuren än på mig själv :angel:

Hyra på 1600??? Var bor du nånstans egentligen? Tycker att det låter som om du utan problem skulle kunna skaffa häst!

Hehe det är en liten etta. bostadsrätt.

:D Ja har du planerat bo kvar där så har du definitivt råd!

man kan säkert få det att gå runt om man prioriterar.
men tänk efter före om du klarar av att ha det jävligt tight med pengar ibland.

jag tyckte det var skitjobbigt att räkna vartenda öre när jag jobbade deltid så jag är uppe på heltid igen och njuter av att kunna göra saker utan att behöva räkna efter först.

det gäller att prioritera.. vill man ha hästarna är de dom som går i första hand. man har ju som sagt valt dem.

Det går knappt :(
Jag får ut 7500 i studielån.
Hästen kostar:
1100:- i hyra, inkl. foder
500:- för verkning
300:- i strökostnad

Sen får man räkna med ungefär 1500:- extra.
Men man få prioritera. Den månaden man känner att det kniper, kanske man får lämna det där tränset man tänkte köpa.
Ser först till pållens välbefinnande, sen i slutet av månaden om det finns pengar kvar kan man köpa extra.
Får jag pengar över, sättre jag in de på mitt sparkonto, så kan man stjäla därifrån när pengarna inte räcker till någon månad.

Senast ändrad av en moderator:

det borde väl fungera, det fungerar för mig, jobbar 80% får ut 12- 13 000, sparar ett par tusen varje månad, lägger säkert 5000 på hästen varje månad o jag har råd med hyra mat mm utan bekymmer.

Okej.. :) Tack för ditt svar.

OJ! Jag hade varit överlycklig om jag var i en sådan situation som dig! jag pluggar och får ut 7200 i månaden, under sommaren jobbar jag 55 timmarsveckor för att spara ihop en ordentlig buffert inför nästa läsår. Har en hyra på 3600, bil och 3 hästar varav en dräktig. Visst är det jävligt tajt men det går om man vill! Hästarna har jag till självkostnadspris, plus att jag samarbetar med en uppfödare/bonde och får en del av betalningen i halm och ensilage. Jag får ca 1000:- för extrajobb också men det är inget som är säkert och som jag kan budgetera för! Under hela förra året handlade jag kläder till mig själv för ca 3000:-
Jag önskar mig dessutom matlådor i födelsedagspresent och julklapp av farmor och mormor, mycket praktiskt :)

Du har lika mycket pengar över när räkningarna är betalda som jag har INNAN räkningarna är betalda :crazy: Med din ekonomiska situation hade jag kunnat hålla ytterligare ett par hästar!

Oj! :eek: Men... Hur ORKAR du? Jag tycker det känns som att jobba gratis, och ska förmodligen säga upp mig den närmsta veckan. Till saken hör att vi arbetar mycket jour (a la 25 kr/timme) och att det är 2 mil till jobbet (=mycket stora bensinkostnader om man har en gammal Volvo).

Innan jag slutade skolan jobbade jag extra som timvikarie, och hade ungefär samma lön...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs...
2
Svar
28
· Visningar
3 351
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Har nyligen avslutat ett nästan 8 år långt förhållande, och flyttat till Sthlm. Hästarna står nu hos min syster tillfälligt(35 mil...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 048
Senast: Tussilago
·
Hästmänniskan Jag blir galen på dessa pengar så nu känner jag att jag måste få fråga er hur ni löser det! :crazy: I våras sålde jag fjordan och...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 991
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar