Nafsig ettårig hingst

Sv: Nafsig ettårig hingst

:D Fast jag menade min egen lilla Katt.......å andra sidan umgicks han inte med andra hästar heller...mer än ettårsbetet....but he's still lika nafsig :love:

Nafayette skrev:
Som jag skrev innan...
Om man låter unghästar vara och låter dom leva som dom ska och behöver så får man aldrig dom problemen du radar upp.
Att "sätta ungar på plats" bevisar enbart okunskap.

Hingstar, men även ston i ung ålder passrar olika mentala stadier.
Allt från att vara mesar till riktiga ledargestalter för att senare falla tillbaka till mesar.
Vi, som hanterar, och har hanterat ett väldans massa ungar, har aldrig problem med dom.
Vi behöver aldrig bestraffa eller tala om vem som är ledare.
Dom respekterar oss människor på ett vänligt och nyfiket sätt.
Sinsemmelan däremot är dom gangsters.

Att hingstar slåss och kämpar mot varann som små är bara sunt.
Och det besparar oss en massa onödigt jobb.
Vid ett och etthalvt års ålder är dom lugnare och mer lyhörda och till på köpet snälla..

Så glöm det där med "kvicksnabb smäll"...
Behövs aldrig om man gör rätt från början.

AM

Alla har ju inte sina från början, det är ett av problemen. Att få en ettåring som redan bits måste man ju lösa på ena eller andra sättet, beteendet finns ju där redan? Min ena tog jag hem när han var 11 månader, och han var överdjävlig på att bitas, min andra är född hemma och har aldrig bitits.

Skillnaden för dessa två är att den första gått med sin mor tills 11 månader, den andra blev avvand vid 7 månader, och har gått med en shettis lekkamrat sen han var några veckor... Så han har ju fått leka av sig.. Sen gick han på hingstbete som ettåring..

Så nog har du rätt i det du säger, att de ska ha lekkamrater, problemet är som sagt att man kanske inte själv har fått vara med och bestämma från början om man köper en häst, enda möjligheten att säkra det är ju att föda upp själv

Den som du tog hem vid elva månader som var överjävlig, blev han bättre sen eller?

Jag fick hem Etan vid åtta månaders ålder. Men det är först nu när våren kommit som han börjat med dessa fasoner.

Idag behöde jag bara säga Nej! för att få honom att sluta så det går åt rätt håll känns det som :).

Min unghingst som är 12 månader går tillsammans med min 20-åriga islandsvalack och han verkar trivas finfint. Visst önskar jag att det ska gå att fixa hit någon jämnåring åt honom i sommar, men går det inte så tycker jag inte att han verkar lida av att leva tillsammans med farbror Bleikfaxi. Dom busar ibland och Bleiki är riktigt sträng ibland, jag tror att han uppfostrar lillen på ett bra sätt.

det är ju inte säkert de behöver någon som är jämngammal? Huvudsaken de har någon att leka av sig med. Det kan klart funka jättebra...

Det är ju så himla olika med alla hästar hur de fungerar, men jag kan ju visa en typisk bild här med min yngsta då som gick med 3 år äldre shettis:

http://groups.msn.com/olikafotografier/minadjur.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=245

de lekte och hade kul iallafall, senare har han gått med en annan liten ponny i samma ålder och hingst, och här löser de klia nacken problem:

http://groups.msn.com/olikafotografier/minadjur.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=646

Hehe skojiga bilder :).

Ska bli skönt att släppa honom på hingstbete snart lilla Etan. Det behöver han.

ja, det tror jag blir bra för din lilla kille :D

hantera honom det du behöver nu, sen ta tag i fortsättningen när han kommer tillbaxs :D

Precis min tanke. Idag var vi borta på ängen och betade :D. Det tyckte han om. På vägen tillbaks skulle han nypa mig i armen men jag var steget före med ett bestämt nej och då reagerade han minsann. Han tittade på mig precis som att jag var världens tråkigaste :).

hihi :rofl:

:D

Nej men det var inte så jag menade. jaa, dina hästar kanske inte är 1 år. När en busig fölunge eller så ung unghäst busar, så nafsar dom. och om du nafsar tillbaka så har du precis sagt att du vill vara med och leka med honom. En vuxen häst är lätt att lära bort sånt. men en ung förstår inte att du menar som bestraffning. han ser det som en lek.

jag tror verkligen inte att du fattar hur jag menar. men i alla fall så är det inte nån som tycker precis lika och en del saker KAN lösas på olika sätt.. Men att leka med en ettårig hngst vill jag faktiskt radera. :( För det tycker jag inte är rätt. verkligen inte. vid ettårs ålder borde det ha påbörjats att läras bort.

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 133
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar