Nafsig ettårig hingst

Sv: Nafsig ettårig hingst

martha skrev:
Min tänker jag skaffa shettis till......
Varför inte låna nån grannes hästtokiga dotter, och skaffa en billig hockeyutrustning till henne i stället? Måste vara både billigare och mer praktiskt, du behöver inte vare sig mocka eller föda henne, det fixar ju hennes föräldrar. :rofl:

(Varför kan jag aldrig hålla truten?????)

Fick ett tips om att "sparka" till lite lätt på skenbenet varje gång den vill bita, de brukar sluta att bita ganska så fort....

Jag har ju också en ettårig hingst och han försöker ibland också nafsas lite. Ofta känns det som att han vill testa min uppmärksamhet när han gör så.
Oftast är jag nog snabb och uppmärksam på att göra något (plötslig rörelse eller nått) just innan han tänker nafsa, då blir han förvånad att jag var såpass uppmärksam och snabb :D

Hinner han nafsa till mig så brukar jag visa att jag inte gillar det genom att ta ett snabbt steg mot honom och sen gå en bit och ignorera honom, då är det som att han förstår att jag inte uppskattar den sortens lek. Sedan brukar han istället "pussas" med mulen på min arm och det är ju okay, så länge han inte biter ;)

Har Etan blivit något hingstig än?

Jag tror på det här med att göra "precis ungefär" som äldre hästar gör mot yngre. Precis som några redan skrivit. Jag tycker inte alls att det är fel att visa en ung häst vad som är acceptabelt betéende och vad som inte är det. Att inte visa detta vore nästan kärlekslöst däremot, för då måste man ju förstöra förtroendet med att vara okoncekvent sedan när det gått för långt...

Om man accepterar bus när dom är små och söta och sedan när dom blir större avvisar dom bestämt känner hästen sig nog ganska förvirrad och oomtyckt.

Ride On -
Tycker du verkar ha en kul relation med dina hästar. Men jag tror nog inte att det är något man ska prova på nya hästar som man inte känner eller unga hästar. Då kan det nog bli farligt om man missförstår varandra. Men du känner ju dina hästar så bra så ni vet exakt vad den andra ska göra, eller hur? :p

Nafayette: Att "sätta ungar på plats" bevisar enbart okunskap.
Så dom äldre hästarna som lär ungarna vad dom ska och inte ska göra, för att dom ska klara sig bra i livet, är okunniga? Njaa...

Senast ändrad av en moderator:

Nafayette skrev:
Som jag skrev innan...
Om man låter unghästar vara och låter dom leva som dom ska och behöver så får man aldrig dom problemen du radar upp.
Att "sätta ungar på plats" bevisar enbart okunskap.

Hingstar, men även ston i ung ålder passrar olika mentala stadier.
Allt från att vara mesar till riktiga ledargestalter för att senare falla tillbaka till mesar.
Vi, som hanterar, och har hanterat ett väldans massa ungar, har aldrig problem med dom.
Vi behöver aldrig bestraffa eller tala om vem som är ledare.
Dom respekterar oss människor på ett vänligt och nyfiket sätt.
Sinsemmelan däremot är dom gangsters.

Att hingstar slåss och kämpar mot varann som små är bara sunt.
Och det besparar oss en massa onödigt jobb.
Vid ett och etthalvt års ålder är dom lugnare och mer lyhörda och till på köpet snälla..

Så glöm det där med "kvicksnabb smäll"...
Behövs aldrig om man gör rätt från början.

AM

Nu måste jag få fråga här,
får man höra vad som är rätt?

AlterPride skrev:
Nu måste jag få fråga här,
får man höra vad som är rätt?
Det finns nog inga rätt o fel när det handlar om häst hantering, hur en häst hanteras måste utgås från inblandade individer (skötare och häst)...
Naffa har fördelaen att ha en bunt unghingstar tillsammans och slipper på så sätt en hel del tester och provocationer som en person som saknar dessa möjligheter får ta.

Jag tror det handlar om att vara sträng och konsekvent i sin hantering, att tidigt sätta gränser och tidigt lära hästen vad som är erbete och vad som är semester.
Arbete är hantering och då uppför man sig, semester är i hagen, med polarna och då busar man och leker..
Under arbete accepterar man ALDRIG dumheter som naffsning, skrapa med hoven, sparka osv... Man lär hästen tidigt vad NEJ betyder..
Sen är det helt upp till individ hur mycket arbete som behövs.

jag har 2 helt olika ston i mitt stall:
Lisa är vänligheten själv, en häst man sällan behöver bli arg på och sällan behöver säga till, Lisa vill göra rätt och vara till lags, hon vet precis vad NEJ betyder.

Humlan är totala motsatsen, hon ska trilskas och bestämma, hon vet vad NEJ betyder och vart gränsen går... Men jag accepterar en hel del mer "dumheter" från henne, för hon är en ren kompromiss hela hästen...

Vart jag vill komma är att man får bestämma hantering och hur sträng den är, utifrån häst.

jag håller helt med i det du säger.
men vad jag förstod av personen som jag svarde på var de som att hon tyckte att man aldrig ska behöva säga ifrån om man hanterar hästen rätt från början.
och de gällande alla hästar.

men jag kanske missuppfattade.

AlterPride skrev:
jag håller helt med i det du säger.
men vad jag förstod av personen som jag svarde på var de som att hon tyckte att man aldrig ska behöva säga ifrån om man hanterar hästen rätt från början.
och de gällande alla hästar.

men jag kanske missuppfattade.
Jo, jag tror jag oxå uppfattade det så och jag tror oxå Naffayette inte riktigt menade så som det lät, utan som jag skrev- Att tidigt sätta gränserna och då slippa detta små bestraffandet hela tiden för olika saker....
Alltså hästen vet redan som föl att man inte bits, sparkas och springer över folk, vet den det, så slipper man hela tiden "uppfostra" den eftersom, den vet redan vad som gäller och vad innebörden av NEJ är...
*svammel svammel* :angel:

Liquid Diamond skrev:
Ride On -
Tycker du verkar ha en kul relation med dina hästar. Men jag tror nog inte att det är något man ska prova på nya hästar som man inte känner eller unga hästar. Då kan det nog bli farligt om man missförstår varandra. Men du känner ju dina hästar så bra så ni vet exakt vad den andra ska göra, eller hur?
Jag kör med samma stil även om det är hästar jag ALDRIG träffat förr, och av någon outgrundlig anledning har det aldrig blivit några farliga situationer utan det har bara funkat så där rakt av. Visst busar jag inte lika vilt med okända hästar som jag gör med mitt "monster" men dom brukar känna av var jag sätter gränsen, trots att jag bara pratar i vanlig samtalston med dom. Är jag glad och på gott humör blir dom busiga i min närhet, men vill jag inte busa börjar dom inte ens testa utan håller sig på mattan.

Jo då han är på gång med hingstigheten men jag tror inte riktigt han själv är med på vad som händer dock :D. Said då? Har han blivit hingstig?

Jag har haft ettårs hingst förut som pga av skada inte fick gå ute bland dom andra på lösdriften som vi hade då. Han hanterades ju väldigt mycket mer än dom andra och var en underbar go och trevlig hingst under hela tiden. Spelade ingen roll om han hade någon jämnårig att leka med han fick sitt bus i hagen endå.

Klart att man slipper mycket om man har möjlighet att ha unghästarna ihopa så dom får leka av sig ordentligt. Tror att jag kommer märka skillnad efter sommaren faktiskt. tyvärr kan jag inte ha honom bland massa jämnåriga nu.

Jag har haft hingstar som trots umgänge med jämnåriga i flock nafsats och varit busiga. Har nog haft dom flesta olika sorterna. Förut har jag bara sagt nej eller fy med bestämd ton då dom nafsats och liknande och det har fungerat i dom flesta fallen då dom också kastrerats ganska så fort :).

Denna gången har jag inga planer på att kastrera såvida han inte blir väldigt jobbig att ha och göra med i stallet, slår i boxar och bryter sig genom hagar m.m. Därför vill jag också vara extra noggrann med hanteringen och hur jag ska få honom att växa upp vid min sida till en hanterlig, trevlig hingst som inte springer och nafsar och biter folk.

Jag tror i allafall att ett par månaders bete med jämngamla hingstar gör honom gott.

v_NiniZ_v skrev:
men tänk efter lite! Alla fölisar gör så ute i det fria! genom det sättet lär dom sig ju att kolla upp saker och sånt. Alla hästar biter i nästan allting! det är deras sätt att ta reda på mer ! Att vänja det av honom löser inga problem. När hästen har någon att leka med så lär den ju sig att bocka, vända på en femöring, göra halt på sekunden osv. och det med att han biter i grimmans remmar är ju för att han ska se efter vad det är för mackapär..

Men ett litet tips kan ju vara att Börja leka med honom när DU vill, inte när HAN tycker att det är dags! Och inte för häftigt. du måste vara tuff! om han börjar med lite hårdare lekar så sluta upp med detsamma. och att bestraffa honom ifall han biter dig till exempel är inte någon bra lösning. Det kan bara vara lösningen om du vill få en häst att inte lita på dig. Han är 1 år och förstår ju inte det här med bestraffningar.

Om du hade ett Barn och det skulle bita dig, skulle DU bita tillbaka då??? :confused:

Du får lära honom att sluta upp med "tramset" allteftersom åren går. För man vill ju absolut inte ha en fullvuxen hingst lekandes med sig..

Börjar med att svara på barnfrågan. Ja jag skulle bita tillbaks :D . Allvarlig talat. Barn bits inte, men om barnet mot förmodan skulle rycka mig i håret för att se min reaktion hade jag väldigt tydligt visat att detta inte är något som ska utövas fler gånger även om barnet tycker det är skitskoj och vill leka. Så är det bara och det är vad JAG tycker eller hade gjort. Självklart hade jag inte slått på barnet och det tänker jag självklart inte göra med min häst iheller. Våld löser inget alls.

Att han vill undersöka remmar, boxdörrar och annat är oki men att nafsas och desutom nafsas ganska rejält är inte att godkänna i min uppfostran. Därför vill jag ha tips om hur jag ska få honom att sluta upp med det. Tror att jag påbörjat detta redan :).

Du skriver att jag ska få honom att sluta upp med tramset under åren som går :crazy: . Jag hoppas du skämtar. Eller så missförstår jag dig kanske :confused: .

v_NiniZ_v skrev:
men tänk efter lite! Alla fölisar gör så ute i det fria! genom det sättet lär dom sig ju att kolla upp saker och sånt. Alla hästar biter i nästan allting! det är deras sätt att ta reda på mer ! Att vänja det av honom löser inga problem. När hästen har någon att leka med så lär den ju sig att bocka, vända på en femöring, göra halt på sekunden osv. och det med att han biter i grimmans remmar är ju för att han ska se efter vad det är för mackapär..

Men ett litet tips kan ju vara att Börja leka med honom när DU vill, inte när HAN tycker att det är dags! Och inte för häftigt. du måste vara tuff! om han börjar med lite hårdare lekar så sluta upp med detsamma. och att bestraffa honom ifall han biter dig till exempel är inte någon bra lösning. Det kan bara vara lösningen om du vill få en häst att inte lita på dig. Han är 1 år och förstår ju inte det här med bestraffningar.

Om du hade ett Barn och det skulle bita dig, skulle DU bita tillbaka då??? :confused:

Du får lära honom att sluta upp med "tramset" allteftersom åren går. För man vill ju absolut inte ha en fullvuxen hingst lekandes med sig..

jag ske berätta en sann historia för dig om min kusin och hennes kompis.
Min kusin var en väldigt snäll flicka
men hade fått för sig att bita sin kompis ibland och bara henne.
Dom var bästa kompisar och hade vart vänenr hela livet.
Kompisen vart ju varje gång ledsen och sprang upp till mamma, kompisens mamma ringde min kusins mamma och berättade detta.
Och dom kom fört överens om att kompisen skulle gå tillbaka och säga ifrån att hon inte ville de.
Men de hjälpte inte, helt plötsligt så kunde hon bita henne iaf.
Så då pratade min kusins mamma med henne ordentliget och sa att man fick ju faktiskt inte bitas.
Men hon forsatte iaf.
trots fler uppmaningar.
Och mammorna visste inte vad dom skulle göra,
men kom iaf övernes om att kompisen skulle bita tillbaka nästa gång min kusin bet henne.
Så nästa gång hon kom upp springades och grät så sa hennes mamm att hon skulle gå tillbaka och bita tillbaka.
och de gjorde kompisen.
sed dess bet aldrig min kusin henne.

och så gör jag mot mina hästar,
ja säger nej och visar att de gör ont och man får inte göra de.
Gör den de iaf, då biter jag tillbaka.
och jag har inte några problem med min dominanta åring.
Vi busar och har kul, men hon vet var gränsen är satt.

för trots allt, jag är inte en förälrer till min häst,
jag är en vän som visar vägen.

Senast ändrad av en moderator:

Förlåt men jag skrattade faktiskt lite när jag läste om det. Barn är otroliga alltså.

Tur att det fick ett stopp i allafall :).

hehe jo de är faktiskt ganska kul :)

kompisen berättade för mig för inte så längesen (dom är 30 år nu och bästa vänner än)
och jag höll på att skratta ihjäl mig.

Jag tycker du ska börja med att "förbjuda" honon naffsa på/bita i remmar, grimskaft, borstar osv när du hanterar honom på gången eller leder...
Det är svårt för honom att förstå varför han får bita i ditten och datten men i i din hand..
Alltså- Ingen bitning över huvudtaget!

Låt honom i styället få utlopp för naffsandet i hagen med tex. bollar eller andra roliga bitsaker!

Hur märks det då? Hör den här nafsningen ihop med att hingsten i honom börjar komma fram lite mer?

Said är precis som vanligt. Jag tror han är lite sen i utvecklingen, eller så är han kanske b*g... Jag vet inte! :D

Humelibumlan skrev:
Jo, jag tror jag oxå uppfattade det så och jag tror oxå Naffayette inte riktigt menade så som det lät, utan som jag skrev- Att tidigt sätta gränserna och då slippa detta små bestraffandet hela tiden för olika saker....
Alltså hästen vet redan som föl att man inte bits, sparkas och springer över folk, vet den det, så slipper man hela tiden "uppfostra" den eftersom, den vet redan vad som gäller och vad innebörden av NEJ är...
*svammel svammel* :angel:

Tack för att du förklarar hur jag tänker.. :)
FAst jag måste ändå tillägga ett par saker.
Det viktigaste i unghästens liv förutom rätt foderstat, är AKTIVITET.
Att vi nu undslipper bitighet är för att ungarna får röra sig dygnet runt.
Fölen likaså eftersom dom går på bete långt in på hösten.

Men så kan man ju få en och annan avart och det var det som Martha hänvisade till.
Vi fick en hingst för ett par år sedan som var otroligt elak från dag 1.
Han anföll, högg och sparkade.
Ja..ja..säger vissa..dom har ju inga tänder.
Må så vara, men ont gjorde det.

Han var likadan rätt igenom under föltid, lösdriftstid och spårade sedan ur rejält framåt augusti då han var ett och ett halvt.
Han angrep oss, raserade staket och klådde sina kompisar.
Det var bara att skicka över honom till tränaren.
Vi varnade för just denna och sa att hagens staket MÅSTE vara typ Berlinmur.
Detta missade dom och släppte ut honom i en flock.
Han klådde alla och raserade staketet.

Detta lyckades tränaren fixa på ett enda dygn.
Han släppte in "odjuret" bland äldre hingstar, slog igen lösdriften och sa godnatt. :eek:

Dagen efter så hämtade dom ut en något tilltufsad ett årshingst.
Han tömkördes och sedan fick han gå tillbaka till sina fyrfota uppfostrare.

Han har efter det aldrig attackerat folk, aldrig raserat hagar och sköter sig jättebra i träningen.. :D

AM

Ja det kan man säga. Det har börjat nu när han tuffat till sig och vaknat till liv :). Han hoppar på dom andra och biter i hasorna och sådant. Men den riktiga hingstigheten har inte kommit ännu. Men vaknat till har han definitivt gjort.

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 133
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar