Nafsar när man leder honom...

ylvalill

Trådstartare
Min häst har börjat nafsa mig i jackärmen när jag är ute och går med honom. Det är inget "elakt" nafsande utan mera som "kom igen nu, lek med mig!"-nafsande. Trots det är det ju inte direkt nåt önskvärt beteende och jag behöver tips på hur jag ska få honom att sluta med detta.

Jag promenerar ganska mycket med min häst och har tränat ganska mycket "ledövningar". Han går snällt brevid mig (med huvudet i höjd med min axel), stannar när jag stannar, vänder åt det håll jag ber honom osv. Jag låter honom alltid ha lite "frihet" genom att jag inte håller grimmskaftet sträckt då jag inte ber honom om någonting speciellt (knappt då heller, finns mest där som en "nödbroms").

När han började nafsa sade jag i början ifrån genom att säga "Nej!" och om inte detta räckte även höja armen närmast honom. Tyvärr verkar det som om han tolkar detta som att jag är med på leken och därmed tycker han att han blir belönad för sitt beteende. :confused:

I nästa steg har jag testat att bara ignorera hans beteende och istället försöka rikta hans uppmärksamhet på någonting annat. Detta har inte heller varit så lyckat. Även om det fungerar ibland resulterar det ibland även med att han nafsar mer och mer för att få uppmärksamhet.

Inte heller att bli arg på honom fungerar. Han är en väldigt känslig häst och de gånger han har nafsat "lite för mycket" så jag har sagt ifrån ordentligt, blir han bara rädd och stressad, han verkar inte alls förstå att han har gjort någonting fel. :crazy:

Hur skall jag tolka hans beteende, och vad kan jag göra för att vänja honom av med det? Börjar få slut på idéer...
 
jag tycker det låter som att din häst antingen tycker att han har extremt tråkigt eller så är det han som har komandot över dig.. miss förstå mig inte nu,.,
 
Tror också att han tycker att det är extremt tråkigt när jag promenerar med honom. Jag försöker "hitta på grejer" när vi går men det är inte så lätt... :confused:

Saken är den att han är skadad och på veterinärens inrådan skall han "promeneras" 2-3*30 min/dag så tyvärr måste han stå ut med det.

Det är säkert också troligt att han genom att nafsa testar om han kan ta komandot (han är inte helt tam alltid... :smirk:). Detta är ju om inte annat ett bra sätt att sysselsätta sig på när man har tråkigt (tycker han...).

Nån som har tips på hur man skall komma till rätta med det?
 
Har han fått mkt godis innan? brukar vara en anledning till att de nafsar.
Jag skulle nog försöka vara så tråkig mot honom som möjligt.
Till exempel ignorera honom när han nafsar och vara tråkig mot honom.Eller om ni går på en promenad och han nafsar mot dig kan du stanna och bara titta på honom i ögonen, nästan blänga på honom och inte röra dig. och sedan upprepa det varje gång han nafsar.

Det är kanske värt ett försök?
Lycka till! :)
 
"kör bort honom" när han gör sådär.
Visa att det verkligen accepteras på ett vänligt men mkt bestämt sätt.
Tänk på att göra det varje gång han nafsar så det inte "är Ok en del gånger".

lycka till! :banana:
 
Jag skulle nog testa att gnugga mule. När han nafsar - ta tag i överläppen och gnugga, bestämt men utan att det gör ont. Att tjafsa med munnen blir inte lika kul om det är du som bestämmer över tjafset.

mandalaki
 
Gnugga mule tycker han är jätteskönt, även om det är jag som "bestämmer" det så det är nog snarare ett sätt att uppmuntra honom att nafsa... :smirk:

Att "köra bort honom" har jag testat, då blir han väldigt orolig och stressad så jag tycker inte att det känns som en bra lösning. Han är väldigt "mammig" när man är ute med honom, är en ganska osäker häst, och om jag kör bort honom tar han det väldigt hårt, detta är en lite för kraftig bestraffning som orsakar mer obehag än nytta (tror han till och med skulle föredra att jag slog honom, vilket jag aldrig skulle få för mig att göra!).

Det enda jag inte har testat är att stanna och blänga på honom, det kanske kan funka :confused: Får testa under kvällens promenad så kan jag återkomma med rapport imorgon... :D
 
Stirra på honom hjälpte inte nämnvärt det heller tyvärr. Kan bero på att det alltid är kolmörkt på våra promenader så han ser väl inte vad jag gör... :smirk:
 
hej
Vet ju inte exakt hur mkt han nafsar men min pålla som varit en toka började nafsa lite i kläderna, beteendet trappades upp dag för dag å en dag bet hon tag i min arm när jag skulle sadla- bara sådär å ganska hårt....då tog jag tag i´nas hals, ett riktigt nyp å höll några sekunder. Det va nån vecka sen å hon har inte ens smånaffsat efter det. Tror inte det gjorde så helledudandes ont men hon tar bestraffningar ganska hårt...
 
Led honom framför istället och befäst en zon. Nafsar han dig då så har du låtit honom komma för nära. Hästar bryr sig inte så mycket om de får positiv eller negativ uppmärksamhet, så länge de får det. Jag tror absolut att det har blivit en lek er emellan. Titta bara på unghingstar som leker "vem hinner nafsa först".
NIklas
 
Det verkar som han inte accepterar dej som sin ledare. Han bör gå bakom dej istället och inte gå in i din zon. Det är du som får gå in i hans zon och inte tvärt om. Så fort han kommer in i din zon måste du säga ifrån, att du säger till med rösten har ingen större betydelse, det är kroppsspråket som är avgörande. Observerar man en flock hästar i hagen så är det alltid den som får den andra hästen att flytta sej som är ledaren. Du bör alltså uppträda lite hotfullt mot honom om han försöker att komma in i din zon, gärna med att höja handen. Så fort han tar ett steg undan så intar du en avslappnad kroppsställning och lämnar honom ifred och gärna med sidan mot honom så ser du inte så stor och hotfull längre. Detta blir då en bekräftelse på att han gjorde rätt. Var konsekvent, jag vet det är inte lätt.
 
Men om jag går framför har jag ju ingen koll på vad han gör :confused:

Han kan vara ganska nervös av sig och kommer gärna farande till mig (vill gärna gömma sig bakom mig om det är nåt som är "farligt") om han råkar se ett spöke i skogen eller så, tycker därför att det är bättre att ha hans huvud i jämnhöjd med min axel för att kunna hålla koll på vad han tittar på osv. När han går som han ska på detta sätt inkräktar inte på min personliga zon eftersom jag kräver att han skall hålla ett visst avstånd till mig (sidledes), men det är inte alltid han går "som han ska".

Jag vet att han inte accepterar mig som ledare till 100% än, men vi jobbar på det. Han har ganska dåliga erfarenheter av människor sedan tidigare och det är därför inte gjort i en handvändning. Som det är nu tycker jag (och han också) att mitt ledarskap fungerar bra så länge han inte blir ordentligt uppskrämd.

Har ni fler tips så är de hemskt välkommna!
 
Hur gör du när du driver på honom? Jag leder min häst precis som du och när jag driver vänder jag lite utåt och svänger med den hoprullade änden på repet mot hennes bakdel. Att det är framåt har hon lärt sig.

När hon så vill köra ner huvudet och äta, fryser fast eller "försvinner" mentalt driver jag lite på mot baken och direkt är hon på plats igen.

Är du tillräckligt snabb kanske det kan få honom på andra tankar när han försöker nafsa? Det är ju dessutom en metod som gör att du helt flyttar fokus från mulen, som han tydligen tycker är kul att leka med...

mandalaki
 
Den enda drivning jag använder är att jag böjer mig lätt framåt och för fram den arm som jag har närmast honom för att "bjuda honom att gå framåt". Han är väldigt framåt av naturen och att driva fram honom genom att svänga med repet mot hans bakdel hade nog resulterat i ett stort skutt framåt :D

Jag gillar dock idén att flytta fokus från mulen, kanske bara bättre att göra det på något annat sätt? Stora skutt framåt är inte direkt önskvärt för tillfället när hästen är konvalecent och bara får lov att skritta lugnt och stilla... :smirk:

Funderar också på det här att det här beteendet kan ha etablerats som en "lek" oss emellan. Hur visar man hästen att den här typen av lek inte är önskvärd längre? Hur beter sig hästar gentemot varandra om de inte vill vara med och leka längre?
 
Fast är han framåt i sig själv får du minska din signal - även om det fortfarande är mot baken du driver.

I början hände det att min häst hoppade framför mig i det läget - men då accepterade jag det, hon hade ju svarat rätt. I stället vände jag på klacken (utåt/från henne), då måste hon följa med och hamnade i läge vid min axel igen.

Ett annat spår: hur nära dig har du honom? Min häst går på nån dryg halvmeters linas avstånd, bredvid mig. Skulle hon få för sig att försöka nafsa skulle jag förhoppningsvis hinna få en tråkigt vass armbåge i vägen :angel:

mandalaki
 
Du kan ha koll på din häst oavsett vilken position du leder i. När du börjar leda framför så måste du hela tiden checka av din häst så att han inte kommer för nära eller stresar. Hästar gömmer sig inte, finns inte i deras beteende, om något så springer de. Hästar kan hålla koll på flera saker samtidigt, både på dig och sin omgivning. Upplever du honom som nervös så jobba med det istället. Du kan ändå inte kontrollera vad han ska titta på eller inte. Visst kan man ha koll även om man leder från sidan, men du ska inte göra det bara föra att du inte kan leda framför. Du ska kunna kontrollera hästen ur alla positioner.

Niklas
 
Jag får väl testa det där med att driva mot baken i alla fall då... :D

Jag har honom alltid på minst en halvmeters avstånd från mig när jag leder honom så jag hinner definitivt säga till honom när han försöker nafsa. Han nafsar dessutom oftast i luften en bra bit ifrån mig, i värsta fall i jackärmen men det är bara om han "missbedömer" avståndet eller om jag har ignorerat hans tidigare försök. Det är dock inte detta som är problemet. Problemet är att han tycker att det är kul när jag säger till honom att han inte får nafsa (oavsett hur jag säger ifrån), han tolkar det som att jag är med på leken och då fortsätter han att leka...
 
Jag försöker jobba med att han är så nervös och stressad av sig, men det är inte så lätt :crazy:

I dagsläget jobbar jag också med att göra halt och backa ett par steg om han blir för stressad, detta har funkat ganska bra eftersom det får honom att tänka på någonting annat en stund, men det räcker inte riktigt. Kanske borde jag hantera hans stress på något annat sätt?

Är det någon som har tips på hur man får hästen mer lugn och trygg så tar jag självklart gärna emot dem!
 
Det låter ju som att du har hyfsat om tid med att upptäcka nafset innan han träffar - och i det läget skulle jag faktiskt testa att driva bakifrån, så att han får nåt annat att tänka på.

Om han då rusar förbi dig i början - slit inte till i grimskaftet. Han har ju fattat "framåt" även om du inte menade "en kilometer bort" ;).

Vänd dig bara om, utåt, så måste han placera sig vid din axel igen.

Hoppas det går bra :).

mandalaki
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
534
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 796
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 872
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp