När ett sto kastar är det samtidigt stor risk att stoet dör då?

eldkyss

Trådstartare
Jag tänker eftersom ett friskt föl om allt går som det ska lägger sig med ryggen uppåt innan den föds. Ett dött föl som vid en kastning tycker jag bör ju medföra stor risk att även stoet dör? Eller tänker jag fel? Ett dött föl kan ju omöjligt lägga sig "rätt" Hur fungerar det?
 
Jag tänker eftersom ett friskt föl om allt går som det ska lägger sig med ryggen uppåt innan den föds. Ett dött föl som vid en kastning tycker jag bör ju medföra stor risk att även stoet dör? Eller tänker jag fel? Ett dött föl kan ju omöjligt lägga sig "rätt" Hur fungerar det?


Du tänker helt rätt.
Det döda fölet "hjälper inte till" utan kan hamna väldigt snett. Så pass snett att det krävs styckning.. tyvärr.
Stoet kan även gå sönder invändigt då ofta sker detta i "lönndom" utan övervakning.

Fölungen kan ha dött tidigare vilket kan ge allt från fång till olika infektioner på stoet..

Så kastning på ston är en riskfull företeelse
AM
 
Du tänker helt rätt.
Det döda fölet "hjälper inte till" utan kan hamna väldigt snett. Så pass snett att det krävs styckning.. tyvärr.
Stoet kan även gå sönder invändigt då ofta sker detta i "lönndom" utan övervakning.

Fölungen kan ha dött tidigare vilket kan ge allt från fång till olika infektioner på stoet..

Så kastning på ston är en riskfull företeelse
AM


Okej, sitter och kollar lite på hingstar som jag tror kan matcha med mitt sto och där var det bland annat en hingst där de stod mycket kastning i betäckningsrapporten.. känns lite osäkert. Fast det kanske inte har med hingsten att göra? Hur vanligt förekommande är kastning i allmänhet? Hur vanligt är det att fölet lägger sig i felläge vilket resulterar i att stoet faktiskt dör? Självklart kan man inte säga exakt, men finns det någon statisik på det?
 
Som Yennork sa är ju kastningar vanligast tidigare i dräktigheten när fostret är så pass litet att det oftast inte medför något problem för stoet. Kan dessutom tänka mig att många sena kastningar är en följd av abortvirus och då går det ju faktiskt att till stor del skydda sig mot det genom att vaccinera eller hålla stoet hyfsat isolerat från hästar som är ute o far mkt.

Men en statistik med många kastningar är väl ändå ngt jag skulle undvika då det ju faktiskt är ett friskt föl du vill ha, det kan ju vara så att den hingsten har någon gendefekt som ger upphov till någon missbildning o därför kastar en högre andel än andra hingstar.
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 413
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 665
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 430
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
809
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp