Nactus stofamilj?

pastejja

Trådstartare
Nactus 854 ska ju komma från en mamma som är Elit-premierad, och sedan vet jag iinte mer. Skulle vara väldans intressant att veta vad den stofamiljen gjort och är känd för.
U

Sv: Nactus stofamilj?

Tackar, hittade dit själv, men hade tyckt det var spännande med mer detaljerad info om någon hade det lätt till hands..
U

och så tänkte jag passa på att fråga, eftersom jag inte sett honom röra sig, varken live eller på film. Hur det är han rör sig. Inte om det är bra eller ej, utan på vilket sätt.. Gissar att det inte finns någon liten videosnutt på internet, känns som jag har finkammat allt..
U

och så tänkte jag passa på att fråga, eftersom jag inte sett honom röra sig, varken live eller på film. Hur det är han rör sig. Inte om det är bra eller ej, utan på vilket sätt.. Gissar att det inte finns någon liten videosnutt på internet, känns som jag har finkammat allt..
U
:idea:Heisann :) sender du Mail til Gøran som eier Nactus får du sikkert en dvd, vet han har en dvd som viser hvordan Nactus rør seg i ridning :) Kjørte i Oktober fra Nord Norge til Ystad for å hente en hoppe (460 mil) etter Nactus og hilste på hingsten... mer trivelig og elegant hingst skal man lete lenge etter.:love:

*KL*

Har du nactus avkomma? Är de svårridna rent generellt?

Rambo (Nactus-Ganesco) som är med på Nactus sida är inriden av mig, han är dessutom son till vårat dåvarande halvblodssto (Grace e.Ganesco) men det är grannen som fött upp honom (fick låna stoet).
Han var dock en JÄVEL att rida för det mesta..åkte av honom jämt kändes det som.. Blev erbjuden att köpa honom för 35.000 , men tackade nej. Tur är väl det för om jag köpt honom hade han def. inte varit med på någon sida som lyckat exempel på avkomma :p

Dock gjorde tjejen som köpte honom ett skapligt klipp...

vi har 2 st e. Nactus som jag rider.

Den ena (sto) är rätt svårriden och ska ha allt på sitt eget lilla vis. sen är hon en väldigt pigg häst med mycket bus i så man får hålla i sig ordentligt.

Den andra(också ett sto) är nästan raka motsatsen, aldrig kastat av någon i hela sitt liv och är verkligen snäll som ett lamm. Dock kan hon vara lite svår att rida ibland då hon är så överambitiös och blir lätt stressad och spänd när hon inte riktigt förstår vad som ska göras.

I övrigt mycket trevliga hästar båda 2.

Vi har även en 3-åring i stallet e.Nactus men den har ägaren inte ridit in än.Dock en väldigt social häst med tevligt temperament.

Och jag har en 4-åring med Nactus som farfar.:p Han blev resultatet av en tjuvbetäckning men är riktigt, riktigt fin och är väldigt sammarbetsvillig och snäll som få. dock busar han till det lite ibland men det gör nog alla hästar mer eller mindre, spec de yngre..

*KL*

Rambo (Nactus-Ganesco) som är med på Nactus sida är inriden av mig, han är dessutom son till vårat dåvarande halvblodssto (Grace e.Ganesco) men det är grannen som fött upp honom (fick låna stoet).
Han var dock en JÄVEL att rida för det mesta..åkte av honom jämt kändes det som.. Blev erbjuden att köpa honom för 35.000 , men tackade nej. Tur är väl det för om jag köpt honom hade han def. inte varit med på någon sida som lyckat exempel på avkomma :p

Mitt sto är dräktigt med Nactus. Jag har hört väldigt olika om hur Nactus avkommor är i temperamentet, nu har jag turen att ha ett sto med ett helt fantastiskt temperament (enligt min smak) och hon har nedärvt det till sin första avkomma som hon fick hos förra ägaren e. Sambesi (ägs fortfarande av förra ägaren), så jag håller tummarna på att det blir trevligt temperament på denna med. Förhoppningsvis kan jag återkomma om några år o berätta hur det gick att rida in ;)
U

Den ena (sto) är rätt svårriden och ska ha allt på sitt eget lilla vis. sen är hon en väldigt pigg häst med mycket bus i så man får hålla i sig ordentligt.

Den andra(också ett sto) är nästan raka motsatsen, aldrig kastat av någon i hela sitt liv och är verkligen snäll som ett lamm. Dock kan hon vara lite svår att rida ibland då hon är så överambitiös och blir lätt stressad och spänd när hon inte riktigt förstår vad som ska göras.

Vi har även en 3-åring i stallet e.Nactus men den har ägaren inte ridit in än.Dock en väldigt social häst med tevligt temperament.

Och jag har en 4-åring med Nactus som farfar.:p Han blev resultatet av en tjuvbetäckning men är riktigt, riktigt fin och är väldigt sammarbetsvillig och snäll som få. dock busar han till det lite ibland men det gör nog alla hästar mer eller mindre, spec de yngre..

Haha.. det blir kanske som jag inbillar mig, dessutom med en halvslatten linjeavel på Maraton.. Det blir till att köpa ett par helskodda ridbyxor när det är tid att rida in ;)
U

Okej..ja Rambo hade ett väldigt eget huvud. Kunde vara en riktig j*vel när han var på det humöret.. har hört fler Nactusavkommor som varit det, men det är säkert individuellt & beroende på vad modern lämnat tidigare..

*KL*

Svårridna ????

Har aldrig ridit eller ens sett en svårriden Nactusavkomma...
Äger 1, fött upp 2, Ridit in 3 och ägt 4 st ...

Klart alla hästar har egenheter men på just avkommorna efter Nactus är ju psyket kanon och det i alla lägen...
Trots att jag tom på den sista avkomman e Nactus har en "skarp" märr så är det som natt och dag gentemot halvsystern som va e Cortez... Han e väldigt samarbetsvillig och har haft bäst "ridbarhet" av alla unghästar vi ridit in... (han och de andra Nactusavkommorna, de övriga har varit efter Cortez (2 st) och Krius xx)

Kanske är det återigen en fråga om vad som är svårridet och vilket tycke och smak man har. En del uppskattar känsliga individer som svarar direkt, och med en ryttare med sämre kroppskontroll kan detta vara en sämre kombination.
Nu ska jag erkänna att jag aldrig ridit en Nactusavkomma, men jag resonerade som så får bara avkomman 50% av stoets ridbarhet så blir det fantastiskt ;). Jag anser dock att jag sett många riktigt trevliga avkommor och jag håller tummarna att det är en sådan kommer i juli.
Jag har hört otroligt många som är mycket nöjda med sina Nactusavkommor. Sedan kan ju inte alla hingstar passa perfekt med alla ston.
U

Min erfarenhet av Nactusavkommor är att det är snälla hästar men vissa är väldigt känsliga. Det kan bli stor skillnad även på helsyskon både vad det gäller känslighet och grovhet. Jag har själv fött upp sex stycken och då även haft två par helsyskon. Det jag kan tänka mig att somliga kan kalla för svårt är just deras känslighet. Har man som ryttare inte balans utan sitter lite osäkert kan dessa hästar säker reagera väldigt på vikt förändringen. För det är ofta smidiga och rörliga hästar även om de kan vara stora och grova.
En av mina Nactusbarn som är åtta år i år har under sin första riktiga tävlingssäsong förra året skrapat ihop 58 championatspoäng i dressyr vilket ju inte en svårriden sjuårig häst borde göra. Kan tillägga att mamman inte var den lättaste att rida när hon var i den åldern.

Haha.. det blir kanske som jag inbillar mig, dessutom med en halvslatten linjeavel på Maraton.. Det blir till att köpa ett par helskodda ridbyxor när det är tid att rida in ;)
U

Haha, den första jag skrev om är linjeavlad på maraton och det har resulterat i en liten häst. Hon är bara 1,57 så han har gått igenom rätt mycket på henne. By the way är det hästen jag har på avataren jag pratar om nu.;) Sen är hon som sagt rätt busig med mycket eget huvud. Men jag gillar det på en häst så mig stör det inte. vem är ditt sto e förresten?

Jag håller med dig om att de nactus avkommor kan variera en hel del. många är rätt ädla och nätta medans vissa är stora och grova. dock rör de allra flesta sig mycket bra fastän de är grova.(vi har en stor heffaklump i stallet).
Sen en annan sak jag märkt på hans avkommor är att de inte alltför sällan får rätt nätta "ponnylika" huvuden.

Den ser ju trevlig ut den där, om än lite kort i rocken, det syns inte alls på bilden. Mitt sto har fått en avkomma tidigare e. Sambesi och det ser ut att bli en ganska stor häst, han är född 2006 så vi får se vart det slutar, har ingen koll på mankhöjd nu. Blup säger att mitt sto ska ligga på -0,4 i mankhöjd, men hon är 168, och tydligen lämnar mamman ganska stort fast hon inte ska enligt blup.
:) Ska bli så spännande. Mitt sto är e. Hubertus-Magritte, så det blir ju knappast så att man kan kalla det linjeavel, men med lite god vilja så.. Jag inbillar mig att det ska bli en trevlig sund avkomma med god rörelsemekanik, jag blir egentligen inte alls ledsen om det skulle bli en direkt kopia av modern som kommer ut, fast nu hart de ju varit två om detta så det ska absolut bli jättespännande.

Jag tror säkert att det kan bli bra. Nu har jag visserligen inte sett ditt sto, men det låter bra iaf.
Och du kommer säkert få en rörlig häst.
Jadå, hon är väl inte fy skam min lilla buse. Haha, dock har hon inga bra gångarter alls, men sen är hon nog den enda Nactus avkomman jag träffat på som inte har det. Men hon hoppar desto bättre ist.;)

Ja men hon blev ju snygg iallafall.. Det kan man komma långt med här i livet har jag noterat.. ;)
Och det var ju inte helt tråkigt att hon kan hoppa, det hoppas jag innerligt att den lilla grodden också kommer att kunna, inte helt oviktigt..
U

Hej!

Vad roligt att höra att du har en häst efter NActus-Ganesco, jag hade nämligen också en sådan som jag red. Den bästa hästen jag har suttit på här i Sverige faktiskt. Synd var att han bara var riden dressyr och inget hoppad då han hade en otrolig talang för det. Jag började tävla honom och han gick iaf 1.10 men placering där någongång. Han är mörkbrun nästan svart med stor bläs nästan lyckta och två vita strumpor.. Kanonhäst!!!

*KL*

Hej!

Vad roligt att höra att du har en häst efter NActus-Ganesco, jag hade nämligen också en sådan som jag red. Den bästa hästen jag har suttit på här i Sverige faktiskt. Synd var att han bara var riden dressyr och inget hoppad då han hade en otrolig talang för det, även om det var en svårriden häst. Man kunde inte bara sätta sig på honom utan det tog ett tag att lära sig. Jag började tävla honom och han gick iaf 1.10 men placering där någongång. Han är mörkbrun nästan svart med stor bläs nästan lyckta och två vita strumpor.. Kanonhäst!!!

Liknande trådar

Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
20 822
Senast: Capybara
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 391
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 386
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 867
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Svamp?