Jag hade en Nactusavkomma (bilder finns på min hemsida. Gå in på Djur -> Hästar -> Cactus).
Hon var väldigt trevlig i psyket och det var en huvudanledning att det valdes att lägga Nactus på stoet. Stoets psyke lämnade en del övrigt att önska nämligen. Och en av de saker Nactus är 'känd' för att ge hästar med trevligt temperament/psyke. Sen finns det ju alltid undantag, men genomgående har alla Nactusavkommor jag träffat haft trevligt psyke.
Gångartsmässigt så blev det rätt bra. Min dam visades som växande tvåring med 87777. DÅ var hon dock ganska trött och väldigt matt och visade ingen trav (hon bara joggade, tog inte i. Visade betydligt trevligare när vi värmde upp lite innan. Men jag lyckades tidsplanera fel så vi hade två h väntetid innan det var dags, och det blev lite väl mycket mentalt för en tvååring). Världens mest uttjatade argument, men
Hade hon varit som normalt hade det varit en åtta på traven.
Hennes omdöme (som tvååring som sagt) var:
Typ. Välproprtionerlig. 8
HHB: Lång has, brant bog, djup bål, något sluttande kors. 7.
Extremiteter: Obetydligt tåvid HF, välbenad från sidan. 7.
Skritt: Ren, taktmässig. 7.
Trav: Lätt, god takt. 7.
Tota 36 p, Klass II.
Muntligt lades till ang gångarterna att hon för dagen hade något kort steglängd.
Jag såg fram emot treårstestet, och då utan att ta in en trött häststackare, men tyvärr blev hon ju bara två år.
Stammen var Nactus - Master - Krocket - Kew Gardens xx.
Bilder som ett- och tvååring finns på hemsidan som sagt.
I psyket så var hon ORÄDD, väldigt vettig (dvs det gick att prata med henne och kommunicera med henne) och väldigt kelig och tillitsfull. Dock var det ett sto och hon hade en REJÄL portion stohumör, men när vi hade diskuterat klart inledningsvis om vem som var envisast var det aldrig problem. Hon var en stjärna i nya miljöer (premieringen, veterinärkliniker etc), trevlig att ha att göra med, lyssnade först och panikade sen etc. Första gången jag satt på henne så sa hon inte flaska och gick både atts tyra och stanna i skritt.
Hur mycket av det som var uppfostran/träning och hur mkt som var Nactus ska man väl inte spekulera i. Men han är som sagt känd för att ge bra psyke.