Nactus 854

urkella

Trådstartare
jag undrar om det är någon som vet mågot om denna hingst hur avkommorna blir i psyket och rörelserna... har pratat med hingstägaren så jag har en liten aning om han men vill ha mer info!!! :D någon som har en avkomma eller sett någon av honom... :bump:

Jag hade en Nactusavkomma (bilder finns på min hemsida. Gå in på Djur -> Hästar -> Cactus).

Hon var väldigt trevlig i psyket och det var en huvudanledning att det valdes att lägga Nactus på stoet. Stoets psyke lämnade en del övrigt att önska nämligen. Och en av de saker Nactus är 'känd' för att ge hästar med trevligt temperament/psyke. Sen finns det ju alltid undantag, men genomgående har alla Nactusavkommor jag träffat haft trevligt psyke.

Gångartsmässigt så blev det rätt bra. Min dam visades som växande tvåring med 87777. DÅ var hon dock ganska trött och väldigt matt och visade ingen trav (hon bara joggade, tog inte i. Visade betydligt trevligare när vi värmde upp lite innan. Men jag lyckades tidsplanera fel så vi hade två h väntetid innan det var dags, och det blev lite väl mycket mentalt för en tvååring). Världens mest uttjatade argument, men ;) Hade hon varit som normalt hade det varit en åtta på traven.

Hennes omdöme (som tvååring som sagt) var:

Typ. Välproprtionerlig. 8
HHB: Lång has, brant bog, djup bål, något sluttande kors. 7.
Extremiteter: Obetydligt tåvid HF, välbenad från sidan. 7.
Skritt: Ren, taktmässig. 7.
Trav: Lätt, god takt. 7.

Tota 36 p, Klass II.

Muntligt lades till ang gångarterna att hon för dagen hade något kort steglängd.

Jag såg fram emot treårstestet, och då utan att ta in en trött häststackare, men tyvärr blev hon ju bara två år.

Stammen var Nactus - Master - Krocket - Kew Gardens xx.

Bilder som ett- och tvååring finns på hemsidan som sagt.

I psyket så var hon ORÄDD, väldigt vettig (dvs det gick att prata med henne och kommunicera med henne) och väldigt kelig och tillitsfull. Dock var det ett sto och hon hade en REJÄL portion stohumör, men när vi hade diskuterat klart inledningsvis om vem som var envisast var det aldrig problem. Hon var en stjärna i nya miljöer (premieringen, veterinärkliniker etc), trevlig att ha att göra med, lyssnade först och panikade sen etc. Första gången jag satt på henne så sa hon inte flaska och gick både atts tyra och stanna i skritt.

Hur mycket av det som var uppfostran/träning och hur mkt som var Nactus ska man väl inte spekulera i. Men han är som sagt känd för att ge bra psyke.

Jag har för övrigt en Napoleon-avkomma. Alltså samma pappa som till Nactus. De är ganska lika fast min har inte lika fin exteriör förstås. :angel:

Nactus är morfar till mitt sto. Hon är mycket vacker och trevlig och har dessutom mycket bra gång :love:

jag undrar om det är någon som vet mågot om denna hingst hur avkommorna blir i psyket och rörelserna... har pratat med hingstägaren så jag har en liten aning om han men vill ha mer info!!! :D någon som har en avkomma eller sett någon av honom... :bump:

Att du aldrig kan bestämma dej :crazy: Det blir ju KANSKE snart dags att betäcka henne ju.. hur många hingstar har du egentligen funderat på nu?

Jag har bara positiva erfarenheter av Nactus. Jag har 2 avkommor födda 02 och två som kommer i början av maj.

2 årshingsten är hel cool. Han är mycket snygg och har bra gångarter med mycket takt. Löshoppad med ganska bra teknik. Lätt att hantera och att hålla på med. Jag kan ställa upp honom i stallgången utan att binda honom. Han tycker att allt nytt är kul men blir lite ängslig när täcket ska på. Han har allt jag söker hos en bra häst (förutom att han inte är ett sto :cool:) Hans mamma har oxå ett bra temperament. Han är inte officiellt visad men en gångartsdomare har sagt att han skulle få ca 48 - 50 p som han är nu.

2årsstoet har en bitchig morsa men är mycket bättre i psyket (än mamman alltså). Hon är rätt tuff och vi har haft våra bataljer men hon ger sig när hon inser att jag inte ger mig. Annars är hon väldigt arbetsvillig och älskar när jag sysselsätter henne med promenader eller tömkörning. Har inte brytt sig för fem öre när jag selat henne eller lagt på sadel och spänt gjorden. På löshoppningen har vi gjort allt möjligt för att få henne att koncentrera sig på hindret men hon bryr sig inte, utan hoppar (utan att nudda en bom) och tittar på allt annat :o . Det tråkiga med henne är att hon har vuxit så ojämnt. Som mest har det skiljt 14 cm på kors o manke. Hon har dock väldigt bra rörelser, speciellt traven som är helt underbar.

Jag har stora förhoppningar på årets fölungar.

Det är kul att Nactus oxå nedärver mycket vitt. Mitt 2 års sto är sabinoskäck (strumpskäck) och 2årshingsten har bläs och 4 halvstrumpor. Båda ungarna är fuxar.

Lill / Stall Nöbbeled ( som gärna har många Nactusbebisar i stallet)

Mitt sto har för en vecka sedan, på kvinnodagen, fått årets första Nactusföl. Tillika första föl för oss och för stoet.

Jag valde Nactus, mycket beroende på detta diskussionsforum, och åsikter om Nactusavkommernas psyke. Ville försöka få ett någorlunda lätthanterligt föl, som första föl. Dessutom har många Nactusavkommer gjort bra ifrån sig på fölmönstrning och vid 3-årstester.
Få se hur det går för min lilla plutta....
Dessutom är hingsthållaren mycket trevlig och har stått ut med alla min "dumma" frågor. Vi betäckte även vårt andra sto hos honom, fast med semin från Flyinge.

Lycka till med hingstval!

Och jag har idag! köpt ett fyraårigt Nactussto som jag föll för just p g a hennes lugna och vänliga temperament. :love:

hon är Urbino~Herkules.... helt underbar
...............................
<-- Urkella
E:Urbino
U:Herkella UE:Herkules

Jag gillar Nactus.

Bra psyke, bra överlinje, bra gång.

Har fött upp tre Nactusbarn: en vallack f-95 e Nactus - Torboldt - Urbino. Oerhört lättriden, snäll, tillgiven, maffig och kompakt. Perfekt barockhäst.
Ett sto -00 e Nactus - master - Krocket, som Alexandra köpte. Se ovan. :cry: - hon var ljuvlig.
Och -03 ett sto e Nactus - Master - Torboldt - Urbino, en svart skönhet som sin mor, otroligt lätthanterlig och kelig. :love:

Pontus-Caracas. Det är flera Pontusston som fått bebisar med Nactus (inte så konstigt kanske-Pontus betäckte många ston i sydöstra Skåne och där finns ju Nactus idag). Vad jag hört har det blivit en del skönheter av dessa och många med bra gång.
Tyvärr vill min dotter ta upp träning/tävlandet med "sitt" sto, så det blir inga fler sötnosar på ett tag.

Sv: Nactus 854

Jag har en Nactusavkomma,valack, född 2004 med väldigt bra temperament!! Han är väldigt snäll,gosig och helt underbar att hålla på med! Ärlig att rida och tycker om att jobba kanske lite känslig men det får han gärna vara! Han är ännu bara grundriden.Min dressyrtränare är helt förälskad i hans steg och jag har haft honom hos en fälttävlansryttare på tillridning och han sa att hinder & höjder är inga som helst problem för Sam i framtiden :). Så jag har köpt mej en hoppande dressyrhäst!
Såg att en hade skrivit här ngt i stil med kollar först & panikar sen.. så är min Sam också :laugh: !

Detta e min Sam :
http://www.facebook.com/#!/photo.php?pid=3308390&id=729308359&fbid=293167308359

Jag har också en Nactus avkomma. Han är på deras hemsida Mr Miracel.
En valack snygg och har bra steg väcker uppsikt vart han än går. Men en lat häst . Hoppar jättebra men är försiktig och väldig titti. Väldigt social och sådär lagom i rang. Jag har haft honom som föl han är född 2004 och inriden som 3 årig. Vi har inte kommit sådär långt för han var väldig valpig. Han vet fortfarande än idag inte alltid vart han har sina ben.
Har varit på gång att sälja honom ...men stoppade för han ligger mig väldigt nära,
men vem vet kanske en dag så...
Vet inte om jag skulle rekommendera honom idag.....

Fast det känns som om han ärvt det efter sin mamma eller har med hanteringen att göra för de Nactus avkommor jag träffat o läst om är tuffa, nyfikna o orädda.

Hade ett Nactus sto född-97 på foder i 2 år. Hon är mamma till min skimmel e Aerline H-Nactus-Tolstoy-Pan. Hon var rätt skarp men hade väldigt lätt för sig, totalt orädd på nya platser o hoppade väldigt bra! Mycket fina gångarter dessutom. Tyvärr hade hon en skada som gjorde att hon aldrig kom ut på tävlingsbanan men har idag förutom min fina Grå, ett flertal avkommor efter olika hingstar som visar framtassarna främst inom dressyr.

Hon hade 877 på 3-årstest o 8 på tekniken i hoppning!

Meningen var att jag skulle visa honom på tre års test ... men han var så himla valpig så det hade inte blivit någonting av det. Synd för hans trav är något helt underbart.
Jag har honom till hopp, han var ute en hel del i fjor . säkert en del som känner igen honom då det är ganska sällsynt med Nactus i hopp. Bästa runda i lokalt 16 fel :crazy: så vi har börjat om igen o kommer igen i år . Det går ganska bra framåt i hoppning men att Nactus avkommor skulle vara "vassa" är nytt för mig. Har bara hört att de är lugna ,näst intill tråkiga var det någon som sa.
Ni anar inte hur kul det är att komma in på hoppbanan och stila lite i traven och sedan börjar hoppningen sedan är det ju lite mindre roligt när man blir utesluten .....:confused: men det är smällar man får ta. Hopptekniken är grym han har världens ryggverksamhet snacka om katapulteffekt.
Skulle vara roligt att se flera Nactus avkommer ut i hoppningen så får dressyrnördarna:) säga vad de vill .

Men det jag menade var att DIN hästs lathet och tittighet måste komma från hans mamma liksom mamman till min hästs skarphet måste kommit från hennes mamma, förstår du? Du skrev ju att du inte kunde rekommendera honom pga din hästs tittighet mm men jag tror inte det beror på Nactus.

För som sagt Nactus avkommorna är oftast totalt orädda o otittiga och jag har träffat flera ute på hoppbanorna och även i FT.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 533
Senast: nullo-modo
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
1 082
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka