Nacken som högsta punkt/uppförsbacke

S

sisu

Behöver hästen gå med nacken som högsta punkt för att komma till riktigt arbete och en korrekt form??

Beskriv en häst i "uppförsbacke" enligt dina kriterier!!

Vill bara höra era åsikter, inte komma till någon absolut sanning angående dessa frågeställningar!

Sv: Nacken som högsta punkt/uppförsbacke

Alltså att ha nacken som högsta punkt är väl det man strävar efter, men jag tror inte att nacken som högsta punkt ALLTID är det optimala. Till exempel en unghäst kanske jobbar bättre med lite lägre nacke, även om det är nacken som högsta punkt man jobbar för, är det kanske inte där hästan är i utbildning/styrka.

Jag talar bara utifrån mig själv o min ponny som jag har haft sen hon var 4 (hon är 7 nu). Ett bra tag har vi fått jobba med att hon ska ta ordentligt stöd å bettet och komma ner med nacken, eftersom det var där hon jobbade bäst. Nu däremot, när hon har fått mer styrka har vi börjat plocka upp hennes nacke och jobba henne efter "nacken som högsta punkt".

Ja...:D bara lite egna funderingar kring frågan...

En häst som arbetar i uppförsbacke trampar in under sig m bakbenen -fram till handen m bibehållen takt och elasticitet.Ryggen kommer upp och hästen bär mer vikt på bakbenen.
Alla hästar är inte byggda för att kunna gå m nacken som högsta punkt pga exteriör osv...
Kolla på hingsten Florencio som är ett bra exempel på häst i uppförsbacke!:)
http://www.swisshorsemanagement.ch/media/Florencio.jpg

Så att arbeta i "uppförsbacke" och att arbeta i form är det samma? Eller vart ligger skillnaden? Förutom att man kan arbeta hästen i form fast med olika lägen på nacken...

När hästen rör sig i uppförsbacke m allt vad det innebär går den i den "ultimata formen" om du fårstår vad jag menar...
den bär sig själv m vikten bak utan att påverkas av ryttaren kan man säga.

Angående nacken som högsta punkt.
Jag har faktiskt tänkt på det där - mycket...

Så här tror jag; Om du altid rider din häst med tredje nackkotan som högsta punkt är det något som inte är som det skall. :smirk:

Nu har inte jag utbildat så många hästar till svår dressyr, men jag kan tänka mig att om man överböjer ( jag paratar om hela överlinjen) i några steg för att åstadkomma ngt specielelt, så tror jag inte hästen dör av det, utan att det kan ha ett syfte.

Likaså om den kommer i en låg form och där hamnar bakom lod och tredhje nackkotan inte är högsta punkt, men hästen ändå är öppen i ganaschvinklen (pratar altså inte om rund form) så säger jag att det heller inte är en skandal.

Jag tror att det är viktigt att se till hela överlinjen. Och för att citera min avatar. If you always ride the horse overbent - How shall you put any weight on the haunches...?

Nästa fråga så är väl uppförsbacke rent tekniskt att hästen rör sig men manken högre än korset (?)

Ju mer modern ridhäst modell låter det ju sig lättare göras.

En annan infallsvinkel tycker jag är - att hästen rör sig i uppförsbacke när den börjar balansera sig bakifrån och verkligen lyfter sin framdel.
Jag har varit med om såna galopp fattningar men av förklarliga själ så orkar inte Nordis galoppera runt så hela tiden.

Tänk på en bra piruettgalopp. - den är i uppförsbacke.
Tänker jag........

Senast ändrad:

Susan skrev:
Angående nacken som högsta punkt.
Jag har faktiskt tänkt på det där - mycket...

Så här tror jag; Om du altid rider din häst med tredje nackkotan som högsta punkt är det något som inte är som det skall. :smirk:

Nu har inte jag utbildat så många hästar till svår dressyr, men jag kan tänka mig att om man överböjer ( jag paratar om hela överlinjen) i några steg för att åstadkomma ngt specielelt, så tror jag inte hästen dör av det, utan att det kan ha ett syfte.

Likaså om den kommer i en låg form och där hamnar bakom lod och tredhje nackkotan inte är högsta punkt, men hästen ändå är öppen i ganaschvinklen (pratar altså inte om rund form) så säger jag att det heller inte är en skandal.

Jag tror att det är viktigt att se till hela överlinjen. Och för att citera min avatar. If you always ride the horse overbent - How shall you put any weight on the haunches...?

Nästa fråga så är väl uppförsbacke rent tekniskt att hästen rör sig men manken högre än korset (?)

Ju mer modern ridhäst modell låter det ju sig lättare göras.

En annan infallsvinkel tycker jag är - att hästen rör sig i uppförsbacke när den börjar balansera sig bakifrån och verkligen lyfter sin framdel.
Jag har varit med om såna galopp fattningar men av förklarliga själ så orkar inte Nordis galoppera runt så hela tiden.

Tänk på en bra piruettgalopp. - den är i uppförsbacke.
Tänker jag........
Håller med i vanlig ordning:)

Kung Bob skrev:
Alltså att ha nacken som högsta punkt är väl det man strävar efter, men jag tror inte att nacken som högsta punkt ALLTID är det optimala. Till exempel en unghäst kanske jobbar bättre med lite lägre nacke, även om det är nacken som högsta punkt man jobbar för, är det kanske inte där hästan är i utbildning/styrka.

Men nacken som högsta punkt kan man ha iallafall men med en LÄGRE hals, många blandar ihop dessa saker och tror att nacken som högsta punkt enbart är en kort samlad GP form vilket inte alls är fallet.
Är hästen öppen i ganaschvinkeln med nosen framme har den allt som oftast nacken högst fastän halsen är längre och lägre, resningen i halsen och rundningen i nacken kommer ju när hästen orkar trampa in bakbenen, vinkla bäckenet och höja upp manken och framdelen som en hävstång kan man kanske likna det vid ???

Självklart kommer hästen trilla ner i formen vid flera tillfällen pga den inte orkar så att 3 halskotan kommer högst men man får ju se till att det sker så sällan som möjligt och att försöka korrigera det så det inte blir en vana för hästen att hamna där.

Vilken halskota är det egentligen som skall vara högsta punkt?? :confused: Vart sitter den? Jag vet många som säger att man ska sträva efter att ha nackstycket på tränset som högsta punkt? Är det alltså där under som den "rätta" kotan sitter?

Nej det verkar förmätet

Först tänkte jag "susi och sisu klubben".

Men vill flera vara med kan man kalla den SUS och DUS
:D

Susan skrev:
Nej det verkar förmätet

Först tänkte jag "susi och sisu klubben".

Men vill flera vara med kan man kalla den SUS och DUS
:D
Det kör vi på, SUS o DUS låter lysande!!

KUUUUUUL!!!:bump: :bump: :bump: :bump:

Hahahahaha, det heter våra kattungar i stallet :rofl:

Sorry, var bara tvungen..

**Lina** skrev:
Vilken halskota är det egentligen som skall vara högsta punkt?? :confused: Vart sitter den? Jag vet många som säger att man ska sträva efter att ha nackstycket på tränset som högsta punkt? Är det alltså där under som den "rätta" kotan sitter?

Nacken sitter bakom öronen på hästen så det är helt korrekt att det är nackstycket som ska vara högst... o här skriver jag under på det Wert beskriver ovan... nacken kan vara högsta punkten även i öppen form... men när man börjar tänka framåt/neråt istället så är ju inte nacken längre högst, då bör man istället titta på ganaschvinkel o att lodlinjen går mellan ögat o mungipan på hästen.

mvh Jessic

Så om man rider en häst mer framåt/neråt så att nacken inte blir högsta punkt kan alltså denna form vara bra ändå så länge linjen mellan öga o mungipa inte hamnar bakom lod?

Skulle jag inte säga för hästen kan sänka huvud hals utan att jobba bra ;)
Halsen skall välva sig upp ur manken. Inte vara flat.

Så en framåt/nedåt form kan aldrig vara bra? Eller kan halsen välva upp ur manken fast hästens huvud är framåt/nedåt?

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 257
Senast: Jeps
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII