Angående nacken som högsta punkt.
Jag har faktiskt tänkt på det där - mycket...
Så här tror jag; Om du altid rider din häst med tredje nackkotan som högsta punkt är det något som inte är som det skall. :smirk:
Nu har inte jag utbildat så många hästar till svår dressyr, men jag kan tänka mig att om man överböjer ( jag paratar om hela överlinjen) i några steg för att åstadkomma ngt specielelt, så tror jag inte hästen dör av det, utan att det kan ha ett syfte.
Likaså om den kommer i en låg form och där hamnar bakom lod och tredhje nackkotan inte är högsta punkt, men hästen ändå är öppen i ganaschvinklen (pratar altså inte om rund form) så säger jag att det heller inte är en skandal.
Jag tror att det är viktigt att se till hela överlinjen. Och för att citera min avatar. If you always ride the horse overbent - How shall you put any weight on the haunches...?
Nästa fråga så är väl uppförsbacke rent tekniskt att hästen rör sig men manken högre än korset (?)
Ju mer modern ridhäst modell låter det ju sig lättare göras.
En annan infallsvinkel tycker jag är - att hästen rör sig i uppförsbacke när den börjar balansera sig bakifrån och verkligen lyfter sin framdel.
Jag har varit med om såna galopp fattningar men av förklarliga själ så orkar inte Nordis galoppera runt så hela tiden.
Tänk på en bra piruettgalopp. - den är i uppförsbacke.
Tänker jag........