Nacken som högsta punkt/uppförsbacke

Sv: Nacken som högsta punkt/uppförsbacke

Jo en rätt framåt nedåt är bra. i en rätt farmåt nedåt så kontrabalanserar sig hästen bakifrån - det är det man vill åt förutom att få hsäten att slappna av i överlinjen.
En häst som kontrabalanserar korrekt är självbärig = lätt ihanden och är ren i takten

När hästen sträcker huvud och hals framåt nedåt förflyttas tyngdpunkten framåt. Vi vill att hästen skall börja vinkla om sitt bäcken som en slags motvikt...

När hästen bara stretchar farmåt nedåt - utan att vinkla om bäckenet då blir den framtung. Men det kan man ha som en vilostretch ngra steg, men det är inte en arbetsform, som man får igång ryggen på hästen med.

För mig är framåt/nedåt-sökningen en kontrollmekanism... jag känner hur väl jag kan balansera mig själv o hästen o även hur väl jag har lyckats rida min häst i "lösgivenhet" (ganska bra övers, eller vad tycker du Sus!?!). Jag får härigenom ett kvitto på hur avspänd hästen är under mig, på gott o ont.:crazy:

Ju djupare jag kan uppmuntra hästen att söka, i en korrekt framåt/nedåt, desto nöjdare kan jag vara med min ridning för dagen. :p

mvh Jessica

Okej! :bow: Men då borde det ju vara svårare att rida en rätt framåt/nedåt än en rätt lite högre form. (Missuppfatta inte högre till GPform.) Eftersom man vid en framåt/nedåt måste få med baken ytterligare lite till för att kompensera framvikten? Fattar jag rätt då? :confused:

Rent teoretiskt har du rätt, men inte i praktiken.

Den första framåt - nedåt som man lär den unga hästen är inte djupare än att näsan är i höjd med bogspetsen.

Skall hästen gå längre ned med näsan så måste den vara mer utbildad = starkare.
Så det har du rätt i. :)

Framåt nedåt med näsan i höjd med bogspetsen är egenlign ett sätt att räta ut rygg och hals från 'svank', och böja ryggen en aning upp så den kompenserar för ryttarens tyngd.

När du förändrar formen därifrån så inkluderar det både böjniing av bakben och uppresning av framdel.

Om man lyfter huvud utan att hästen kompenserar ryttarens tyngd genom att stabilisera ryggen så kollapsar bara ryggen eller halsen.

Är du med?

**Lina** skrev:
Okej! :bow: Men då borde det ju vara svårare att rida en rätt framåt/nedåt än en rätt lite högre form. (Missuppfatta inte högre till GPform.) Eftersom man vid en framåt/nedåt måste få med baken ytterligare lite till för att kompensera framvikten? Fattar jag rätt då? :confused:

Det beror på hästen... t ex vilka muskler brukar den använda? Har den mycket korta spända muskler i bakdelen är det svårt att gå i framåt/nedåt eftersom musklerna helt enkelt inte är långa nog.

Min häst har/hade korta stenhårda muskler i bakdelen o han föredrog en högre form om han fick välja, han blev bara springig i framåt/nedåt-sökningen. Nu börjar jag "få loss" honom o då blir även vår balans mycket bättre i framåt/nedåt o han kan stetcha ut ordentligt.

En häst som tycker det är skönt att stretcha både fram o bak har oxå lättare för att leta upp den korrekta framåt nedåt, eftersom det är just stretching av överlinjen det handlar om, precis som på en människa. Man vill helt enkelt att övrerlinjen ska bli längre o längre för att kunna få till en korrekt samling. Ju djupare framåt/nedåt hästen klarar, desto högre samling klarar den.

Tänk på hur det känns när du själv stretchar, det känns likadant för hästen. :crazy:

mvh Jessica

Har precis tagit mig an en häst som naturligt är i uppförsbacke, hela tiden. Den är byggd sån och har alla förutsättningar att komma långt.

Samtidigt så ser man ju tydligt på bilden att hästens tyngpunkt ligger på framdelen. Och då kan man väl inte riktigt tala om uppförsbacke?? Syftar på frambenets placering (triangulering) in under kroppen bla.

Nirak

Men triangulering handlar ju om att hsäten börjar gå bakåt med frambenen i en piaff.

Det här är ju en ökad trav och då rör sig hästen framåt - och det belastade benet går bakåt - hästen måste ju få gå...:smirk:

Dessutom är ju den här hästen lika aktiv fram och bak frambenets underarm ÄR parallel med skenan bak så så där himla fel gör den ju inte...:cool:

Senast ändrad:

lånar knappen!

Markne sa:-om hästen vill vara hög-rid ner

och tvärtom

Mina hästar är varandras motsatser o det blir bra om jag först lösgör i lägre form, med den som vill bli för hög.

+ -=o summan av Kardemumman är att de båda(med lite tur:bump: ) hamnar där de ska vara.:bump:

wert skrev:
Men nacken som högsta punkt kan man ha iallafall men med en LÄGRE hals, många blandar ihop dessa saker och tror att nacken som högsta punkt enbart är en kort samlad GP form vilket inte alls är fallet.

Exactement! En häst som knäcker av bakom 2:a nackkotan har inte en så lång hals som möjligt, och kan inte använda den optimalt för balans och ryggverkan.

Jag tycker att detta snack om nacken som högsta punkt ofta ger folk en bild av en ihopdragen och uppdragen hästhals. Många säger då att en yngre häst inte orkar gå med nacken som högsta punkt, och om det är det man menar så har de helt rätt. En unghäst får garanterat ryggproblem i den formen, och en äldre häst kanske kan kompensera lite i alla fall.

Men med en så lång och obruten halslinje som möjligt så kan hästen gå med nacken som högsta punkt, och arbeta optimalt, jämfört med om den är bruten. Doc arbetar naturligtvis inte alla hästar som har nacken högst i bästa form! Vore det så enkelt skulle vi kunna köpa halsställningar på hööks och alla rider grand prix.

on_the_bit_trot.jpg

nice_poll.gif

Theresa

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 257
Senast: Jeps
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30