nackdelar med stor ridskola.

B

BeastieBabe

vilka nackdelar skulle en stor ridskola kunna få egentligen?
vilka är fördelarna med att ha 50+ hästar? och nackdelarna?
skriva av er så skriver jag sedan :)

det ända jag kan komma på är typ att det är lugnare på mindre ridskola. Mindre stress för hästarna och stallpersonalen. Mindre människor, kanske också bättre stämmning av det... Men det som är bra på en större ridskola är att det finns mer hästar att välja bland....

jo, det blir juh mer stress.. men kanske man då kan dela upp hästarna..
om man delar upp hästarna mellan nybörjare och anavcerade så får nybörjarhästarna nästan aldrig jobbas i korrekt form..
men att dela upp ponnyer och stora hästar kanske vore något?
och är man senoir så är det stora hästar som gäller om man inte råkar vara väldigt liten ryttare då.. eller tvärtom..

fast då är väl risken att storstallet blir mkt snobbigare än ponnystallet.. :confused:

enda grejen jag kan komma på mot stressen är att ha stallet stängt under en timme på eftermiddagen.. och ha lektioner en timme extra.. ja menar, man bör juh ändå ha en fodring på eftermiddagen och då bör hästarna få vila i samma veva..

I stallet jag jobbar har vi närmare 50 lektionshästar och vårat stall är en enda stor länga men känns ändå som att det är uppdelat i olika. Längst upp har vi ponnystallet därefter storhäst spiltorna (de stora ponnierna står dock där då de spilterna är större än i ponnystallet.) Sedan har vi boxarna... 12 boxar. upplever inte att det är olika populärt att hålla till i någon speciell del. Sen har vi dessutom en länga som går ut åt ett håll som egentligen är ett tävlingsstall med 10 boxar och massa spiltor. boxarna brukar ev.någon ridskole häst också stå.

Fördelarna är ju som tidigare nämnt , större utval på hästar, har oftast högre standard i allmänhet, välutbildade hästar och välutbildade instruktörer. rulljansen i stallet är ju en självklarhet! Jufler hästar desto fler människor - gansak logiskt...

Hästarna står ju dessutom oftast i fred hela dagarna. det är ju mest em/kvällstid som människorna är i stallet.

jo men precis... själv hade jag funderat på (min framtid då, som mångmiljonär) att ha ett stall där man har 2 spiltrader med nosarna mot varandra och två boxrader lägst ut mot ytterväggarna (dvs mittemot spiltorna i deras stallgångar)
och ja hmm.. va blev det nu *kollar ritningen*
9 stora boxar
15 stora spiltor
18 små spiltor
11 små boxar
53 hästar allt som allt..

all fodring ska skötas från loftet, både hö och kraftfodring, enda som man gör från stallgången är att blöta betfor (läggs i blöt i krubban när hästarna stuckit ut i hagen och är färdig när de kommer in)

hmm ja..

US skulle väl vara en lidande del om det blir för stort, samt om det blir KM i dressyr.. det skulle väl ta en hel vecka.. :D

jo, det stämmer att det är bra om de duktigare eleverna får rida "nybörjarhästarna" och sånt också. red på en rätt så stor ridskola förut och där var det uppdelat lite i gångar i stallet och så, men det blev liksom aldrig helt lungt. (hjälpte inte att hästatrna flyttades runt hela tiden) men, så länge hästarna får lugn och ro ibland, som du sa vid lunch så funkar det nog och beroende på hur ni har det med hagar och så kanske de får vara ifred lite i hagarna också.

jao.. nu finns juh den här ridskolan bara i min hjärna. men alltid när man pratar om sina "framtidsplaner/drömmar" så börjar alla påpeka en massa nackdelar :(

men tanken är att hästarna ska gå på ett rullande schema där vardagar innebär lektioner, lördagar är det teorikurser och handikappridning och kanske någon US-aktivitet, söndagar är hel vilodag.
05:30 morgonfodring
06:30 utsläpp (fri tillgång på halm i hagen)
14:00 insläpp och fodring
15:00 lektioner börjar
17:30 fodring och vila
19:00 lektioner igen
22:30 kvällsfodring

hästarna ska vara helt ifred mellan 23:00 och 06:30(förutom fodringen) samt att de får vara ifred i hagen, ungarna måste fråga om de ska gå till hagarna. samt att stallet släcks och stängs efter 17:10 när hästarna blivit avselade och fodrade och öppnas 18:40 så att de som ska rida 19:00 kan gör iordning sina hästar.

tanken är att hästarna ska gå 3 lektioner per dag.. 4 om 2 eller fler lektioner är nybörjarlektioner utan större krav på form..
det blir 150 ryttare per dag, om man räknar på 3 lektioner och 3 hästar avställda (sjukmarginal)
där rullar pengarna in..

men nu har jag bubblat iväg för länge.. jag brinner för min framtidsdröm så jag har svårt att sluta prata om det :crazy:

Det låter ju bra!!! hoppas du vinner på lotto då eller får gifta dig rikt... :D

hos oss har vi en räls som går i taket, så vi styr bara fodervagnarna på den... dom hänger liksom i rälsen... sen har vi två stora ja vad ska jag säga korgrar, containrar som kärror som vi lassar all skit i - går också på rälsen :) hur smart uppfinning som helst... inga tunga hövagnar och skottkärror att styra inte...

dte var inte illa med fodervagn i räls på taket :) måste vara skönt att slippa välta fodervagnen (har gjort det en gång på jobbet, fy va jobbigt med krafft grund, groov och havre blandat.. :o)

men utgödslingen hade jag tänkt lite som i skitrännor för kossor.. dvs att man öppnar en ränna i mitten av stallgången och där finns det en sån där jätteskruv, bara att kasta ut skiten, sopa ner det och så forslas det direkt ut på sidan av stallet.. så får man ta traktorn och köra bort det en gång i veckan :)
sedan har man skruven helt täckt med plank på dagarna så att ingen häst eller människa råkar trampa ner i skruven.. samt att strömbrytaren ska finnas i ett låst skåp och nyckeln ska vara på kontoret..
det är tokbra när man ska rengöra stallet när hästarna drar ut på sommarbete oxå, då är det bara att ta högtryckstvätten och allt vatten och skit rinner ut på stacken direkt.. :D

Vilka planer du har gjort upp!! :D Försökte mig på något liknande för något år sedan men kom inte ens halvvägs så långt som du har gjort. Låter mkt lovande måste jag säga ;) Min erfarenhet är att ofta i större ridskolestall så blir det mer spring, mer intriger (vilket iofs kan vara kul men inte när det går ut över stämningen i stallet :smirk:) och ofta får hästarnas hagar ge vika för ridhus, ridbanor, och stallutbyggnader..detta beror förståss på var ridskolan är belägen till viss del men på det stora hela så verkar det som att hästar på stora ridskolor har sämmre tillgång till rasthagar än vad hästar på mindre ridskolor har. Sedan finns givetvis en massa fördelar, många redan nämnda. Håll drömmen vid liv! :bow:

ja men du.. det här är en mega-anläggning som ska komma till världen..
terrängbana, dressyrbana, hoppbana, derbybana, travbana, ovalbana, inomhushall för inomhustävlingar (size: ullevi) temporär uppstallning för ca 1000 hästar, dvs stora tomma hallar där man kan slänga upp tävlingsboxar,

sedan en bit bort ska det finnas en ridskola, isländshästridskola, kör och travskola, samt bra med plats för hagar osv, 5-6 dubbla ridhus Megasuperstor beterhage där alla hästar (som inte har fång) får gå i under 4 veckor under sommaren..

Storhetsvansinne? näee... :crazy: :angel:

hmmm fast grunden blir en vanlig ridskola med 1 stort ridhus och 3-4 mindre ridhallar, terrängbana, stor beteshage och välmående hästar..

vilka nackdelar skulle en stor ridskola kunna få egentligen? jag tror att en nackdel kan bli att man får mindre koll på hur hästarna mår, att allt går rätt till osv. att peronalen kan bli otrevlig har jag varit med om på stora ridskolor efter som dom inte strävar på samma sätt som små om att få nya medlemmar..
vilka är fördelarna med att ha 50+ hästar?
förhoppningsvis, större variationsbredd på hästana. utbildning osv.

vilka nackdelar skulle en stor ridskola kunna få egentligen? jag tror att en nackdel kan bli att man får mindre koll på hur hästarna mår, att allt går rätt till osv. att peronalen kan bli otrevlig har jag varit med om på stora ridskolor efter som dom inte strävar på samma sätt som små om att få nya medlemmar..

jo helt klart en risk.. lösningen blir väl att anställa tillräckligt med personal samt att verkligen anställa sådana som bryr sig om hästarna att ha jobbandes i stallet.. sådana som inte bryr sig så mkt finns det för många av.. tyvärr..

Det jag tänker på är ett praktiskt problem om man har en stor anläggning. Jag vill ha en hästhållning där hästarna kan gå ute så mycket som möjligt. Utevistelser i hagar för över 50 hästar är inte helt lätt att lösa även om man bortser från den ekonomiska biten.

Det kommer att krävas så stor areal så att vissa hästar kommer att hamna långt från stallarna och det ger mycket jobb med att leda eller fösa hästar fram och tillbaka.

Tricket med hästverksamhet och speciellt ridskolor är att "få skeppet att passa i vattnet", som någon har uttryckt det.

Skall du ha ett visst antal hästar krävs en viss torlek på anläggningen, såväl med avseende på hagmark som övrig anläggning.

Scenario:
Driver man t.ex. en väldigt liten ridskola med ett tiotal hästar är det i princip omöjligt att få ekonomin att gå runt om du t.ex. vill bygga ridhus - en så liten hästpopulation klarar inte av att generera tillräckligt med pengar för att finansiera ett ridhus.

För riktigt stora verksamheter gäller det omvända förhållandet: Ska man hålla 50 hästar på samma anläggning krävs i princip dubbla ridhus + gärna ett par, tre utebanor, en fet parkering, rejält med hagmark...

Det gäller i så fall att slå på stort redan från början så att man har utrymme för allt. Annars har man snart "en Finlandsfärja i en ankdamm"!

Sv: Re: nackdelar med stor ridskola.

TomasN skrev:
Det jag tänker på är ett praktiskt problem om man har en stor anläggning. Jag vill ha en hästhållning där hästarna kan gå ute så mycket som möjligt. Utevistelser i hagar för över 50 hästar är inte helt lätt att lösa även om man bortser från den ekonomiska biten.

Det kommer att krävas så stor areal så att vissa hästar kommer att hamna långt från stallarna och det ger mycket jobb med att leda eller fösa hästar fram och tillbaka.

jag skulle snarare tro att det är lättare att fösa 50 hästar till en hage eller 10 hästar till 5 olika hagar vardera
än som det är nu på de två ställen jag jobbat på, 25 hästar i en hage och 25 i varsin hage.. dvs ridskolehästarna i stor hage och privatisar i enskilda..

och 4-5 stora hagar med öppningarna på samma ställe eller efter samma "korridor" ska väl inte vara alltför omöjligt? "min" klubb har 6 stora hagar och 9 små.. ingen av hagarna har öppningen längre bort än 200 m från stallet.. till tre av hagarna behöver man inte ens leda hästarna, det är bara att öppna stalldörren och släppa dem.. :p

Sv: Re: nackdelar med stor ridskola.

alpha skrev:
Tricket med hästverksamhet och speciellt ridskolor är att "få skeppet att passa i vattnet", som någon har uttryckt det.

Skall du ha ett visst antal hästar krävs en viss torlek på anläggningen, såväl med avseende på hagmark som övrig anläggning.

Scenario:
Driver man t.ex. en väldigt liten ridskola med ett tiotal hästar är det i princip omöjligt att få ekonomin att gå runt om du t.ex. vill bygga ridhus - en så liten hästpopulation klarar inte av att generera tillräckligt med pengar för att finansiera ett ridhus.

För riktigt stora verksamheter gäller det omvända förhållandet: Ska man hålla 50 hästar på samma anläggning krävs i princip dubbla ridhus + gärna ett par, tre utebanor, en fet parkering, rejält med hagmark...

Det gäller i så fall att slå på stort redan från början så att man har utrymme för allt. Annars har man snart "en Finlandsfärja i en ankdamm"!

jo det rä därför jag ska bli miljadär.. :angel: så att jag kan köpa en jävla massa mark och planera allt.. iofs har jag planerat det mesta redan.. räknat lite på hur många besökare det kommer en normal veckodag och hur många det kommer vid tävling, extra uppstallning, extra parkering för transporter, ridhus, ridtält, utearena, gräsbana(derby) grusbana, terrängbana.. om min ekonomi tillåter (vilket den självklart gör i mitt huvud) så blir det väl en ovalbana och en islandshästridskola samt en travbana och körskola oxå.. :love:

ska bara.. hrrmm tjäna ihop miljarderna först :angel: :D

Sv: nackdelar med stor ridskola.

Oftast är det ju mer stress på sådana stora ridskolor, det säger ju sig självt. Både för hästar och i viss mån blir det ju såklart det för personalen också. Sedan tar det ju stor
plats med såpass många hästar och jag har svårt att tänka mig något annat än spilta, och alla hästar trivs inte i spiltor.

Sedan kan det bli svårt att ha samma möjligheter vad beträffar utevistelse, till så pass många hästar. Sedan förutsätter jag även att hästarna i sådana fall skulle gå i rätt så stora grupper, då det säkert är svårt att lägga upp så pass många lektioner om dagen, för på vardagarna jobbar ju folk oftast till bortåt fyra-fem på eftermiddagen och barn och ungdomar går i skolan och kan även vara i behov av skjuts till stallet.

De enda fördelarna jag kan tänka mig är väl att anläggningen vid ett sånt stort ställe med så mycket hästar, säkert har bättre anläggning vad beträffar standarden, att ridhuset och ridbanorna är stora och kanske mer välskött än en mindre anläggning. Då även det oftast brukar vara så att större ridskolor har bättre ekonomi och även har möjlighet att köpa in mer välutbildade hästar samt i viss mån även kan köpa in yngre hästar som personal vidareutbildar för att senare kunna gå i verksamheten.

just nu är utevistelse för 50 hästar inte speciellt lidande i de stall där det både finns ridskola och privathästar, där går hälften som ridskolehästar och släpps i en hage, den resterande hälften leds in och ut ur hagen, vissa går t.o.m in för lunch och sedan ut igen.. utevistelsen är mellan 7 och 15 på dagarna..

de hästar som kan stå i spilta får stå i spilta medans det även ska finnas boxa (förklarat längre upp i tråden tror ja) så att alla hästar måste inte stå i spilta, men de som kan ska göra det.. det lider dom inte av med ordentlig utevistelse och motion dagligen..

sedan så finns det alltid en del lektionsryttaresom kan rida lektion kl 15 på eftermiddagen.. bara för att de flesta slutar jobbet/skolan 16 behöver det inte betyda att alla slutar då.. de som har tid får rida tidigare.. ekonomi och planering :)

Men du.. där jag jobbade hade vi handikappverksamheten (och ibland vuxengrupper) på förmiddagen och de hästar som gick fm gick ute em istället. Funkade jättebra, trots att vi fick vandra ut och in lite flera gånger! Kanske nåt att tänka på?? Jag har också haft såna drömmar, nu letar jag mer på et eget stall till mina (framtida) tävlingshästar.

mvh/ Lavinia, som måste till pållan nu..

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
233
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 508
Senast: ameo
·
Småbarn Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar? Jag är inte så imponerad av de stora...
Svar
14
· Visningar
1 228
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar