Nackdelar med sent födda föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare smocke
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nackdelar med sent födda föl?

Mja... om man säger såhär! Stoet fölar den 15 juli har en tidig fölbrunst (5-9 dagar). Betäcks på denna och tar sig direkt. Ska då föla ca. 22 juni nästa år. Men kan även få ett par veckor för tidigt och vips så är vi runt den 8 juni. Men visst det händer inte ofta och det är nog inget man ska kalkylera efter. Men möjligheten finns.

Att betäcka på en så tidig fölbrunst som 5-6 dagar är för mig helt uteslutet och jag vänder mig egentligen bara emot påståendet att man lättvindigt får ett sent fölande sto till att på ett år föla i normal tid.

Jag har själv inte sett några nackdelar med förhållandevis sent fölande ston men inser faktum att det blir till att ta ett år utan föl för att hamna rätt...trots att jag fått dräktigt på fölbrunsten.

Något annat är helt enkelt inte med sanningen överensstämmande..

Och fölningar som sker två veckor för tidigt är alldeles för riskfyllda för att vara ett önskemål...

Senast ändrad:

Man bör ha i beaktande att tidigare forskning visar på större förskomst av OCD på väldigt tidigt födda föl samt väldigt sent födda föl:(

Detta tros bero på tidig rörelse för de födda fölen som begränsas av klimatet tidig vår och sen höst, samt dessutom foderrelaterat samt genetsiskt betingat...:(

Förutsätter och förutsätter.. Pisan, de är i teorin möjligt. Och frågan du ställde var väl hur Mitra kunde kalla det "normal tid"?
Med den kalkylen +- några veckor så faller de inom ramarna för "normal tid" eller hur? :grin:

Förutsätter och förutsätter.. Pisan, de är i teorin möjligt. Och frågan du ställde var väl hur Mitra kunde kalla det "normal tid"?
Med den kalkylen +- några veckor så faller de inom ramarna för "normal tid" eller hur? :grin:

Nej det är inte ens i teorin möjligt, för det går inte att få ett sto dräktigt samma dag som hon fölar vilket ditt exempel går ut på.
Tidigast på fölbrunsten kan man på VISSA sto betäcka, dock är det en stor andel ston som inte renar sig ordentligt och därför inte är betäckningsbara på fölbrunsten. Betäckning på fölbrunsten är förenat med en ökad risk för resorbering/kastning samt för att stoet skall få kvarhängande infektioner som ger risk för permanenta skador. Fölbrunsten är egentligen inte en betäckningsbrunst utan just en reningsbrunst. Så man skall tänka sig noga för innan man betäcker på fölbrunsten.
Man kan inte heller kalkylera med att stoet fölar på exakt beräknad dag, titta på årets sena föl här inne där nästan alla gick över tiden.

Nu blir jag lite nyfiken...utan att lämna några synpunkter i övrigt undrar jag förstås hur man lyckas få ett föl i normaltid året efter det att man fått ett föl sent?? Några tips??? Att betäcka på fölbrunst sparat några veckor..men innebär inte att man får föl i normaltid..om man använder samma sto förstås, vilket jag utgår ifrån..:))

Du hoppar över året efter och tar och betäcker på våren ;)

Hmm... vet inte vart du fått de ifrån att stot ska betäckas samma dag?
I vanliga fall kan ett sto visa fölbrunst redan efter 6-9 dagar och även om inte jag förespråkar seminering på den (jag är allt för okunnig för att svara på för och nackelar om det) KAN man göra det och som du skriver så KAN de ta sig direkt även om resulatet oftast inte blir bra.

Där av +- några veckor. Men eftersom ett sto går dräktig 11 månader blir de ju teoretiskt 1 månad (+- några veckor) "minus" varje år.

Om man nu mot förmodan ska betäcka i mitten av Augusti kommer fölet (om de tar sig och man har tur) i mitten av juli +- några veckor som ja skrev. Betäcker man då igen (mitten/slutet juli) kommer förhoppningsvis mitten/slutet av juni osv osv.

och som jag föstår är allt från maj-juli "normalt" och var väl lite det som va frågan?

Så ja. Tycker nog de visst går att säga att det i teorin är möjlig att hamna inom "normal tiden" även om chansen att man skulle få de i fas är minimal.

Smocke; var runt i Sverige under semestern och kikade på lite hästar. Bland annat kikade vi på en ettåring som delade hage med en "jämngammal".
Skillnaden var att denna ettåring kommit sent på året. Slutet av Juli mendens den andra tog sig direkt och kom redan i Mars. Skiljde alltså runt 5 månader och de syndes! Visserligen sitter en del i gener och annat men över lag säger de sig sjävt att föl som går ute och får sol, gräs och värme tar sig bättre än en föling som får lera, regn och kyla?

Ha lite is i magen. Kika och fundera under vintern och sätt igång när isen är borta :-)
Lycka till!

Tidigast på fölbrunsten kan man på VISSA sto betäcka, dock är det en stor andel ston som inte renar sig ordentligt och därför inte är betäckningsbara på fölbrunsten.
Denna diskussionen har vi haft många gånger förr här inne på forumet och jag anser fortfarande att det argumentet som du har inte håller. Det är plättlätt att tvätta ur stoet inför förbrunsten och seminera henne sen. I dagens läge med den tillgången på veterinärvård som finns behöver vi inte oroa oss för att ston inte ska rena ur sig ordentligt eller vänta på att deras brunst ska komma, sånt tvättar man ur eller sprutar igång.

Alternativet till att betäcka på fölbrunsten är att spruta igång stoet precis efter fölbrunsten. Då "tjänar" man i alla fall 14 veckor för förra årets föl om det vill sig.

Jag har dock betäckt flera ston på fölbrunsten för att synka avelsstona bättre i tid eller för att de är sålda och ska iväg så fort de är UL:ade på 40 dagars. Har aldrig varit något problem. Men som sagt, det är lätt att tvätta ur.

Jag litar faktiskt mer på min mycket välrenomerade seminvet än på vad som diskuterats på ett forum. Det finns en anledning till att hon skickar hem ett antal ston som kommer in på fölbrunsten som inte är rena nog. Inte är det för att hon inte kan skölja utan för att stoets livmoder inte är färdig för ny betäckning förrän den dragit ihop sig som den skall vilket sker i samband med reningen och det tar olika lång tid på olika ston och kan inte sköljas bort.

Jag litar mer på när flera personer säger samma sak, än en persons åsikter, även om personen är kunnig. Andra människor kan också saker.

Jag tror att många ogillar att betäcka på fölbrunsten pga gamla åsikter som var aktuella när naturlig betäckning var det enda som fanns tillgängligt. Då är det klart att risken för infektion mm är större än vid nästa brunst.

Men idag när vi har oxytocin och semin är det inte några problem alls. Tvätta ur med oxytocin innan brunsten drar igång och sen betäcker man med ren semin (och inte en halvsmutsig penis på en hingst som betäckt flera andra ston samma dag). Då är inte infektionsrisken större än vid betäckning vid någon annan brunst.

För och nackdelar med allt;
- man kan inte komma undan att det blir lite mer jobb med ett sent fött föl (in/utsläpp, täcken, kanske dyrare foder en period), fast jag måste säga att något jättearbete extra är det inte i förhållande till det jobb man ändå har med hästar.
- fölet kommer förstås lite senare i sin utveckling också. Vill man tex. visa en hingst som 2.5 åring (3 i SE) så går det inte. Ev. att de inte riktigt har hunnit ikapp till 3-årstest heller (det är individuellt, men man får nog räkna med det)
- om man har andra ston som föder tidigt så blir man mer bunden över en längre period med intensivare övervakning etc.
- Visst går det att justera fölningen till lite tidigare på säsongen nästa år, men några större justeringar är det inte fråga om; vill man få ett mars/april föl så får man nog tänka sig att hoppa över ett år.

+ däremot så är ofta spermakvaliteten bättre på sensommar/höstkanten (spec. med mkt. utnyttjade hingstar där antalet ston glesar ut senare på säsongen) och stona får ofta fina brunster. Vi har ett sto som inte ens börjar brunsta förrän sent i Juni normalt och som brunstar som bäst senare.

Något problem med själva fölet har jag dock aldrig upplevt - det är inga problem att se till att fölet får röra på sig och de utvecklar sig bra de också om stoet utfodras väl. Om man tex. bara tänker ta ett föl och sedan sätta stoet i sporten så kan det mkt. väl vara ett alternativ.

Hej!
Problemet är väl att seminstationer samt hingsthållare lägger av på tok för tidigt.
Jag tycker att hela augusti samt eventuellt halva september kan man hålla på.
Marken är uppvärmd efter sommaren betydligt mindre farligt än på våren för fölen.Visst måste man ta in dem om nätterna i slutet på september men de kan å andra sidan gå ute från tidig morgon till sen kväll.Vädret tenderar dessutom
till att bli varmare på hösten och betessäsongen längre tycker jag.Kan själv inte tänka mig att ha föl före maj och då måste jag ha dem inne om nätterna minst hela maj månad som faktiskt ofta är kall och regnig.I april kan man ju inte ens alltid ha dem ute hela dagar.Håller dessutom med någon om att det är bättre brunster i augusti.Juli är definitivt sämst.Har haft ston som haft dålig brunst och ägg efter midsommar och sedan står med perfekt brunst i mitten på augusti.Då
har seminstationen lagt av,kul.Står just nu med två icke dräktiga ston,delvis mitt eget fel eftersom jag började efter midsommar,eftersom jag absolut inte vill eller kan ha föl före maj p.g.a arbetet.Ingen av dem dräktiga trots två inseminationer.Bra brunst i augusti,ingen seminstation kul.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 880
Senast: Anonymisten
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 331
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka