Sv: Nackdel med liten B-ponny???
Men hallå!!! Alla raser har väl individer som är bättre eller sämre, vackrare eller fulare? Jag har sett WM som ser ut som små tunnor, med tändsticksben och arabhuvud - och andra som är jättevackra. Likaså med russ!
Vad gäller russen så har du ju alltid fördelen med russens trav. De har otroligt bra trav eftersom de även avlas för travlopp, och även ett mindre russ klarar maxtiderna utan problem. Om du har en häst som lägger mycket energi på att röra benen uppåt i stället för framåt så att säga så har du en nackdel när det gäller tiderna på sträckorna.
Kan ju också berätta att min kompis kör en dartmoor som är 118 cm, och hon har problem med maxtiderna på sträckorna redan nu i serietävlingarna i lätt klass. Hon får köra på som sjutton för att inte få straff.
Du kan dessutom hitta inkörda russ via travet, och dessa går utmärkt att köra även vanligt med.
Eller varför inte köpa en welshponny som är lite större? En övervuxen WM tex kallas ju welsh, men är fortfarande en WM "innerst inne".
Hur som haver: jag tycker att man ska köpa den körhäst man tycker om - oavsett om det är en shettis, en ardenner, en polack med okänd härstamning eller ett russ!
Man måste känna kemin mellan sig och hästen och det ska säga "klick" när man ser den - resten brukar faktiskt ordna sig.
Lycka till!!!
Vill också tillägga: om du har en lite större ponny är det lättare att hitta ett barn som kan rida om du behöver medrttare någon gång i framtiden (det är ju ofta jättebra för en körponny att bli riden som omväxling). Det är inte många ungar som är både duktiga och små nog att rida en ponny på 115-118 cm - men ett russ eller en liten welsh på 125-128 cm bär ju en 12-13-åring på 45-50 kg som inte är för lång, utan problem om den är ordentligt musklad.
Det är också en aspekt att tänka på!