Nackdel med liten B-ponny???

F

Fortfarande Grevinnan

Om man ska införskaffa sej en B-ponny för körning, och så småningom tävling...är det bättre att välja en kraftig ponny typ russ som blir "nästan maxad" framför en welsh mountain som jag helst vill ha????

Sv: Nackdel med liten B-ponny???

Jag ser då ingen fördel med att ha en stor b ponny, så länge ponnyn har en egen drivkraft framåt så lär den klara maxtider galant. Sen ser ju faktiskt welshar oftast bättre ut än russ. Vilket ger bättre poäng tack vara deras steg och nacke.

Jag tycker du ska satsa på en welsh om du vill ha en sån.
Jag har förresten hört en domare uttala sig negativt om welshar en gång, och det är att de oftast viftar mycket med benen och går bakom lod av sig själva, men det kan man ju själv forma om man köper en ung ponny som lär sig bära sig istället för att vifta på benen. :)

/jennys idéer

Jag är mest inne på en welsh mountain och dom är ju bara 115-118 cm.....

Men hallå!!! Alla raser har väl individer som är bättre eller sämre, vackrare eller fulare? Jag har sett WM som ser ut som små tunnor, med tändsticksben och arabhuvud - och andra som är jättevackra. Likaså med russ!

Vad gäller russen så har du ju alltid fördelen med russens trav. De har otroligt bra trav eftersom de även avlas för travlopp, och även ett mindre russ klarar maxtiderna utan problem. Om du har en häst som lägger mycket energi på att röra benen uppåt i stället för framåt så att säga så har du en nackdel när det gäller tiderna på sträckorna.
Kan ju också berätta att min kompis kör en dartmoor som är 118 cm, och hon har problem med maxtiderna på sträckorna redan nu i serietävlingarna i lätt klass. Hon får köra på som sjutton för att inte få straff.
Du kan dessutom hitta inkörda russ via travet, och dessa går utmärkt att köra även vanligt med.

Eller varför inte köpa en welshponny som är lite större? En övervuxen WM tex kallas ju welsh, men är fortfarande en WM "innerst inne".

Hur som haver: jag tycker att man ska köpa den körhäst man tycker om - oavsett om det är en shettis, en ardenner, en polack med okänd härstamning eller ett russ! :love:
Man måste känna kemin mellan sig och hästen och det ska säga "klick" när man ser den - resten brukar faktiskt ordna sig.

Lycka till!!!

:banana:

Vill också tillägga: om du har en lite större ponny är det lättare att hitta ett barn som kan rida om du behöver medrttare någon gång i framtiden (det är ju ofta jättebra för en körponny att bli riden som omväxling). Det är inte många ungar som är både duktiga och små nog att rida en ponny på 115-118 cm - men ett russ eller en liten welsh på 125-128 cm bär ju en 12-13-åring på 45-50 kg som inte är för lång, utan problem om den är ordentligt musklad.
Det är också en aspekt att tänka på! :)

Senast ändrad:

Jag var själv inne på ett russ, men så blev det en welsh på 123 :)

Jag tycker nog ändå att welshar är mera stor häst i litet förmat än vad russen är, som är så smarta att de inte låter sig tämjas i våra former , och speciellt inte med barn. Lite shettissyndromet där alltså.

Ur medryttaraspekt är en lite större welsh att föredra, håller helt med.
och förresten så skrev jag lite fel i mitt första inlägg, jag menade att jag inte ser någon nackdel med en liten b ponny, men det beror ju på om det vägvinnande steget är där eller om de mest trampar luft.

Trodde inte det fanns någon som hade problem med maxtiderna i lätt klass, då får hon väl galoppera lite isåfall. ? Själv är det mest bromsen som ligger i i lätt klass på mitt vbl. :)

/jenny

Hej!

Skulle själv villja ha en Welsh :love:!
Det är svårt men jag tror Welsh är lite bättre på körning, russ är lite mer trav? Welsh är ju lite mer häst liksom, russ mer knubbig ponny :crazy: :rofl: :D
Men det är så ividuellt!
Det finns hästar till allt och alla! ;)

Mvh Lisa :p

Nej, jag ska inte ha ett russ utan tog det mer som ett exempel på en större B-ponny....
Nu har vi en korsning shetland-welsh som vi kör, men nu vill jag köpa en ett eller två-åring och det vore kul med en renrasig så att man kan åka på lite utställningar och sånt.

Jag skulle ta den som sprang fortast, kompis. :bump:

det är bara att ignorera det. .. man kan ju skratta för sig själv åt dessa konstiga mess :) Jag har meddelat moderatorn 3 ggr men tydligen är det inte tillräckligt störiga mess.

/jenny

piff*puff skrev:
Vadå blåsta dåre? :confused: Det var int snällt sagt,kompis.

Sorry men jag tror inte att du har några kompisar här.......... :devil: :devil:
Du verkar vara helt blåst om man läser dina inlägg.

Efter att ha tävlat med olika storlekar på B ponnisar så kan jag nämna att en WM på 114 cm inte behöver ha problem med tiderna.......Pelleplutt fick skritta sista sträckan för att inte gå in för fort i maraton. Han var bara 114cm och gick alldeles utmärkt att rida även för lite större barn.Nu var han ovanligt spätig och smäcker. Hittar du en Mountain med utstrålning och det lilla extra så slå till. De har ett vägvinnande steg och är oftast väldigt smidiga och kan göra en knut på sig själva.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 574
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar